Trimming av Rieju Mrx

Prat om moped & scooter.
Rieju4life

Post by Rieju4life »

Støtter Evje her ass. 17,5mm er jo alt for lite da mann. Er 1,5mm større en stock på mange av de nye syklene det jo..

Har hatt 24 selv og det går mye bedre en 21mm som jeg og har hatt på samme sylinder.

Lurer på hvem som har slått seg her jeg :shock:
Rieju SMX. MHR Team 78cc,MHR 26mm Dellorto gasserkit,MHR Powerfilter,V-Force3 reed,Yasuni R3 effektanlegg,MRD trimtenning,MRD carbon clutch,MRD primær dreving+++ Toppfart=Holder trafikken for og si det sån:P
ludde

Post by ludde »

17.5 gasser på hebo replica er idiotisk...

Denne sylinderen går best med 24 gassser, helst flatslide...

Siden du sikkert ikke gidder å bytte veiv og vil ha en brukbar sylinder uten å bytte veiva så anbefaller jeg deg dr sylindern fra crash.no
Den er bra og drar mye bedre enn orginalen, får mye mer trøkk...

Kjører selv med simonini 90cm3 og 28 mm gasser osv... Dette er jo også et alternativ, men det koster endel penger. Til gjengjeld går det som faen... Er ikke mange mopeder som tar en moped med simonini...

Orginal forgasser på en am6 er enten 16 eller 12 mm... 17.5 på trimsylinder? Noen eier ikke peiling ass...
Mantis
MC: Aprilia RS250 (I wish!)

Post by Mantis »

Sportech 24mm halvmåne forgasser funker fint :wink:
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
_Adler_

Post by _Adler_ »

mathiazz wrote:Sportech 24mm halvmåne forgasser funker fint :wink:
Aldri hørt om Sportech. Mener du Stylepro? Kjøpt hos Speedoptions? Halvmåne forgassere går under navnet d-slide.
Yamaha Aerox 2004

Image
Mantis
MC: Aprilia RS250 (I wish!)

Post by Mantis »

Stemmer _adler_ husket litt feil ja :wink:
Har den selv sammen med Hebo Maxi Powerfilter
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
Eike_Oak

Post by Eike_Oak »

Rieju4life wrote:Støtter Evje her ass. 17,5mm er jo alt for lite da mann. Er 1,5mm større en stock på mange av de nye syklene det jo..

Har hatt 24 selv og det går mye bedre en 21mm som jeg og har hatt på samme sylinder.

ludde wrote:17.5 gasser på hebo replica er idiotisk...

Siden du sikkert ikke gidder å bytte veiv og vil ha en brukbar sylinder uten å bytte veiva så anbefaller jeg deg dr sylindern fra crash.no

Kjører selv med simonini 90cm3 og 28 mm gasser osv... Dette er jo også et alternativ, men det koster endel penger. Til gjengjeld går det som faen... Er ikke mange mopeder som tar en moped med simonini...

Orginal forgasser på en am6 er enten 16 eller 12 mm... 17.5 på trimsylinder? Noen eier ikke peiling ass...
24 flatside? Vet du i det hele tatt hva flatside vil si? Hvilke effekt det vil ha på motoren?

DR er langt ifra det råeste man kan ha på originalveiven, man kan fyre på hvilke sylinder man vil på originalveiven, problemet kommer bare når man finner frem ett effektannlegget med høyt arbeidsregister og en sylinder som har likeså, siden då kommer man lett over 12 000 RPM, som er maks av det veiven støtter.
Legg merke til det, veiven støtter 12 000RPM, ikke så og så mange hester, er TURTALL det går på.

Now, hvor i all verden har dere fått den super-duper kunnskapen deres fra? Mopedportalen? Siden det er opplagt at man ikke lærer mye der, i tillegg så er mesteparten av det som står der FEIL.

Les litt ordentlig bøker om 2-takts trimming, så kan du gjerne utfordre meg eller holde en ordentlig diskusjon med meg på dette området, siden mitt kompetansenivå overgår ditt såpass mye at jeg egentlig ikke burde gidde å svare deg/dere engang.

Jeg har prøvd å gi dere den enkle forklaringen på konsekvensene ved for stor gasser, jeg kommer ikke til å prøve en gang til, siden det går tydligvis ikke gjennom.
- Skyt her -
ErlingSG

Post by ErlingSG »

Eike_Oak wrote:
Rieju4life wrote:Støtter Evje her ass. 17,5mm er jo alt for lite da mann. Er 1,5mm større en stock på mange av de nye syklene det jo..

ludde wrote:17.5 gasser på hebo replica er idiotisk...

24 flatside? Vet du i det hele tatt hva flatside vil si? Hvilke effekt det vil ha på motoren?

DR er langt ifra det råeste man kan ha på originalveiven, man kan fyre på hvilke sylinder man vil på originalveiven, problemet kommer bare når man finner frem ett effektannlegget med høyt arbeidsregister og en sylinder som har likeså, siden då kommer man lett over 12 000 RPM, som er maks av det veiven støtter.
Legg merke til det, veiven støtter 12 000RPM, ikke så og så mange hester, er TURTALL det går på.

Now, hvor i all verden har dere fått den super-duper kunnskapen deres fra? Mopedportalen? Siden det er opplagt at man ikke lærer mye der, i tillegg så er mesteparten av det som står der FEIL.

Les litt ordentlig bøker om 2-takts trimming, så kan du gjerne utfordre meg eller holde en ordentlig diskusjon med meg på dette området, siden mitt kompetansenivå overgår ditt såpass mye at jeg egentlig ikke burde gidde å svare deg/dere engang.

Jeg har prøvd å gi dere den enkle forklaringen på konsekvensene ved for stor gasser, jeg kommer ikke til å prøve en gang til, siden det går tydligvis ikke gjennom.
Gjer du eigentlig stort anna en å sitte å fortelle folk kor utruleg feil dei tek og kor utruleg rett du har? :roll:
Greit nok at dette er eit åpent forum, men er ganske lei av den overlegne holdninga di no..!
siden mitt kompetansenivå overgår ditt såpass mye
:lol:

Erling
Rieju4life

Post by Rieju4life »

Du verdensmester:

Det heter ikke flatside heller,det heter flatsLide :P Så har du ikke lest 2takts bøkene dine ordentlig eller? :P

Er bare tapere som begynner og mase om "kompetanse nivå" på et slikt forum som dette her da.. En god grunn for at dette forumet eksisterer er vell for at folk skal komme med hjelp og tips.

Ikke bare rakke ned på andre som er der fordi de ikke er enige. Er for galt og si at en 17,5mm vil gå bedre en 24mm med trim sylinder.

Du kan faktisk også bruke 28mm. Motoren drukner ikke for det. Med Hebo replica som faktisk har et ganske sprekt portmap iforhold til andre "sports sylindre" Med 17,5mm så vil jeg tippe man trenger ei monster dyse for og ikke i det hele tatt varmskjære hele dritten.

Og draget blir langt ifra så bra som ved en større gasser. Ved større gasser så trenger den også mer luft. Enten borrer man opp org filteret eller smeller på et powerfilter. Så er det noe som heter innstille gasser du verdensmester.. Dyser kan man bytte,og nål kan man stille.

Og hva har du imot mopedportalen da egentli? Er egentli jævli greit at du ikke er regga der da hvertfall. For de tipsa du kommer med er jo bare til og grine av, og stakkars nybegynnere blir totalt missvist av deg.

Nivået på kunnskap er generellt ganske høyt på mp. Bedrevitere som deg selv burde kanskje holde deg borte fra forum, siden du tilsynelatende tar deg så nær av det andre skriver.

Det ludde skriver stemmer som faen det. Og han har garantert mer peiling en du noen gang kommer til og få også.

EDIT: Måtte bare le litt av siggen din du verdensmestern :D

"Helsvart RS 50 som går under navnet BlackLaBel (døpt av Ane) med hjemmelaga potte og trim som får den opp i ca. 130 ved 15-47 dreving
Svart RS(F) 125 FP bygget om til StreetFighter, går i ca. 135 ved 14-40 Dreving"

Åssen trim er det du har da? Og HJEMMELAGA potte :roll: Mulig og komme med en tegning eller bilde eller? [/b]
Rieju SMX. MHR Team 78cc,MHR 26mm Dellorto gasserkit,MHR Powerfilter,V-Force3 reed,Yasuni R3 effektanlegg,MRD trimtenning,MRD carbon clutch,MRD primær dreving+++ Toppfart=Holder trafikken for og si det sån:P
Evje

Post by Evje »

Hvordan vet du at kunnskapsnivået overgår mitt? Du har sett meg skrive kanskje tre poster og så kommer du med den smarte kommentaren? Du skal være litt forsiktig med de kommentarene dine. Det er ingen problem å ha en 24mm forgasser ved sylindern. Folk som har kjørt det på original sylinder uten å drukne mopedene helt.

Og selv om du har lest så mye teori så later det til at du kan lite om det praktiske. Og jeg vet hva en Flatslide forgasser er. Kom ikke her og tro at du er kongen på havet fordi du har vært på biltema og kjøpt og lest en bok av trimming av to-taktere. Hadde du i det hele tatt hatt peiling så hadde du aldri sagt at det ikke gikk med 24mm forgasser med hebo replica. Og de fleste som monterer en større forgasser stiller den inn. Du tenkte vel ikke at det alltid er plug & play når du monterer en forgasser?

Og sannsynligvis vil du finne folk på mopedportalen som overgår kunnskapen din manger ganger. Igjen så vil jeg anbefale deg å være litt mer forsiktig med de kommentarene dine siden nå driter du deg loddrett ut.

Men hvis du vil teste teorien din: Kjøp deg mk pro race sylinder, effektanlegg og en 17.5mm forgasser og gi alt sylinderen klarer og se hvor lenge du klarer det før temp-måleren lyser eller at den skjærer seg. Det er vel ingen problem med en 80 dyse og en 17.5 gasser? Trenger jo sikkert ikke mer enn 8mm forgasser på original sylinder?

Og jeg vet faktisk at man må dele hele motoren for å skifte veiv, eller ligger kanskje veiva i clutchhuset?

Les mer her:

http://mc-forumet.no/viewtopic.php?t=1354

--------------------------------------------------------------------------------

Resposen på mine 2 andre topicer i denne delen av forumet har ikke akkuratt vært overvelmende, men jeg prøver igjen Hvor vanskelig er det å skifte veiv? Må man kløyve hele motoren? Tror dere jeg klarer det med litt hjelp? Burde/må jeg ha C4 lagre? Hvilke andre deler må jeg gå til innkjøp av? (pakkninger osv., har verktøy) Hvor mye tar ett verksted for å gjøre dette ?
Hei
Eike_Oak

Post by Eike_Oak »

Først og fremst tok jeg opp det med kompetanse nivå siden noen sa at jeg "eier ikke peiling"

Jeg har påpekt flere ganger at motoren vil gå med for stor gasser.

Finnes det noen av dere som i det hele tatt kan si at dere har gjort noe annet enn å forandre hoveddyse for å justere enn gasser? Noen som skiftet nålen? Byttet tomgangsdyse? Visste dere blant annet at hoveddysen bare bestemmer bensin/luft forholdet på full gass?

Motoren vil IKKE varmeskjære seg med liten gasser, selvom bensin kjøler stempelet (skjønner ikke hvorfor du vet det men du vet ikke konsekvense av for liten gasser, det med gasser er langt mer basic), når du varmeskjærer stempelet ved å ha for tynn blanding vil du ikke se noe på temp måleren, siden det er stempelet sitt evne til å utveksle temperatur med sylinderveggene og blandingen i veivhuset som svikter.

Secondly, så har jeg brukerkonto på mopedportalen, og hvis du har lest en del der inne har du nok hørt en del om sykkelen min, siden det er nemlig honda_69 sin gamle (RSFen), som btw har 28mm gasser, til forskjell fra de fleste RS125 som har 32mm, nettopp fordi at fyren som bygde den sykkelen har mer peiling enn samtlige her inne, inkludert meg.
Blant annet har han oppnådd sitt kompetansenivå ved opplæring fra en tidligere MC-mekaniker og RR-fører.
Jeg gidder ikke begynne slike diskusjoner der, siden mye av folkene der er så langt bak mål at det er en skam for norsk ungdom, jeg vil helst ikke at dette forumet skal bli slik

Den posten du fant frem ble laget lenge før jeg har splittet motoren min (ja, den funket etterpå) og lenge før jeg fikk sertfikatet på både moped & lett-MC.

Edit: legger ved ett bilde av mopeden min sånn at du får se hvordan potten ser ut.
Image
Last edited by Eike_Oak on 26 Jan 2007 22:15, edited 1 time in total.
- Skyt her -
Eike_Oak

Post by Eike_Oak »

Siden du er så høy på pæren vil jeg gjerne knuse argumentene dine ett etter ett.
Evje wrote:Hvordan vet du at kunnskapsnivået overgår mitt? Du har sett meg skrive kanskje tre poster og så kommer du med den smarte kommentaren? Du skal være litt forsiktig med de kommentarene dine. Det er ingen problem å ha en 24mm forgasser ved sylindern. Folk som har kjørt det på original sylinder uten å drukne mopedene helt.
Jeg vet det fordi at du uttaler deg feil om helt basic ting, jeg er veldig forsiktig med å si ting, men når du kommer her med din erfaring ifra det du har lest på MP og hørt fra moped-venner og prøver å utfordre meg som har det + flere timer med skruing på AM6 og noen timer med bok om 2-takts tuning, som ikke er kjøpt på Biltema, så blir jeg provosert.

Og selv om du har lest så mye teori så later det til at du kan lite om det praktiske. Og jeg vet hva en Flatslide forgasser er. Kom ikke her og tro at du er kongen på havet fordi du har vært på biltema og kjøpt og lest en bok av trimming av to-taktere. Hadde du i det hele tatt hatt peiling så hadde du aldri sagt at det ikke gikk med 24mm forgasser med hebo replica. Og de fleste som monterer en større forgasser stiller den inn. Du tenkte vel ikke at det alltid er plug & play når du monterer en forgasser?
Jeg har skrudd i ganske mange timer på moped, både min egen og andres, kløyvet min egen og hjulpet til med å kløyve ett par andre + en hel masse småting som gasserjustering, bytting av clutch, stempelringer +++
En gasser er absolutt ikke plug & play, og jeg kan fortelle deg at gasserjustering er så mye mer enn å skifte dyse, siden det virker som at du er i den tro.
I RS 125en min er det byttet nål, samtlige dyser, stempel og fjær, det er en gasserJUSTERING, men den er ikke gjort av meg

Og sannsynligvis vil du finne folk på mopedportalen som overgår kunnskapen din manger ganger. Igjen så vil jeg anbefale deg å være litt mer forsiktig med de kommentarene dine siden nå driter du deg loddrett ut.
Mhm, jeg har så langt funnet 1 person som jeg med 100% sikkerhet har vel så mye peiling enn meg, han kjøpte jeg sykkel av. Men det finnes nok mange flere, selvom det er tvilsomt at de henger der.

Men hvis du vil teste teorien din: Kjøp deg mk pro race sylinder, effektanlegg og en 17.5mm forgasser og gi alt sylinderen klarer og se hvor lenge du klarer det før temp-måleren lyser eller at den skjærer seg. Det er vel ingen problem med en 80 dyse og en 17.5 gasser? Trenger jo sikkert ikke mer enn 8mm forgasser på original sylinder?
Jeg kjører ikke noe særlig moped lengre, jeg har lettsykkel med plenty power, men hvis jeg gjorde det du spurte meg om ville sylinderen tålt det helt fint, siden gasseren leverer ikke blanding, det er sylinderen som suger den til seg.
Selvom du monterer 8mm gasser på originalsylinderen vil den klare å suge til seg ganske mange % av det den ville sugd til seg med en 12mm (eller 24mm, for den saks skyld) gasser
Dessuten er MK pro race og Hebo Replica 2 _VELDIG_ forskjellige ting

Og jeg vet faktisk at man må dele hele motoren for å skifte veiv, eller ligger kanskje veiva i clutchhuset?

Les mer her:

http://mc-forumet.no/viewtopic.php?t=1354

--------------------------------------------------------------------------------

Resposen på mine 2 andre topicer i denne delen av forumet har ikke akkuratt vært overvelmende, men jeg prøver igjen Hvor vanskelig er det å skifte veiv? Må man kløyve hele motoren? Tror dere jeg klarer det med litt hjelp? Burde/må jeg ha C4 lagre? Hvilke andre deler må jeg gå til innkjøp av? (pakkninger osv., har verktøy) Hvor mye tar ett verksted for å gjøre dette ?
Du har funnet frem en post som er gammel, lenge før jeg hadde begynt å faktisk skru på sykler (og feile noen ganger, hvis du måtte lure) og lenge før jeg begynte å kjøre
Jeg har faktisk vært med dette forumet helt siden begynnelsen ;)
- Skyt her -
Evje

Post by Evje »

Altså det jeg i hovedsak lurte på var hvorfor du sa at ikke 24mm vil gå bra med hebo replica? Har du prøvd hebo replica og 24mm forgasser i det hele tatt?

Jeg har 21mm forgasser og den funker strålende. Hissig toppdrag og den fusker kun i mellomregisteret pga at jeg har litt for stor dyse.

Jeg har kammerat som kjører 21mm forgasser på original sylinder med pro race anlegg. En annen kjørte 21mm med leovince(såvidt at den ikke fusket).

Så hvis 21mm funker på original sylinder, hvorfor funker ikke 24 mm da på hebo replica? Bare for å understreke det så er portene i hebo replica mye større og den kan klare å forbruke mye mer bensin enn original sylinder. Jeg har bilde en eller annen plass av eksosporten til hebo replica ved siden av en erstatningssylinder.
Hei
Eike_Oak

Post by Eike_Oak »

Evje wrote:Altså det jeg i hovedsak lurte på var hvorfor du sa at ikke 24mm vil gå bra med hebo replica? Har du prøvd hebo replica og 24mm forgasser i det hele tatt?

Jeg har 21mm forgasser og den funker strålende. Hissig toppdrag og den fusker kun i mellomregisteret pga at jeg har litt for stor dyse.

Jeg har kammerat som kjører 21mm forgasser på original sylinder med pro race anlegg. En annen kjørte 21mm med leovince(såvidt at den ikke fusket).

Så hvis 21mm funker på original sylinder, hvorfor funker ikke 24 mm da på hebo replica? Bare for å understreke det så er portene i hebo replica mye større og den kan klare å forbruke mye mer bensin enn original sylinder. Jeg har bilde en eller annen plass av eksosporten til hebo replica ved siden av en erstatningssylinder.
Siden det er for stort, det vil ødelegger flowen = mindre effekt.

Fjusking i en del av turtallsområde vil si at gasseren er feilinnstilt, ergo vil den kjøre med feil blanding på høyere turtall også.

Kameratene dine har nok sikkert gjort det bare sånn de skal få 20km/t ekstra å skryte på seg, i virkeligheten gikk nok toppfarten litt ned.

24mm gasser går helt fint, som jeg sa tidligere så vil "bare" motoren suge blanding fra ett FOR STORT hull, hvilket ødelegger flowen.
En 17,5mm gasser klarer å levere akkuratt like mye bensin i forhold til luft som en 24mm, det er totalen av bensin/luft som blir for liten med for liten gasser, ikke bare for lite bensin.
- Skyt her -
Evje

Post by Evje »

Har du i det hele tatt prøvd det?
Hei
Eike_Oak

Post by Eike_Oak »

Evje wrote:Har du i det hele tatt prøvd det?
mid-race med for stor gasser? Ja
- Skyt her -
Post Reply