God begynnersykkel og samtidig sykkel for far?

Prat om lett MC.
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Liker ikke WOW, og hater folk som skal prøve å få meg til å spille.
Men så ble de sikkert ganske leie av at jeg maste om at de skulle få seg noen hjul så jeg slapp å kjøre aleine hele tiden :?

Hvis han virkelig ikke bryr seg døyten om hva han får, så er det bare å true med en TSX eler FZ :P

Og til opplysning, Varadero har 15HK. Sikkert nevnt tidligere men uansett.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Post by Baron von Waffel »

Æ'ndalitten wrote:Liker ikke WOW, og hater folk som skal prøve å få meg til å spille.
Men så ble de sikkert ganske leie av at jeg maste om at de skulle få seg noen hjul så jeg slapp å kjøre aleine hele tiden :?

Hvis han virkelig ikke bryr seg døyten om hva han får, så er det bare å true med en TSX eler FZ :P

Og til opplysning, Varadero har 15HK. Sikkert nevnt tidligere men uansett.
Jeg kan nok ikke true med å kjøpe noe som er pyton, for jeg skal jo bruke sykkelen selv også. Og det er, på godt og vondt, jeg som skal eie den. Og hvis han ikke kommer på banen så slipper jeg konkurranse om hvem som skal kjøre. :lol:
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Post by Evje »

Du må jo bare fortelle han litt om hvordan ting fungerer og fortelle han litt om når du var ute på tohjuling. Får han ikke engasjert ved at han sitter og spiller et slikt avhengende spill som WoW. Jeg kjenner flere som spiller det og dem sitter ofte hele dagen med det. Men altså jeg vil anbefale en totakter, den har et greit bunndrag og det er ikke noe problem å kjøre med den i byen. Og siden det er Oslo dere bor i der det er mye trafikk og man må være spesiellt oppmerksom anbefaler jeg en supermotard(veiregga cross med veidekk). Disse har kjempegode dempere og sitter som klister på veien. I tilegg sitter han nesten en meter oppe og har et kjempegodt overblikk mot en cruiser der man sitter veldig lavt og sitter på en tung og sykkel med dårligere kjøre - og styreegenskaper.

Jeg vil anbefale:
Husqvarna sms/wr/wre
KTM exc 125 med sm-kit

Dette er totaktere, men dem går mer enn godt nok originalt til å kunne følge fartsgrensene og trafikken i Oslo-området.
Hei
User avatar
turboman
Posts: 313
Joined: 16 Jul 2005 15:49
Location: sogn og fjordane

Post by turboman »

Evje wrote:
Jeg vil anbefale:
KTM exc 125 med sm-kit

Dette er totaktere, men dem går mer enn godt nok originalt til å kunne følge fartsgrensene og trafikken i Oslo-området.

emmh, joda... hørt at den ikkje går over 70 orginal, er jo berre 5-6 hk om eg husker rett... trur eg heller ville valgt ein cruiser da....
no: Honda cbr 600F 1998 mod
(x) 125ccm daelim daystar 01 mod
(x) 50 ccm yamaha salient 85 mod
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

den er bare plombert til 5-6 HK, vet ikek vhor mange den har uten, men det er godt over 15.
User avatar
turboman
Posts: 313
Joined: 16 Jul 2005 15:49
Location: sogn og fjordane

Post by turboman »

Æ'ndalitten wrote:den er bare plombert til 5-6 HK, vet ikek vhor mange den har uten, men det er godt over 15.
den har 38 hk trur eg da... eller så var det 35... hissig da :D
no: Honda cbr 600F 1998 mod
(x) 125ccm daelim daystar 01 mod
(x) 50 ccm yamaha salient 85 mod
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Post by Evje »

Er jo bare å ta plomba i potta og hive på en større dyse som en kammerat gjorde. Gikk i nesten 140 med org dreving målt med speedo.
Går jo helt fint å fjerne plomberingene, er jo ingen som blir tatt for trim på en 125.
Hei
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Evje wrote:Er jo bare å ta plomba i potta og hive på en større dyse som en kammerat gjorde. Gikk i nesten 140 med org dreving målt med speedo.
Går jo helt fint å fjerne plomberingene, er jo ingen som blir tatt for trim på en 125.
Hørt mange historier om folk med KTM som har blitt tatt for trim, men bare med KTM.
- Skyt her -
Bhrsrk
Posts: 176
Joined: 02 Oct 2005 21:47
Location: Oslo

Post by Bhrsrk »

Baron von Waffel wrote: Problemet er ikke mitt engasjement, men podens manglende. Han vil heller sitte inne og spille WoW. :cry:
Sikker på at det er lurt å kjøre i gang med lettmotorsykkelprosjekt da? Det er en del penger det er snakk om, og det er litt innsats og krav rundt det å ta lappen. Kan bli anstrengt situasjon om du føler du gjør stor innsats i tidsbruk og penger for noe han egentlig ikke har så lyst til å gjøre og dermed viser lite takknemlighet for - særlig når det nærmer seg oppkjøring o.l.

Dersom det egentlig er du som vil ha sykkel til midtlivskrise kan du heller ta tung-lappen og kjøpe en større sykkel som du kan kjøre litt lengre turer med og ha passasjer på.

Dersom du vil bruke mer tid sammen med poden kan du prøve WoW selv og spille litt sammen med han.

Dersom du ikke liker at han spiller WoW kan du prøve å finne andre aktiviteter som krever litt mindre innsats og penger, og dermed har mindre "fallhøyde" og mindre potensiale for konflikt om det ikke går helt som planlagt.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Post by Baron von Waffel »

fornuftige tanker.

Opprinnelig ble dette presentert for poden som en motivasjonsfaktor for at han skulle legge seg litt i selen med skolearbeidet. Om han skal komme inn på den skolen han vil, må han jobbe litt. Og han vil da trenge et transportmiddel til og fra skolen. En tohjuling tenkte jeg kunne motivere ham. Og jeg tror ikke det er trygt å kjøre moped. Opprinnelig ga han uttrykk for at dette er en god ide. Men han regnet vel ikke med at jeg ville følge det opp.

Så har jeg begynt å kjenne på at det rykker litt i mc-foten og tenkte et par år på lett mc er en grei utprøving om jeg vil ta tung-lappen og kjøpe noe litt større. Det kan godt hende det er et snev av midtlivskrise i dette, men jeg tror det er mer koblet mot at jeg har fått bedre økonomi. For jeg har alltid hatt lyst til å kjøre sykkel igjen, og helst noe mer enn lett mc.

Og så er det jentungen på 13 som kommer inn som kompliserende faktor og godt alibi og pressmiddel. Hun er av den sorten som vil ha med seg alt som skjer og byr seg av muligheter. Så jeg vet helt sikkert at hun kommer til å forlange å få samme tilbud som storebror har fått uansett om han tar imot tilbudet.

Jeg er klar over muligheten for konflikt og har manøvrert meget forsiktig for at det ikke skal bli vanskelig for poden uansett hva han velger. Men jeg har også fått med meg at det kan bli vanskelig å få kjøretimer så jeg har bedt ham si fra om vi skal bestille trafikkalt grunnkurs og sjekke ut skolenes kapasitet. Foreløpig er det gitt signaler om å vente.

Men han blir nok nødt til å bli med på messe 9-11 mars.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
morra-di@hotmail.com
Posts: 188
Joined: 27 Jun 2006 17:51
Location: Sande

Post by morra-di@hotmail.com »

har dere hørt om folka i Korea da? det var et par som ikke brydde seg om at babyen gråt, fordi de var så optatt av WoW. så de satt så lenge at ungen døde. Så var det ei kjerring derfra som ikke spiste, drakk og sov helt til hu døde, bare begrunn av WoW. Serverne i Korea er visst stengt 2 timer om dagen så folk skal finne på noe annet, WoW er absolutt ingen sunn interesse. Det er utrolig avhengihetskapende og folk blir rett og slett ødelagt, de får ingen sosial intelligens og blir utstøtt på skolen. Du bør finne en måte å få han til å slutte å spille spillet, kanskje sette grense om hvor lenge han kan spille. for noen år siden da jeg satt på datan endel så snudde fattern skjermen inn mot veggen og dro ut kontakta, så sa han at jeg ikke kunne bruke den på en uke. Det virket på meg :wink:
Mito 06 og Honda Crf 250 :D
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Post by Baron von Waffel »

et eneste som garantert virker mot at poden spille WoW er nok å inndra PCen hans. Jeg håper jeg slipper det men det er under overveielse. Prøver fortsatt med det gode litt til.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Olav'en
Posts: 1992
Joined: 06 Jun 2005 20:51
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*
Location: Adrenalin hovudstaden - Voss

Post by Olav'en »

Sei han må betale for internett sjølv om han ikkje roer ned wow spillinga eit par hakk og ti litt.
Om ikkje guttungen er intressert når han FÅR sykkel og lappen av far og mor, er det noke som ikkje er heilt som det skal vere.
User avatar
VaraStreet
Posts: 144
Joined: 26 Apr 2005 19:26
Location: Trondheim
Contact:

Post by VaraStreet »

For å dra tråden tilbake der den startet...

Med de kriteriene dine så er 2-takter utelukket.

Honda Varadero ser ut til å være det beste valget her. Og, Varadero er ingen "offroad" sykkel, men en touring-sykkel. Det er såkalte "Allround" dekk som sitter på sykkeln, som forøvrig bør byttes i vanlige gate-slicks. Mye bedre grep på tørr og våt asfalt.

Honda Varadero er kanskje den største sykkelen i 125 klassen og den har den beste (Sterkeste) motoren i 125 4-takts klassen. Null problemer med å dra 2 stk. opp bakker i 80 km/t. Den har alle de hestene som er tillatt i Norge. Den har en virkelig toppfart på 122 km/t.
Den er også kanskje den beste passasjersykkelen, der et veldig stort sete sørger for veldig god komfort. Samtidig også en veldig lettkjørt sykkel med tanke på at den er relativt stor. Veldig fin i bykjøring og ekstremt god på langkjøring. Har selv kjørt Steinkjer - Oslo (65 mil) tur-retur uten problemer. Stor tank (17.5L.) og lavt bensinforbruk er et stort pluss.

Vedlikehold og service er enkle å sjeldne saker. Oljeskift/filter og kjedestramming er vel de eneste som må gjøres "ofte".
Kvaliteten er jo Honda, så levetiden på sykkeln er laang.

Sykkeln har utrolig gode bremser og veldig fin clutch og girkasse. Pur Honda kvalitet. Også ganske gode lys.

Har så godt som ingenting negativt å si om denne sykkelen kontra andre sykler. Holder seg også godt i verdi.
Et absolutt anbefalt kjøp. Garanterer at du og sønnen/datteren blir fornøyd. :wink:
Honda Varadero 125 Streetfighter
Prøv å finne en likedan...:D
Sjekk ut for info og bilder http://www.freewebs.com/hafstad/varastreet.htm
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Post by Baron von Waffel »

Det er et stort problem med Varadero. Det er jo aldri noen brukte til salgs. Og nyprisen er høy.

Ellers så har jeg jo skjønt at i dette forumet så er det mange som mener poden må mentalundersøkes. Tro meg, jeg har også vært inne på tanken. Foreløpig er vi på å koble inn foreldrestyring på WoW og / eller inndra PC.

Det skumle er at vi merker endring i podens humør når han har spilt WoW en stund. Da blir han mer irritabel og vanskeligere å komme i kontakt med.

Håper det hjelper å dra ham med på MC-messe.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Post Reply