Fireblade, galskap for en fersking?
Fireblade, galskap for en fersking?
Hei alle,
undertegnede har fulgt med på forskjellig forum og blader i lengre tid og er vel bitt av basillen. Nå er det endelig på tide å ta skrittet fult ut å skaffe seg lappen og sykkel, forhåpentlig før kommende sesong. Så ifb. med det tenkte jeg skulle prøve å få et overblikk over hva de erfarne der ute anbefaler og tenker.
For å si litt om meg selv først er jeg 24 år, bor sentralt på østlandet, er utdanna flyger og har ingen MC erfaring fra tidligere (bortsett fra moped i 16-18 års alderen).
Har selvfølgelig gjort meg opp noen meninger om hvilke sykkel jeg kunne tenkt meg og det er vel en tidlig 2000 900RR som står høyest på lista for øyeblikket. Kommer til å kjøre endel med passasjer og fikk da høre at jeg burde gå for noe kvassere enn 600 da denne er dau i mellomregisteret som medfører mye giring som kan bli litt leit på lengre turer.
Spørsmålet er da om en Fireblade blir "overkill" for en nybegynner på sykkel. Hvordan er denne sånt reint bortsett fra mye krefter? Er den lettkjørt? Grei maskin å utvikle seg på?
Håndterer endel krefter daglig og er opplært til å styre meg og holde meg innen fastsatte grenser, så akkurat den biten er jeg ikke så bekymra for.
Er det noen fallgruver man må være oppmerksom på med tidlig 2000 CBR 900 sånn rent teknisk? Er på ingen måte låst til Honda, men har dog lyst på en R- sykkel, så kom gjerne med andre forslag som kan passe.
Alle synspunkter mottas med takk.
Mvh,
Henrik
undertegnede har fulgt med på forskjellig forum og blader i lengre tid og er vel bitt av basillen. Nå er det endelig på tide å ta skrittet fult ut å skaffe seg lappen og sykkel, forhåpentlig før kommende sesong. Så ifb. med det tenkte jeg skulle prøve å få et overblikk over hva de erfarne der ute anbefaler og tenker.
For å si litt om meg selv først er jeg 24 år, bor sentralt på østlandet, er utdanna flyger og har ingen MC erfaring fra tidligere (bortsett fra moped i 16-18 års alderen).
Har selvfølgelig gjort meg opp noen meninger om hvilke sykkel jeg kunne tenkt meg og det er vel en tidlig 2000 900RR som står høyest på lista for øyeblikket. Kommer til å kjøre endel med passasjer og fikk da høre at jeg burde gå for noe kvassere enn 600 da denne er dau i mellomregisteret som medfører mye giring som kan bli litt leit på lengre turer.
Spørsmålet er da om en Fireblade blir "overkill" for en nybegynner på sykkel. Hvordan er denne sånt reint bortsett fra mye krefter? Er den lettkjørt? Grei maskin å utvikle seg på?
Håndterer endel krefter daglig og er opplært til å styre meg og holde meg innen fastsatte grenser, så akkurat den biten er jeg ikke så bekymra for.
Er det noen fallgruver man må være oppmerksom på med tidlig 2000 CBR 900 sånn rent teknisk? Er på ingen måte låst til Honda, men har dog lyst på en R- sykkel, så kom gjerne med andre forslag som kan passe.
Alle synspunkter mottas med takk.
Mvh,
Henrik
hadde en 01 fireblade sommer.er bare 15 så ble jo banekjøring så vet ikke åssen den er til vanelig vei kjøring
.jeg hadde ingen problemer med min uten om at oljetrykks lampa lyste selv om det var bra trykk. bytta bakdemperen til en øhlins og sykkelen ble bedere og kjøre. monterte også styre demper som kan være kjekt.
det er nok ikke noe overkill,er bare og at det med ro i begynnelsen.jeg hadde i hvertfall ingen problemer med og hoppe fra 250-900.tok det jo selfølgelig med med ro i begynelsen. eneste som var med min var at den var lit nervøs i høye hastig heter men det var pga ublanse i forhjulet
slipper jo også detta jævla 16,5 forhjulet som var på de tidligere

det er nok ikke noe overkill,er bare og at det med ro i begynnelsen.jeg hadde i hvertfall ingen problemer med og hoppe fra 250-900.tok det jo selfølgelig med med ro i begynelsen. eneste som var med min var at den var lit nervøs i høye hastig heter men det var pga ublanse i forhjulet
04 mod fs650 motard sykkel
-
- MC: `00 929 Fireblade
Hei Henrik, og velkommen til forumet!
Jeg kjøpte tilfeldigvis en 2000 Fireblade på sensommeren i fjor etter en tid uten MC. Selv om jeg har hatt en del sykler tildligere og stort sett bodd på sykkelen i 10 år følte jeg meg ganske fersk når jeg tok løs for første gangen med bladen. Det var tross alt en tid siden sist jeg kjørte.
Imidlertid fant jeg meg fort til rette på denne sykkelen. Den er veldig letthåndterlig og "snill". Komforten kan ikke måle seg med en sporttourer og det blir litt mye vekt på håndleddene om man blir liggende i lav hastighet over lenger tid. I motorveishastigheter er ikke dette et problem, og tresmaken bak kommer ikke før etter en del timer.
Motoren er fleksibel og drar bra helt fra bunnen, og spesielt setter jeg pris på mellomregisteret. Det går fint å kjøre skikkelig friskt i svingene i området mellom 4-7000 rpm. Du er nok inne på noe når det gjelder sykler med lite slagvolum, det blir noe mer aktiv bruk av girkassa.
En slik sykkel er ikke overkill for en nybegynner mener jeg, men det er til syvende og sist føreren som avgjør dette. Med feil fører er den overkill for en som har kjørt i 20 år, om du forstår hvor jeg vil.
Så til punktet som sprekker hele ballongen; lengre turer med passasjer er ikke r-sykler laget for, ei heller denne. Fotvilerene er plassert høyt, passasjersetet er lite og knevinkelen blir skarp for passasjeren. Du skal ha en hengiven dame om forholdet er like godt etter en langhelg bakpå der...
Om passasjerkjøring er viktig ser du på sportstourere, f.eks. VFR som oser fornuft og kvalitet, eller den litt dyrere 1100XX. For å nevne et par fra Honda.
Jeg kjøpte tilfeldigvis en 2000 Fireblade på sensommeren i fjor etter en tid uten MC. Selv om jeg har hatt en del sykler tildligere og stort sett bodd på sykkelen i 10 år følte jeg meg ganske fersk når jeg tok løs for første gangen med bladen. Det var tross alt en tid siden sist jeg kjørte.
Imidlertid fant jeg meg fort til rette på denne sykkelen. Den er veldig letthåndterlig og "snill". Komforten kan ikke måle seg med en sporttourer og det blir litt mye vekt på håndleddene om man blir liggende i lav hastighet over lenger tid. I motorveishastigheter er ikke dette et problem, og tresmaken bak kommer ikke før etter en del timer.
Motoren er fleksibel og drar bra helt fra bunnen, og spesielt setter jeg pris på mellomregisteret. Det går fint å kjøre skikkelig friskt i svingene i området mellom 4-7000 rpm. Du er nok inne på noe når det gjelder sykler med lite slagvolum, det blir noe mer aktiv bruk av girkassa.
En slik sykkel er ikke overkill for en nybegynner mener jeg, men det er til syvende og sist føreren som avgjør dette. Med feil fører er den overkill for en som har kjørt i 20 år, om du forstår hvor jeg vil.
Så til punktet som sprekker hele ballongen; lengre turer med passasjer er ikke r-sykler laget for, ei heller denne. Fotvilerene er plassert høyt, passasjersetet er lite og knevinkelen blir skarp for passasjeren. Du skal ha en hengiven dame om forholdet er like godt etter en langhelg bakpå der...
Om passasjerkjøring er viktig ser du på sportstourere, f.eks. VFR som oser fornuft og kvalitet, eller den litt dyrere 1100XX. For å nevne et par fra Honda.
Takk for raske, gode svar og en hyggelig velkomst! Når det gjelder touring vs. r- har jeg selvfølgelig vært innom dette, og det er jo en sportssykkel som frister mest må jeg innrømme. Måtte man kanskje ta til fornuften om noen år 
Skjønner at det kan bli ubehagelig med veldig lange turer, men vil ha muligheten til å ta med madammen på en luftetur en sommerkveld en dog og det tror jeg også en CBR900 klarer
Viper: ser du holder til på brandbu, bor faktisk selv der
Muffinman: har du et bilde av sykkelen din? Alltid fristende å dra på seg en god lengsel til sommeren når det laver ned og er ti minus utenfor døra
AJ_900: TDM'en så strøken ut, sporty og sexy linjer, kanskje det blir en sånn om noen år.
Henrik.

Skjønner at det kan bli ubehagelig med veldig lange turer, men vil ha muligheten til å ta med madammen på en luftetur en sommerkveld en dog og det tror jeg også en CBR900 klarer

Viper: ser du holder til på brandbu, bor faktisk selv der

Muffinman: har du et bilde av sykkelen din? Alltid fristende å dra på seg en god lengsel til sommeren når det laver ned og er ti minus utenfor døra

AJ_900: TDM'en så strøken ut, sporty og sexy linjer, kanskje det blir en sånn om noen år.
Henrik.
Heisann og velkommen til forumet. Jeg ser noen av "gutta" har tatt godt imot deg allerde. Slikt liker vi
Jeg tror på ingen måte at Firebladen er noe "overkill" for en nybegynner. Kjørte selv Fireblade 1000 i fjor å dette var en helt fantastisk sykkel å kjøre.
Er dette sykkel du har lyst på eller drømmer om, så legg alt av andre sykkler på hyllen! Kjøp deg en fireblade.
Du kommer bare til å angre på at du ikke gikk for den firebladen. om du kjøper noe annet, kanskje ikke med en gang, men etter noen uker eller måneder vil du det.
Mc og fornuft henger på ingen måte sammen. Kjøp det du har lyst på og heller finn ut at dette ikke var noe for deg alikevell.
Men når vi snakker R-sykkel så prater vi sykkel som helt klart er best å kjøre i høye hastigheter (over lappegrensa)
Lykke til med kjøp av sykkel
mvh
-Shaft-

Jeg tror på ingen måte at Firebladen er noe "overkill" for en nybegynner. Kjørte selv Fireblade 1000 i fjor å dette var en helt fantastisk sykkel å kjøre.
Er dette sykkel du har lyst på eller drømmer om, så legg alt av andre sykkler på hyllen! Kjøp deg en fireblade.
Du kommer bare til å angre på at du ikke gikk for den firebladen. om du kjøper noe annet, kanskje ikke med en gang, men etter noen uker eller måneder vil du det.
Mc og fornuft henger på ingen måte sammen. Kjøp det du har lyst på og heller finn ut at dette ikke var noe for deg alikevell.
Men når vi snakker R-sykkel så prater vi sykkel som helt klart er best å kjøre i høye hastigheter (over lappegrensa)

Lykke til med kjøp av sykkel
mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
YouTube
MyRoute-app
Bifalles!LordShaft wrote:Er dette sykkel du har lyst på eller drømmer om, så legg alt av andre sykkler på hyllen! Kjøp deg en fireblade.
Fin sykkel det der 
Gjør så godt for sjela å kikke på sykkelbilder før sesongen.
Er helt blå himmel her i Ålesund i dag.
Sitter med sola i ryggen å drømmer meg vekk hehe. La det bli vår snart

Gjør så godt for sjela å kikke på sykkelbilder før sesongen.
Er helt blå himmel her i Ålesund i dag.
Sitter med sola i ryggen å drømmer meg vekk hehe. La det bli vår snart

Instagram
YouTube
MyRoute-app
YouTube
MyRoute-app
har akkurat samme røret jeg som bildet over. og jeg har blitt stoppet av snuten, kjørt forbi vegvesenet når de står ute å har kontroll. Men aldri blitt tatt opp at sykkelen min "bråker" for mye.
Instagram
YouTube
MyRoute-app
YouTube
MyRoute-app
hehe jepp. alt er vel mulig, å det er sikkert lettere å "blir tatt" andre plasser i landet.
Men den sjangsen er jeg heller villig til å ta! dessuten har jeg orginalpotta å druse på om jeg må ha den inn til sjekk
Men den sjangsen er jeg heller villig til å ta! dessuten har jeg orginalpotta å druse på om jeg må ha den inn til sjekk

Instagram
YouTube
MyRoute-app
YouTube
MyRoute-app
-
- MC: `00 929 Fireblade
Kjøpte sykkelen slik jeg. Har originalanlegget liggende, naturligvis, men håper jeg slipper å bytte tilbake da det nok er litt mekk siden det er komplett anlegg m/grenrør.
Akra-anlegget bråker egentlig mye kun ved pådrag, ved normal kjøring er det mer en dyp buldring. Men jeg har latt meg fortelle at det var ei skikkelig "fløyte" der bak en gang jeg tømte andregiret når en kompis lå bak.

Akra-anlegget bråker egentlig mye kun ved pådrag, ved normal kjøring er det mer en dyp buldring. Men jeg har latt meg fortelle at det var ei skikkelig "fløyte" der bak en gang jeg tømte andregiret når en kompis lå bak.

- Mantis
- MC: Aprilia RS250 (I wish!)
- It’s my birthday
Bare sånn jeg sitter å drømmer om det derviper wrote:hadde en 01 fireblade sommer.er bare 15 så ble jo banekjøring så vet ikke åssen den er til vanelig vei kjøring.jeg hadde ingen problemer med min uten om at oljetrykks lampa lyste selv om det var bra trykk. bytta bakdemperen til en øhlins og sykkelen ble bedere og kjøre. monterte også styre demper som kan være kjekt.

15 år og 900cc

Klikker snart om de ikke får oppe noe Road Racing opplegg i Ålesund...

- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
Dette var slett ikke dumt! Hva er bakdelen med å gjøre dette? bortsett fra at drivstoff-forbruket går litt opp?AJ_900 wrote:Jeg kom tilfeldig over denne siden hvor både VFR800 og CBR900 omtales.
Det virker som den tidligere VFR eieren ikke var direkte overbegeistret over V-firer'n...
Tror det kanskje har noe med dette variable ventilsystemet (VTEC) å gjøre...
For å få bukt med noe av problemet har en del VFR eiere gjort det samme som mange TDM eiere også har gjort; nemlig å koble ut den elektroniske luftfilterventilen. Dvs. la den stå konstant i åpen stilling i stedet for at den først åpnes ved et bestemt turtall.
Jeg har gjort dette med min og nykkingen ved lavt turtall (under 3500-4000) ble som ved et trylleslag borte.
Slik rykk & napp oppførsel er ikke uvanlig på større rekketwin sykler, men åpning og lukking fra denne ventilen på luftfilterboksen gjør ikke saken bedre (selv om Yamaha påstår noe annet...).
En del VFR eiere har opplevd mye av det samme og dette skyldes trolig kombinasjonen av denne ventilen og VTEC teknologien.
Nevnt, bare så man er klar over det...
Instagram
YouTube
MyRoute-app
YouTube
MyRoute-app
- quantumduck
- MC: Hayabusa
Jepp. Så slipper man å gå å lure på hvordan en Fireblade hadde vært. Siden o.p. absolutt gjerne vil ha en slik sykkel er han _kanskje_ litt i «faresonen», men jeg tror uansett ikke det «hjelper» å kjøpe seg en slappere sykkel, det er nok av muligheter til å ta livet av seg også med en middels hissig sykkelrerell wrote:Bifalles!LordShaft wrote:Er dette sykkel du har lyst på eller drømmer om, så legg alt av andre sykkler på hyllen! Kjøp deg en fireblade.

Men her skal det jo kjøres med noen bakpå! Åssen er det å sitte lenge bakpå en Fireblade da? Jeg er sterk tilhenger av å kjøpe den sykkelen man har lyst på - for no good reason at all - men vi vet alle innerst inne at ingen har lyst på en sykkel som ikke passer til den kjøringa man kommer til å bedrive mest.