1.hjelp
Men i fall man da velger å fjerne hjelmen, og nakken er skadet, hvordan bør man da legge pasienten? Altså det er kanskje ikke bra å snu for mye på vedkommende så man uroer nakken, mener jeg ???
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Hvis man først har tatt av hjelmen bør man vel la personen ligge så urørt som mulig, for og ikke gjøre eventuelle nakkeskader værre?Jalmar wrote:Men i fall man da velger å fjerne hjelmen, og nakken er skadet, hvordan bør man da legge pasienten? Altså det er kanskje ikke bra å snu for mye på vedkommende så man uroer nakken, mener jeg ???
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
- Shortybebeh
- Posts: 3456
- Joined: 26 Apr 2005 12:13
- MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07! - Location: Skjetten
- Contact:
Husker min mor fortalte meg at det kom inn en kar på legeformidlingen der hun jobbet en dag. Han hadde kræsja med sykkel..
De kom med ham med hjelmen på fordi de ikke turte ta den av i frykt for nakkeskade.. De skulle ta røntgen først.
Han var bevisst og hadde ikke vondt i verken nakke eller hode.
Da de tok av ham hjelmen falt skallen hans fra hverandre.
Han døde ganske umiddelbart.
SÅNT er skremmende!
Hjelmen holdt hodet hans sammen. Han visste ikke engang at det var skadet!
Skummelt.
De kom med ham med hjelmen på fordi de ikke turte ta den av i frykt for nakkeskade.. De skulle ta røntgen først.
Han var bevisst og hadde ikke vondt i verken nakke eller hode.
Da de tok av ham hjelmen falt skallen hans fra hverandre.
Han døde ganske umiddelbart.
SÅNT er skremmende!
Hjelmen holdt hodet hans sammen. Han visste ikke engang at det var skadet!
Skummelt.
Death Is The Road To Awe.
lærte at jeg skulle ta av hjelmen, det er ufattelig stor prosent som dør bare pga at ingen gidder å hjelpe eller at noen er for redde for å bevege noen...Spank wrote:Man skal kanskje ikke ta av hjelmen hvis det har skjedd et nakke brudd. Men det er 'bedre' å la ham dø av nakke skader, enn ved å bli kvalt. Det er jo tross alt en større sjanse for at han/hun overlever hvis en tar av hjelmen.Jalmar wrote: Jeg har hørt tidligere at man ikke skulle ta hjelmen av en motorsyklist etter en ulykke. Er dette riktig? Og i så fall, hvordan skal man da kunne ordne med frie luftveier hvis personen har helhjelm?
Sikkert noen uenige, men dette er bare min personlige mening.