Ryggskinne.

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Hmm....det kan jeg ikke svare på :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

RH racing wrote:ja. med løs skinna ja.. men om man har integrert skinne. er det den populære pukkelryggen?
Mener du denne,når du sier "pukkelrygg"?
Image
Hvis det er den har den bare en aerodynamisk effekt; Å lage en jevnere luftstrøm bak hjelmen,og nedover ryggen på føreren. Ikke sant? :wink:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Desmo-Dude
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Post by Desmo-Dude »

RH racing wrote:ja. med løs skinna ja.. men om man har integrert skinne. er det den populære pukkelryggen?
Tror ikke den pukkelen har noen annen hensikt enn å bedre aerodynamikken.Den skinna som ligger inne i jakka synes ikke noe mer enn den du tar på deg med skulderstropper og nyrebelte.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Feil, pukkelen som visse skinndresser har er ikke bare for aerodynamikken, men støtsabsorberende. Pukkelen i min dress har akkurat samme materiale i seg som beskytterne ellers på dressen. I tillegg så kan du tenke deg til å lande på ryggen med vanlig kontra dress med pukkel. Overgangen fra flat rygg til hode med hjelm er drøy. Pukkelen vil vel gjøre at man ikke får samme knekken ved impact.
Desmo-Dude

Post by Desmo-Dude »

Gixxerman wrote:Feil, pukkelen som visse skinndresser har er ikke bare for aerodynamikken, men støtsabsorberende. Pukkelen i min dress har akkurat samme materiale i seg som beskytterne ellers på dressen. I tillegg så kan du tenke deg til å lande på ryggen med vanlig kontra dress med pukkel. Overgangen fra flat rygg til hode med hjelm er drøy. Pukkelen vil vel gjøre at man ikke får samme knekken ved impact.
Ok,men pukkelen stopper jo midt på ryggen,så du må jo ha ryggeskinne i tillegg...eller?
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Selvsagt må man ha ryggskinne i tillegg. Blir bare så sur når enkelte tror at pukkelen kun er poseringseffekt(Nå snakket jeg ikke om deg).
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Post by Alas »

Hvis pukkelen deformeres så vil det jo være bra med pukkel, men om den er stiv og ikke deformeres i et krasj, så er det ikke noen automatikk i at det er bedre med pukkel. Hvis man lander på ryggen med pukkel som ikke deformeres så vil jo ryggraden ikke lande flatt, og man vil potensielt kunne få en større sleng på nakken iogmed at bakken og ryggraden ikke er paralelle. Se for deg at du ligger på bakken, har man en pukkel under ryggen vil man kunne legge hodet lengre tilbake enn om man ikke hadde pukkel eller??

Jeg vet ikke, jeg bare tror.
Desmo-Dude

Post by Desmo-Dude »

Gixxerman wrote:Selvsagt må man ha ryggskinne i tillegg. Blir bare så sur når enkelte tror at pukkelen kun er poseringseffekt(Nå snakket jeg ikke om deg).
Er det en ting jeg har lært meg,så er det at ingenting er selvsagt! :) Mulig det ikke kun er posøreffekt,men det er nok relativt mange som kjøper det av den enkle grunnen.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

Jeg har en Rukka Air ryggskinne. Det er typen som er myk og behagelig (god ventilasjon) ved kjøring, og som skal fordele støtet ved et eventuelt kræsj på en gunstig måte.

Ser omtrent sånn ut:

Image

Jeg er veldig fornøyd med komfort etc, men jeg har aldri prøvd hvor bra den er når uhellet er ute..
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Jarle
MC: Antall km i 2012: 997

Post by Jarle »

Hvor mye bør man legge i en ryggskinne for at det skal være en "grei" en?
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

Tja.. Man skal jo være forsiktig med å bruke pris som kvalitetsindikator, ettersom det ikke alltid er noen direkte sammenheng der. Men en plass mellom 500 og 1000 kr..? Tror min kostet 800 eller noe deromkring..
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Jarle
MC: Antall km i 2012: 997

Post by Jarle »

Oki... bør kanskje prøve den, og ikke bare bestille over nettet... kikket på bullfighter sin, men den er jo meget billig da... men kan jo være bra og da... hehe... :wink: hva slags type har du ?

Edit: Ah, så det litt høyere opp ja...
Last edited by Jarle on 21 Feb 2007 18:28, edited 1 time in total.
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Bulldog

Post by Bulldog »

Pukkelen bak hjelmen er har OVERHODE ingenting med sikkerhet å gjøre. Det er noe forbanna sprøyt!

-Tenk deg følgende, du tryner, flyr 30-40-50-60 meter uten vinger. Klasker i asfalten med en kraft du overhode ikke kan forestille deg en gang, MED RYGGEN ned. Den pukkelen kommer til å sørge for at du aldri reiser deg igjen. Sorry, Thats a fact!

-Pukkelen brukes av proffer, ja. Det har med aerodynmikken å gjøre. Den pukkelen har en helt annen oppbyggning en den pukkelen som selges til "vanlige" folk. Å tro at en Daineese dress til både 20 og 30 tusen er det samme som proffene bruker, fordi den har samme farge, er bare ufattelig naivt.

Ikke meningen å henge noen ut her, men IKKE kom og fortell at pukkelen er noe man burde skaffe seg fordi det er en sikkerhetsinnretning.
Har selv en slik pukkel på den ene dressen, jeg synes det ser kult ut, men det har ingenting med sikkerhet å gjøre.

Ha en god dag alle sammen, og kjør forsiktig :)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Først og fremst er det nok for aerodynamikken JA, men det er vel ingen tilfeldighet at stoffet som er i min pukkel er akkurat det samme som sitter i beskytterne på knær og underarmer ?
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Gixxerman wrote:Først og fremst er det nok for aerodynamikken JA, men det er vel ingen tilfeldighet at stoffet som er i min pukkel er akkurat det samme som sitter i beskytterne på knær og underarmer ?
Nei, det er nok ikke. En grunn kan være kostnadsbesparelser ved innkjøp av mye stoff av en type, sammenlignet med å kjøpe fler typer stoff .
Ja, jeg er litt "slem". :wink:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply