MC vs Bil

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Lykkeliten
Posts: 159
Joined: 27 Apr 2005 12:55
Location: Kristiansand

MC vs Bil

Post by Lykkeliten »

Heisan, regner med å få noen meninger/tilbakemeldinger på denne.

Saken er at jeg lurer litt på om det er foretatt noen sammenligning av MC og bil i forhold til hvilket kjøretøy som kan holde høyest hastighet igjennom en sving ?
Dette ble diskutert på jobb i en lunsj - artig tema forresten.

En må vel forutsette en del ting :
- de må kjøre samme sving
- det må være samme temperatur osv under forsøket
- vi snakker om at begge kjøretøy har standard dekk - altså ikke slicks.
- vi snakker om en bane sving (for ikke å friste noen der ute til å forsøke sjøl i praksis).


Jeg er jo klar over at en R-sykkel ofte representerer noe av det ypperste en kan få innen MC-verdenen. Og, det er mange varianter å velge mellom her, så skal vi si en standard Suzuki R 1000 ?

Problemet blir vel valg av bil. Biler har svært varierende utforming og oppsett mtp støtdempere, avstivning osv, så her er problemet - hvilken bil skal vi snakke om?
Skal vi si at vi snakker om en standard familiesedan type bil - altså ikke en Ferrari ol i første omgang. Ok, en Ford Mondeo = vanlig populær bil.
Og så da, kan vi snakke om en type sportsbil (feks Ferrari ol).

Har jeg fått med det meste nå ? Hvis det er andre faktorer som må med, så sleng det ut - dette var det jeg kunne komme på i farta.

Og er det noen der ute som sitter med et svar som baserer seg på et "live" forsøk så spytt ut.

PS. trenger svar innen neste lunsjpause :-)
User avatar
stian
Posts: 290
Joined: 15 Nov 2005 00:54
Location: Trondheim
Contact:

Post by stian »

Trenger ikke faktorer, en bil kan ha høyere hastighet igjennom sving en en MC kan, en bil har 4 hjul og en MC har 2 hjul, dobbelt så mye kontaktflate, dette har vært diskutert en million ganger før.. men kom kom et rett strekke, å bay bay bil...
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Post by Alas »

Jeg har ikke fasiten, men jeg kan jo komme min mening likevel.

I tilfellet du kommer med tror jeg mc'en ville vært raskere. Men det er på grunn av bilen du har valgt. Samt at det er på bane.

Er man på bane er det mer forutsigbart hva som kommer rundt svingen og man kan kjøre deretter. På veien må, eller bør ihvertfall, en mc ha litt større marginer enn en bil, tror jeg da.

Alle de sammenligninger jeg har sett tyder på at man må ha ganske heftige biler for å være raskere rundt en bane med bil enn med en sykkel. Men der bilene henter masse av tiden er nettopp i svingene, samt i bremsing. Det har jo bare med kontaktflaten å gjøre. Fire breie dekk holder bedre enn to litt mindre breie. Men det er stort sett snakk om bilar ala Lambo, Ferrari og racebiler.
En Mondeo er jo etter hva jeg har forstått en bil med gode kjøreegenskaper, men en Gsxr 1000 tror jeg ville vært raskere.

Men jeg ville nok vært treigere enn en Mondeo for jeg er ikke så flink å kjøre sykkel enda jeg.
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Den beste og mest vitenskapelige testen på dette var gjengitt i Bike for et år siden ca. Tror den var utført i USA.

Der var det skrevet noe sånnt som:
"Det at en bil kan kjøre fortere enn en MC i sving er en "urban myte" fra tidlig 80 tallet hvor sykler knapt kunne legges ned uten å velte."

De sammenlignet en Gixxxer1000 (eller var det R1) mot Corvette Z06, som skal være noe av det raskeste serieproduserte av biler på bane i dag. (Viper GTS ble forkastet da den havarerte motoren).

De brukte GPS logging, og kunne bevise at det var _ett_ sted på banen at bilen hadde mer fart enn MC, men det pga at sykkelføreren valgte et radikalt spor som ga han enda mer fordeler i neste sving. Totalt var det flere sekunder pr. runde i forskjell.

Til de som tror at "dobbelt flate" gir mest fart i sving anmoder jeg om en liten repetisjon av fysikkunnskaper mtp både friksjon, vekt og kinetisk energi...

Understreker at det er en vesentlig forskjell på formelbiler, kitcars etc. da disse har lite vekt, "down force" fra karosseriet, og mye mer effekt pr. kg. enn "vanlige" biler. Disse klarer mer fart enn MC i sving pga sykkelens begrensning, som er pga nedleggsvinkelen.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
stian
Posts: 290
Joined: 15 Nov 2005 00:54
Location: Trondheim
Contact:

Post by stian »

User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

stian wrote:
Den filmen har jeg sett, og det er den største vitsen jeg har sett på TV noengang...

Alle som kjenner Jeremy vet han mener alle motorsyklister er "gay", og han ville aldri funnet på å vise noe til fordel for MC.

Et lite hint: Ser du noe som er i nærheten av kneskrap? Se f.eks. når han blir forbikjørt på yttersiden, det er knapt halvt nedlegg på sykkelen... Seriøst, jeg hadde kjørt fortere enn det der selv...
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
Lykkeliten
Posts: 159
Joined: 27 Apr 2005 12:55
Location: Kristiansand

Post by Lykkeliten »

Den testen der de kjørte en gixxer mot en corvette blir jo interessant når vi snakker sportsbil mot MC.
Så det du snakker om Kehin, friksjon, sentrifugalkraft osv - hvorfor påvirker det en MC mindre enn en bil slik at den kan kjøre fortere i en sving - er det pga vekta på sykkelen ? Jeg spør for å kunne gi et fornuftig svar - jeg var sjøl av den overbevisning at en standard bil kan holde høyere fart gjennom en sving enn det en MC kan. Tror vi glemmer spesialbiler i denne diskusjonen - vi snakker heller om vanlige gatebiler -de er det flere av oss som kjører.
Hvis vi tenker oss et kappløp på en bane så er det veldig mye som spiller inn. En MC har mere krefter enn en normal bil og vil således ha en akselerasjon som er hinsides hva en familiebil har. Racingbiler ol blir noe helt annet.
Nå tenker jeg mere på hvilket kjøretøy som ryker først ut av svingen/hvilken kan holde høyest hastighet gjennom samme sving. Og hvorfor ?
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Post by Mantis »

Keihin wrote:
stian wrote:
Den filmen har jeg sett, og det er den største vitsen jeg har sett på TV noengang...

Alle som kjenner Jeremy vet han mener alle motorsyklister er "gay", og han ville aldri funnet på å vise noe til fordel for MC.

Et lite hint: Ser du noe som er i nærheten av kneskrap? Se f.eks. når han blir forbikjørt på yttersiden, det er knapt halvt nedlegg på sykkelen... Seriøst, jeg hadde kjørt fortere enn det der selv...
Der skal jeg si meg enig! Ser ikke ut som han kjører "skikkelig" Ser rett og slett ut som det er fikset.
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
speedfreak
Posts: 399
Joined: 27 Jan 2007 17:56
MC: 00`mod Yamaha YZF R6.
88`mod Yamaha RD 350 LC YPVS F2.
86`mod Yamaha RD 125 Lc YPVS.
55`mod Jawa CZ 150.
Location: Øyno

Post by speedfreak »

:roll: Nå har det seg slik at det er mange tilfeler hvor en MC må bite i gresset for de fir hjulete vennene våres.
Har selv kjørt aktivt bil på bane de siste 7 årene, med en Nissan silvia S14 som er bane rigga. å kjørt rimligt mye sykkel på bane også.
ta min S14 mot min Kawasaki ZX750R som er av samme års modell til eksempel. på sykkel er slettene en fordel men S14 har samme slutt hastigehet i slutten av strekket på 180kmt. sykkelen knekkes til det skraper i svingene og turtallet ligget konstant over 8500rpm men likavel slo jeg rundetiden med bil!!!!
Hvorfor? jo for det at bilen er stivere,mer stabilitert vekt,bedre bremser,mere veigrep,å tåler langt mer Gforce i svingene, så dette er en diskusjon hvor folk kan si hva de vil men jeg VET at det er fult muligt for en bil å danke en MC på banen om oppsettet er riktigt.
Det er bedre å kjøre i 80 på felgen en å kræsje i 180 med elgen!!

UPonONE
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Dette finnes det mye lektyre om, men kort fortalt så er teorien på bil enkel:
Maks hastighet i sving er lik friksjonen dekkene klarer å yte kontra sentrifugalkraften. Denne kraften er direkte proporsjonal med vekt, så bilen har minst 4, kanskje 6 ganger mer kraft utover i svingen.

Det samme gjelder på MC, men her kommer mange andre faktorer inn som ikke gjelder på bil. Problemet på MC er at den må være i balanse, og dermed er det nedleggsvinkelen + hastigheten som bestemmer svingradiusen. En R sykkel med gode dekk på bane kan legges ned til noe tar nedi, og der stopper det. Man kan flytte tyngdepunktet innover ved å henge inn og dermed hente litt mer, men der stopper det. Det er derfor en sykkel kjøpt i butikk nesten er like kjapp på bane som profesjonelle banesykler. Det teoretiske maks er nådd.

Når det er sagt, så passer det med et sitat fra filmen "Faster": bilracing er 80% bil og 20% fører. På MC er det omvendt. Enhver dott kan vri på rattet i en bil til det slipper, men å legge ned en R sykkel til albuen subber i asfalten i 150km/t krever enten mye erfaring eller null fornuft =) Som oftest vil derfor biler vinne "dueller" av den grunn, og spesielt på vei, hvor slik kjøring er uendelig mye farligere med MC enn bil.

Håper dette var forståelig (og korrekt ;) )
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
speedfreak
Posts: 399
Joined: 27 Jan 2007 17:56
MC: 00`mod Yamaha YZF R6.
88`mod Yamaha RD 350 LC YPVS F2.
86`mod Yamaha RD 125 Lc YPVS.
55`mod Jawa CZ 150.
Location: Øyno

Post by speedfreak »

Keihin wrote:Når det er sagt, så passer det med et sitat fra filmen "Faster": bilracing er 80% bil og 20% fører. På MC er det omvendt. Enhver dott kan vri på rattet i en bil til det slipper, men å legge ned en R sykkel til albuen subber i asfalten i 150km/t krever enten mye erfaring eller null fornuft =) Som oftest vil derfor biler vinne "dueller" av den grunn, og spesielt på vei, hvor slik kjøring er uendelig mye farligere med MC enn bil.
Der tror jeg du tar lit vann over huet om du tror at hvilken som helst "dott" kan prestere bra med bil på bane.
Det er nemlig langt ifra å bare "vri på rattet". mye å tenke på som,sporvalg,hastighet,tyngdepunkt,Bremse punkt,utfals vinkel,Temperaturer, helling, gir valg, overstyrin,understyring+++ så er ikke bar å vri på runningen til det nesten slipper om du innbiller deg det.
Ikke nor kritikk eller sarkasme i dette men tror du må prøve ting skikkeligt selv før du sier for mye om det å om du har kunnskap om dette så må du bevise meg den teorien i praksis før jeg blir imponert. har sett mye sykler som måtte gi tapt i diverse svinger så..
Det er bedre å kjøre i 80 på felgen en å kræsje i 180 med elgen!!

UPonONE
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Keihin wrote:
Til de som tror at "dobbelt flate" gir mest fart i sving anmoder jeg om en liten repetisjon av fysikkunnskaper mtp både friksjon, vekt og kinetisk energi...

Understreker at det er en vesentlig forskjell på formelbiler, kitcars etc. da disse har lite vekt, "down force" fra karosseriet, og mye mer effekt pr. kg. enn "vanlige" biler. Disse klarer mer fart enn MC i sving pga sykkelens begrensning, som er pga nedleggsvinkelen.
Større flate gir høyere friskjsonskoefiesient med en gitt normalkraft, så når alt annet holdes likt, så er det en friksjonsmessig fordel å ha større flate på hjulene.

Med downforce har vel neppe en MC særlig sjangs i sving. Og jeg må innrømme jeg er litt skeptisk ellers også, har du noen lenke til denne testen? Moderne biler har ganske bra ytelse i svinger, vil ikke elektroniske hjelpemidler også hjelpe?

Ellers har sykkelen en fordel om det er trangt ville jeg tro, da størrelsen i såfall kan føre til vesentlig større svingradius.

AtW
User avatar
speedfreak
Posts: 399
Joined: 27 Jan 2007 17:56
MC: 00`mod Yamaha YZF R6.
88`mod Yamaha RD 350 LC YPVS F2.
86`mod Yamaha RD 125 Lc YPVS.
55`mod Jawa CZ 150.
Location: Øyno

Post by speedfreak »

Enig med deg der ATWindsor :wink:
Det er bedre å kjøre i 80 på felgen en å kræsje i 180 med elgen!!

UPonONE
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Post by Desmo-Dude »



Gallardo vs 999
Last edited by Desmo-Dude on 13 Feb 2007 18:42, edited 1 time in total.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Som regel så er det meste av slike tester i favør bilen, så jeg har ennå tilgode å se noen gode sammenlikninger.
Post Reply