Årsavgift MC

Prat om tung MC.
Jarle
MC: Antall km i 2012: 997

Årsavgift MC

Post by Jarle »

Søkte litt etter det, men fant ikke akkurat det jeg var ute etter...
Fikk årsavgiften sammen med omreg. på sykkelen i går når jeg leverte skiltene. Omreg.'n er grei, men skal ikke årsavgiften være halvparten av den til bil da? Ut ifra de satsene jeg sitter og kikker på så er bil i 07 på 2915,- og mc på 1645,-, og etter mine mattematiske og grafiske utregninger :lol: kommer jeg til at dette ikke er halvparten...
Ikke det at det er mye kroner det dreier seg om, men litt sånn prinsipp... Noen som har noe svar på dette?
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Her er satsene Tollvesenet brukte i år. Tallene på denne siden er ikke helt like dine tall,men forholdet er veldig mye det samme. :wink:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Jarle

Post by Jarle »

ja, ho sa det var litt økning, men enda så er ikke forholdet 1/2 parten av bilavgiften da... kanskje bare noe en må leve med :P
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Fidel
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Post by Fidel »

Joda, avgiften er halvparten av bil. Men 2004 ble personskadeavgiften flyttet fra forsikringen og lagt til årsavgiften. Denne avgiften er flat uansett kjøretøy og utgjør følgelig en prosentuell større andel på MC enn bil. Trekker man ut personskadeavgiften, vil man se at selve årsavgiften utgjør halvparten av bil.

Eller for å sitere det som står på NMCU.org (søk på "halv årsavgift") ifm at det virket som om vi ikke lenger hadde halv årsavgift i 2004:

Det som ved første blikk på innbetalingsblanketten ser ut som en markant økning i årsavgiften, er i virkeligheten nesten ingen økning i det hele tatt. Vi må bare betale de samme pengene på en annen regning enn i fjor. Selve årsavgiften er bare indeksregulert, en økning på ca 45 kr for personbil og halvparten for motorsykkel.

Resten av "økningen" (350 kr) er personskadeavgift (folketrygdloven § 23-7), noe vi hittil har betalt sammen med forsikringspremien. Stortinget vedtok nemlig i forbindelse med budsjettet for 2004 at denne personskadeavgiften i stedet skal innlemmes i årsavgiften. Dette betyr i praksis at vi skal betale mer gjennom årsavgiften, og tilsvarende mindre gjennom forsikringspremien.
Einar

Post by Einar »

Fidel wrote: Men 2004 ble personskadeavgiften flyttet fra forsikringen og lagt til årsavgiften.
Fidel wrote: Stortinget vedtok nemlig i forbindelse med budsjettet for 2004 at denne personskadeavgiften i stedet skal innlemmes i årsavgiften. Dette betyr i praksis at vi skal betale mer gjennom årsavgiften, og tilsvarende mindre gjennom forsikringspremien.
Ja, men forsikringspremien gikk bare ikke tilsvarende ned. Ringte forsikringsselskapet når dette skjedde fordi forsikringen min ble ikke lavere og fikk forklaring på økte "noe" som utgjorde akkurat like mye som personskadeavgiften. Så alle er glade både stat og forsikringsselskapene...
Du trenger bare 1
Fidel
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Post by Fidel »

Det er jo ørlitt drittalt av forsikringsselskapene. Hm...
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

Fidel wrote:Det er jo ørlitt drittalt av forsikringsselskapene. Hm...
Som det meste her i livet er det penga som rår. Og forsikringsselskapene slipper unna med det fordi vi sover i timen. Kanskje vi har litt for god råd? Det er akkurat samme opplegg med bankene og renta. Og strømleverandørene og strømprisen. Selv om man er klar over at det finnes rimeligere alternativ er vi nordmenn aaaltfor trege til å bytte bank. Og strømleverandør. Og sikkert mange andre vi kjøper varer og tjenester av. :smt015
magne196

Post by magne196 »

Vi i Norge har det alt for godt,vi har råd til alle økte avgifter :)
Asfaltkongen

Post by Asfaltkongen »

magne196 wrote:Vi i Norge har det alt for godt,vi har råd til alle økte avgifter :)
Kansje du vasser i penger, men det betyr ikke at alle andre gjør det. Om du syntes det er så artig å betale avgifter skal du få lov å betale min også. Send meg navn og adresse så videresender jeg giroen fra tollvesenet når den tid kommer. God jul.
Jarle

Post by Jarle »

Det begynner å bli nok av utgifter egentlig... er lut lei skatt på alt som er... og det er å få lagt på alle avgifter hvert år... lamme som vi er, så gjør vi ingenting med det... Heia Norge!!

Den beste skatten er vel arveskatt... du må betale skatt på penger/hus/etc. slekt har strevet med å opparbeide seg og selv betalt skatt av... drøyt!!
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Får jeg giro i posten eller hur, og er det 15.mars som er "fristen" ? Grunnen til at jeg spør er jo at jeg faktisk ikke husker. Har betalt via nettbank hver gang, og hver gang har jeg fått tilbake beløpet etter et halvt til ett år(ikke vet jeg hvorfor) Kanskje en giro er hva de vil ha ettersom de ikke har villet ha penga mine de andre gangene :lol:
Keihin

Post by Keihin »

Det kommer i posten ja. Men nekter å tro staten bare sender deg pengene tilbake uten grunn. Har jo sett folk som har kriget i månedsvis for å få igjen hvis de har betalt feil el. lign.

Skulle det være sant det du sier så _skal_ jeg vite hvordan du får det til ;-) Jeg får nemlig 3 slike innbetalinger i posten snart :-(

PS: Sikker på det ikke er "noen andre" som betaler avgifta for deg? Hvis f.eks. giroene havner i postkassen til snille mor elns.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Har ikke den ringeste anelse. Jeg går inn på deres sider på nettet, taster inn regnummeret som så genererer en kode, som jeg kan bruke til å betale via nettbank. Og slik har jeg gjort hver gang. Forsikringen krever jo at jeg har betalt årsavgiften, så det må jo være registrert :? Ingen som har krevd pengene tilbake noen av gangene heller :? Og hver gang jeg foretar slike betalinger, så ber jeg om kvittering fra banken, så de ligger trygt i en skuff her, om noen måtte lure.
gt-r

Post by gt-r »

det er for høy avgift på sykkel uansett samenlignet med bil i og med vekten på en sykkel er 1\6 del av bil, utslippene er vesentlig lavere og sykklene blir bare kjørt i få mnd i låpet av året +++ ikke piggdekk osv. så blir litt kvalm over at syklistene skal betale halvparten av bilistene for oppfiksing av vei... jaja de pengene går snaut til veibygging men det er en annen diskusjon. Tror dere sjømenn blir fornøyde om sjømanskatten forsvinner.... :roll: trokke det
lgbekk

Post by lgbekk »

så blir litt kvalm over at syklistene skal betale halvparten av bilistene
Kan vel diskuteres om det er riktig eller ikke........ MEN, det er da et kjempeskritt i positiv retning at nmcu i heletatt fikk til halv årsavgift for mc. (Alternativet var vel å fortsette å betale like mye som bilene?)
Post Reply