Crosskart-motor

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Kjøp en av de eldre GSXR motorene. De skal være "skuddsikre". :wink:
User avatar
Husaberg motard
Posts: 97
Joined: 12 May 2005 21:32
Location: Jevnaker

Post by Husaberg motard »

husabergmotor. uten tvil. sjekk ut http://www.husaberg.no
Image
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

husabergmotor? næsj.. Gå enten for en gsxr, ... Eller tja som du sier selv, vært kult med en heftig variatordrevet crosscart?

Skal du faktisk BRUKE denne eller blir det litt sehvajeghargreie? Isåfall bør du vel styre unna enkelte ting..
User avatar
Husaberg motard
Posts: 97
Joined: 12 May 2005 21:32
Location: Jevnaker

Post by Husaberg motard »

adoniz wrote:husabergmotor? næsj..
hvorfor ikke husabergmotor? har du blitt frakjørt av en husaberg eller noe en gang?
Image
User avatar
viper
Posts: 144
Joined: 29 Apr 2005 19:23
MC: husaberg fs650c
Location: brandbu

Post by viper »

er vel billiger og oppdrive en gammal gsxr motor en en husaberg motor.
men om du skal kjøre på en gocart bane blir nok gsxr motor forstort :lol: får brukt 2 første gira bare da i såfal
04 mod fs650 motard sykkel
User avatar
Husaberg motard
Posts: 97
Joined: 12 May 2005 21:32
Location: Jevnaker

Post by Husaberg motard »

viper wrote:er vel billiger og oppdrive en gammal gsxr motor en en husaberg motor.
men om du skal kjøre på en gocart bane blir nok gsxr motor forstort :lol: får brukt 2 første gira bare da i såfal
aha, det var ett issue rundt pris ja. visste ikke det jeg
Image
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

Husaberg motard wrote:
adoniz wrote:husabergmotor? næsj..
hvorfor ikke husabergmotor? har du blitt frakjørt av en husaberg eller noe en gang?
Blir da vel ikke frakjørt av husaberger kan du skjønne :]

Har selvsagt et vektforsprang med en husabergmotor da..
User avatar
Husaberg motard
Posts: 97
Joined: 12 May 2005 21:32
Location: Jevnaker

Post by Husaberg motard »

adoniz wrote:
Husaberg motard wrote:
adoniz wrote:husabergmotor? næsj..
hvorfor ikke husabergmotor? har du blitt frakjørt av en husaberg eller noe en gang?
Blir da vel ikke frakjørt av husaberger kan du skjønne :]

Har selvsagt et vektforsprang med en husabergmotor da..
:wink:
Image
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Med en mc-motor må du dreve om ganske mye for å få nytte av alle seks girene. Personlig er jeg i mot alt som lukter av automatgir, men kanskje en snøscootermotor ikke hadde vært så ille. Da får du maks guffe hele tiden...
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Er vel variator / sentrifugalclutch som er vanlig på gokart i alle fall. Ellers tror jeg det kunne blitt vel så artig (og driftssikkert, og rimelig) og ha en fast dreving (1 gir) og clutch. Ingen problem å dreve toppfarten til f.eks. 120 og samtidig kunne slure avgårde fra stillestående vil jeg tro, med tanke på de små hjulene og den lette vekten.. Fordelen med fast dreving + clutch er jo at du kan rive løs bakdekkene momentant, i stedet for å vente på at sentrifugalclutchen skal "våkne" etter at du gir gass..
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
runar500
Posts: 35
Joined: 16 Mar 2007 19:44

Se hva som funker hos andre!

Post by runar500 »

Ser du på hva som brukes i konkurranse crosscarts, så er det (nesten) utelukkende motocross motorer som brukes. Og hvorfor det?
Har du tenkt på den interene giringen i motoren? Forskjellen på en roadracer 125, og en MX 125 f.eks ligger i stor grad i ovreføringen mellom veiv og clutch. En MX må være sterk, den går i tungt terreng, mens en racer går på asfalt med liten motstand mot underlaget. En roadracermotor ville ikke klart å dra en crossykkel på tungt føre, og en crosser ville ikke klare å oppnå hastigheten til en roadracer.

Jeg ville anbefale en 250, luftkjølt crossmotor. F.eks den RM 250 motoren som ligger og slenger i garasjen min. Alternativt en av mine YZ 490 motorer. Aberet er bare at jeg ikke selger noe. :D

Når det kommer til mc deler, så er det bare byttehandler som gjelder!

Lykke til da..
Post Reply