Har hatt 24 selv og det går mye bedre en 21mm som jeg og har hatt på samme sylinder.
Lurer på hvem som har slått seg her jeg

Rieju4life wrote:Støtter Evje her ass. 17,5mm er jo alt for lite da mann. Er 1,5mm større en stock på mange av de nye syklene det jo..
Har hatt 24 selv og det går mye bedre en 21mm som jeg og har hatt på samme sylinder.
Lurer på hvem som har slått seg her jeg
24 flatside? Vet du i det hele tatt hva flatside vil si? Hvilke effekt det vil ha på motoren?ludde wrote:17.5 gasser på hebo replica er idiotisk...
Denne sylinderen går best med 24 gassser, helst flatslide...
Siden du sikkert ikke gidder å bytte veiv og vil ha en brukbar sylinder uten å bytte veiva så anbefaller jeg deg dr sylindern fra crash.no
Den er bra og drar mye bedre enn orginalen, får mye mer trøkk...
Kjører selv med simonini 90cm3 og 28 mm gasser osv... Dette er jo også et alternativ, men det koster endel penger. Til gjengjeld går det som faen... Er ikke mange mopeder som tar en moped med simonini...
Orginal forgasser på en am6 er enten 16 eller 12 mm... 17.5 på trimsylinder? Noen eier ikke peiling ass...
Gjer du eigentlig stort anna en å sitte å fortelle folk kor utruleg feil dei tek og kor utruleg rett du har?Eike_Oak wrote:Rieju4life wrote:Støtter Evje her ass. 17,5mm er jo alt for lite da mann. Er 1,5mm større en stock på mange av de nye syklene det jo..
Lurer på hvem som har slått seg her jeg24 flatside? Vet du i det hele tatt hva flatside vil si? Hvilke effekt det vil ha på motoren?ludde wrote:17.5 gasser på hebo replica er idiotisk...
Denne sylinderen går best med 24 gassser, helst flatslide...
Siden du sikkert ikke gidder å bytte veiv og vil ha en brukbar sylinder uten å bytte veiva så anbefaller jeg deg dr sylindern fra crash.no
Den er bra og drar mye bedre enn orginalen, får mye mer trøkk...
Kjører selv med simonini 90cm3 og 28 mm gasser osv... Dette er jo også et alternativ, men det koster endel penger. Til gjengjeld går det som faen... Er ikke mange mopeder som tar en moped med simonini...
Orginal forgasser på en am6 er enten 16 eller 12 mm... 17.5 på trimsylinder? Noen eier ikke peiling ass...
DR er langt ifra det råeste man kan ha på originalveiven, man kan fyre på hvilke sylinder man vil på originalveiven, problemet kommer bare når man finner frem ett effektannlegget med høyt arbeidsregister og en sylinder som har likeså, siden då kommer man lett over 12 000 RPM, som er maks av det veiven støtter.
Legg merke til det, veiven støtter 12 000RPM, ikke så og så mange hester, er TURTALL det går på.
Now, hvor i all verden har dere fått den super-duper kunnskapen deres fra? Mopedportalen? Siden det er opplagt at man ikke lærer mye der, i tillegg så er mesteparten av det som står der FEIL.
Les litt ordentlig bøker om 2-takts trimming, så kan du gjerne utfordre meg eller holde en ordentlig diskusjon med meg på dette området, siden mitt kompetansenivå overgår ditt såpass mye at jeg egentlig ikke burde gidde å svare deg/dere engang.
Jeg har prøvd å gi dere den enkle forklaringen på konsekvensene ved for stor gasser, jeg kommer ikke til å prøve en gang til, siden det går tydligvis ikke gjennom.
siden mitt kompetansenivå overgår ditt såpass mye
Evje wrote:Hvordan vet du at kunnskapsnivået overgår mitt? Du har sett meg skrive kanskje tre poster og så kommer du med den smarte kommentaren? Du skal være litt forsiktig med de kommentarene dine. Det er ingen problem å ha en 24mm forgasser ved sylindern. Folk som har kjørt det på original sylinder uten å drukne mopedene helt.
Jeg vet det fordi at du uttaler deg feil om helt basic ting, jeg er veldig forsiktig med å si ting, men når du kommer her med din erfaring ifra det du har lest på MP og hørt fra moped-venner og prøver å utfordre meg som har det + flere timer med skruing på AM6 og noen timer med bok om 2-takts tuning, som ikke er kjøpt på Biltema, så blir jeg provosert.
Og selv om du har lest så mye teori så later det til at du kan lite om det praktiske. Og jeg vet hva en Flatslide forgasser er. Kom ikke her og tro at du er kongen på havet fordi du har vært på biltema og kjøpt og lest en bok av trimming av to-taktere. Hadde du i det hele tatt hatt peiling så hadde du aldri sagt at det ikke gikk med 24mm forgasser med hebo replica. Og de fleste som monterer en større forgasser stiller den inn. Du tenkte vel ikke at det alltid er plug & play når du monterer en forgasser?
Jeg har skrudd i ganske mange timer på moped, både min egen og andres, kløyvet min egen og hjulpet til med å kløyve ett par andre + en hel masse småting som gasserjustering, bytting av clutch, stempelringer +++
En gasser er absolutt ikke plug & play, og jeg kan fortelle deg at gasserjustering er så mye mer enn å skifte dyse, siden det virker som at du er i den tro.
I RS 125en min er det byttet nål, samtlige dyser, stempel og fjær, det er en gasserJUSTERING, men den er ikke gjort av meg
Og sannsynligvis vil du finne folk på mopedportalen som overgår kunnskapen din manger ganger. Igjen så vil jeg anbefale deg å være litt mer forsiktig med de kommentarene dine siden nå driter du deg loddrett ut.
Mhm, jeg har så langt funnet 1 person som jeg med 100% sikkerhet har vel så mye peiling enn meg, han kjøpte jeg sykkel av. Men det finnes nok mange flere, selvom det er tvilsomt at de henger der.
Men hvis du vil teste teorien din: Kjøp deg mk pro race sylinder, effektanlegg og en 17.5mm forgasser og gi alt sylinderen klarer og se hvor lenge du klarer det før temp-måleren lyser eller at den skjærer seg. Det er vel ingen problem med en 80 dyse og en 17.5 gasser? Trenger jo sikkert ikke mer enn 8mm forgasser på original sylinder?
Jeg kjører ikke noe særlig moped lengre, jeg har lettsykkel med plenty power, men hvis jeg gjorde det du spurte meg om ville sylinderen tålt det helt fint, siden gasseren leverer ikke blanding, det er sylinderen som suger den til seg.
Selvom du monterer 8mm gasser på originalsylinderen vil den klare å suge til seg ganske mange % av det den ville sugd til seg med en 12mm (eller 24mm, for den saks skyld) gasser
Dessuten er MK pro race og Hebo Replica 2 _VELDIG_ forskjellige ting
Og jeg vet faktisk at man må dele hele motoren for å skifte veiv, eller ligger kanskje veiva i clutchhuset?
Les mer her:
http://mc-forumet.no/viewtopic.php?t=1354
--------------------------------------------------------------------------------
Resposen på mine 2 andre topicer i denne delen av forumet har ikke akkuratt vært overvelmende, men jeg prøver igjen Hvor vanskelig er det å skifte veiv? Må man kløyve hele motoren? Tror dere jeg klarer det med litt hjelp? Burde/må jeg ha C4 lagre? Hvilke andre deler må jeg gå til innkjøp av? (pakkninger osv., har verktøy) Hvor mye tar ett verksted for å gjøre dette ?
Du har funnet frem en post som er gammel, lenge før jeg hadde begynt å faktisk skru på sykler (og feile noen ganger, hvis du måtte lure) og lenge før jeg begynte å kjøre
Jeg har faktisk vært med dette forumet helt siden begynnelsen![]()
Siden det er for stort, det vil ødelegger flowen = mindre effekt.Evje wrote:Altså det jeg i hovedsak lurte på var hvorfor du sa at ikke 24mm vil gå bra med hebo replica? Har du prøvd hebo replica og 24mm forgasser i det hele tatt?
Jeg har 21mm forgasser og den funker strålende. Hissig toppdrag og den fusker kun i mellomregisteret pga at jeg har litt for stor dyse.
Jeg har kammerat som kjører 21mm forgasser på original sylinder med pro race anlegg. En annen kjørte 21mm med leovince(såvidt at den ikke fusket).
Så hvis 21mm funker på original sylinder, hvorfor funker ikke 24 mm da på hebo replica? Bare for å understreke det så er portene i hebo replica mye større og den kan klare å forbruke mye mer bensin enn original sylinder. Jeg har bilde en eller annen plass av eksosporten til hebo replica ved siden av en erstatningssylinder.