Bremse front. Caliper? Slange? Hus?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
marius

Bremse front. Caliper? Slange? Hus?

Post by marius »

Hei. Jeg har en vrien caliper. på min '94 Honda NTV 650..

Jeg skulle fjerne framdekket, men så fikk jeg ikke bremseskiven løs fra calipern, så jeg skrudde den av og tok av hele framdekket med skive og caliper.

Grunnen til at det ikke gikk var at jeg ikke fikk dratt calipern forbi bremsekantene (ikke enorme kanter, men de var tydeligvis stor nok til å lage problem). Jeg hadde allerede forsøkt å klemme fram og tilbake med calipern for å få komprimert stemplene. Jeg forsøkte også få tatt ut klossene, men bolten sto i sju stein, derfor demonterte jeg hele greia.

Da jeg fikk av hele greia, så slo jeg på boten med en hammer noen ganger, og da løsnet den så jeg fikk skrudd ut klossene. Og da jeg endelig hadde fått av calipern så måtte jeg bruke tang for å få pressa inn stemplene.

Greit nok tenkte jeg, for bremsa fungerte utmerket før dette, så dette kunne da ikke ha så mye å si.

NÅ! Når jeg forsøker å montere hele DRITEN! på plass, så får jeg ikke trykk. Jeg klemmer klemmer klemmer, åpner, lukker, klemmer.. Det siver veske igjennom som bare det, men ikke fan om jeg får trykk..
Har tilogmed forsøkt sette trykk på for å presse veska fra huset og ned, og jeg har forsøkt å sette sug på ventilen for å få sugd veska (med luft) ned, men heller ikke det hjalp.

Til og med forsøkt å holde slangen mest mulig i rett linje nedover så veska hadde minst mulig hinder på vei ned..

Noen tips her? Tror dere calipern kan være gåen?

Tenkte jeg skulle forsøke å blåse både slange, hus og caliper ren med trykkluft, men jeg har bare på følelsen av at det ikke vil hjelpe..
Er stygt redd for at calipern er gåen :(..

Alle tips, råd, hjelp og hva det måtte være, mottas med enorm takknemlighet :)
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

Hmm.. Det virker jo som du har tatt i en motorsykkel før, og at du har ganske bra peiling på hvordan et hydraulisk system funker. Men jeg slenger nå likevel ut et par tanker som dukket opp i mitt hode..

Når du pumper, får du ikke NOE trykk, ikke noe motstand i hendelen?

Hvis ikke, tyder dette normalt på
a) at hovedsylinder er defekt (lite sannsynlig i ditt tilfelle kanskje?)
b) lekkasje (har det dryppet br.væske fra noen plass?)
c) luft i systemet
e) alle kombinasjoner av overnevnte...

Hvis vi tar utgangspunkt i at hovedsylinderen er i orden, SKAL det jo bygges opp et trykk når du pumper. Hvis det ikke gjør det, må det nesten være fordi det er (veldig mye) luft i systemet og/eller at bremsevæsken (eller luften?) siver ut en eller annen plass i systemet. Sjekk alle banjoer og overganger nøye.

Hvis kalipperen var ødelagt, ville dette resultert i at det bygget seg opp et trykk, men at stemplene ikke beveget seg. Alternativt ville det ikke bygges opp noe trykk fordi noen pakninger i slavesylinderen er så ødelagt at bremsevæsken nærmest bare renner forbi (men da skulle du jo oppdaget lekkasjen)...

Jeg tenker bare høyt her.. Håper du klarte å få noe ut av det 8)

PS. Denne kan være grei når du skal lufte bremsesystemet:
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=82487
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
marius

Post by marius »

Når du pumper, får du ikke NOE trykk, ikke noe motstand i hendelen?
Får ikke motstand nei..

a) at hovedsylinder er defekt (lite sannsynlig i ditt tilfelle kanskje?)
Vurdert denne muligheten. Calipern har to sylindere.. Og siden de satt bomfast så lurer jeg på om de har rusta fast, noe problem med pakninger eller noe i den gata.

Kan kjøpe nye sylindere for ca 200kr pr stk eks frakt, men jeg har en brukt caliper med alt på handen som er tatt fra en 90 mod for ca 500kr inkl frakt, og den skal være i god stand..

b) lekkasje (har det dryppet br.væske fra noen plass?)
Det kommer kun veske fra ventilen, forutenom det jeg har griset (blir alltids litt gris, men kan ikke se noen lekasjer nei). Men jeg vil vel spotte en eventuell lekasje etter jeg har blåst alt rent i dag..

c) luft i systemet
Meget mulig, men da må det være lekasje noen plasser (slange, caliper eller hus) som jeg ikke kan skimte med mitt blotte øye. :|

Hvis vi tar utgangspunkt i at hovedsylinderen er i orden, SKAL det jo bygges opp et trykk når du pumper. Hvis det ikke gjør det, må det nesten være fordi det er (veldig mye) luft i systemet og/eller at bremsevæsken (eller luften?) siver ut en eller annen plass i systemet. Sjekk alle banjoer og overganger nøye.
Har sjekket aller banjoer, overganger og om det er noen lekasjer noen steder, men ingenting som tyder på det..

Hvis kalipperen var ødelagt, ville dette resultert i at det bygget seg opp et trykk, men at stemplene ikke beveget seg. Alternativt ville det ikke bygges opp noe trykk fordi noen pakninger i slavesylinderen er så ødelagt at bremsevæsken nærmest bare renner forbi (men da skulle du jo oppdaget lekkasjen)...
Dette jeg også tenkte, men det er ingen lekasjer der og jeg sitter igjen med litt beit for ide'er.. sitter virkelig å vurderer å slå til på den calipern jeg kan få brukt for 500kr, men det er sure penger hvis det ikke er der problemet ligger..

takk for tips og hjelp, og den bremseluftern på biltema står på handlelista :)
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

Siden du sier at det spruter bremsevæske ut av slangen når du klemmer på hendelen, kan vi anta at hovedsylinderen er ok. Ergo sitter vi stort sett igjen med at det kan være lekkasje og/eller luft i systemet. Får det ikke helt til å stemme at det spruter bremsevæske ut av niplene, men at det ikke bygges opp noe trykk.

En grei måte å lufte bremsene på uten å ta i bruk noe spesialverktøy er følgende:

1) Åpne luftenippelen ca en liten omdreining
2) Pumpe pumpe pumpe (og etterfylle fortløpende)

Ved å bare pumpe vilt og hemningsløst med åpen luftenippel vil du vanligvis "blåse" ut mesteparten av luften. Gjør dette til det kommer en fin stråle (uten at nippelen "spytter" luft).

Så går du over til trinn to:

Luftenippelen skal fremdeles være halvåpen. Legg pekefingern oppå nippelen, og så får du kameraten til å klemme + etterfylle. Trykket når hovedsylinderen aktiveres vil tillate luft/bremsevæske til å unnslippe luftenippelen, men pekefingeren forhindrer luft å bli sugd inn igjen når bremsehendelen slippes ut igjen.

Dette er egentlig et "landeveistriks" som brukes når man ikke har annet verktøy for hånd enn en skiftenøkkel. Det kan fort bli grisete, og bremsevæske er som kjent ikke bra verken for lakken eller huden. Men det er absolutt en effektiv måte å fjerne luften på! :wink:

PS. Keihin, Jalmar og Desmo er tre karer på forumet her som har bra peiling på det meste som har med skruing på sykler å gjøre. :wink:
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
marius

Post by marius »

Siden du sier at det spruter bremsevæske ut av slangen når du klemmer på hendelen, kan vi anta at hovedsylinderen er ok. Ergo sitter vi stort sett igjen med at det kan være lekkasje og/eller luft i systemet. Får det ikke helt til å stemme at det spruter bremsevæske ut av niplene, men at det ikke bygges opp noe trykk.

Spruter og spruter.. det var vel muligens en overdrivelse, men det kommer ja, så det er gjennomstrømming.

En grei måte å lufte bremsene på uten å ta i bruk noe spesialverktøy er følgende:

1) Åpne luftenippelen ca en liten omdreining
2) Pumpe pumpe pumpe (og etterfylle fortløpende)

Ved å bare pumpe vilt og hemningsløst med åpen luftenippel vil du vanligvis "blåse" ut mesteparten av luften. Gjør dette til det kommer en fin stråle (uten at nippelen "spytter" luft).

Så går du over til trinn to:

Luftenippelen skal fremdeles være halvåpen. Legg pekefingern oppå nippelen, og så får du kameraten til å klemme + etterfylle. Trykket når hovedsylinderen aktiveres vil tillate luft/bremsevæske til å unnslippe luftenippelen, men pekefingeren forhindrer luft å bli sugd inn igjen når bremsehendelen slippes ut igjen.

Ja.. får prøve atter en gang etter jeg har blåst alt rent..

Dette er egentlig et "landeveistriks" som brukes når man ikke har annet verktøy for hånd enn en skiftenøkkel. Det kan fort bli grisete, og bremsevæske er som kjent ikke bra verken for lakken eller huden. Men det er absolutt en effektiv måte å fjerne luften på!

Nei.. det er vel ikke så behagelig, og det er jo veldig grisete, men sånn blir det nu som regel når man mekker, om man vil eller ikke..

PS. Keihin, Jalmar og Desmo er tre karer på forumet her som har bra peiling på det meste som har med skruing på sykler å gjøre.

Får se om jeg PM'er dem om mine sorger og problemer hvis jeg ikke får dette til å fungere.. ;)

Takk for svar :)
'94 Honda NTV 650
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

bandit wrote:

PS. Keihin, Jalmar og Desmo er tre karer på forumet her som har bra peiling på det meste som har med skruing på sykler å gjøre. :wink:
En liten presisering når det gjelder meg; Jeg har utdannelse som industrimekaniker og kan bare overføre litt av den kunnskapen til å skru sykkel. :wink:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
marius

Post by marius »

Desmo wrote:
bandit wrote:

En liten presisering når det gjelder meg; Jeg har utdannelse som industrimekaniker og kan bare overføre litt av den kunnskapen til å skru sykkel. :wink:
Hva er din vurdering av situasjonen da?
'94 Honda NTV 650
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

marius wrote:
Desmo wrote:
bandit wrote:

Hva er din vurdering av situasjonen da?
Prøve det bandit foreslår, fordi det ser fornuftig ut. Jeg har ikke bedre greie på dette enn han. :smt024
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
JurgenFan

Post by JurgenFan »

hvis ikke det virker kan du jo prøve dette:

http://www.hejbilist.nu/luftar.htm

riktig nok for bil men det funker i Sverige så det kan jo være vært et forsøk..
1997 GSXR 750 SRAD on the run
Keihin

Post by Keihin »

Med mindre du har vært så uheldig å ødelegge pumpa i operasjonen, har du nok bare fått luft i systemet. En lekkasje burde du sett.

Luft på MC er noe herk, og jeg sliter også lenge med å få trykk i systemet etterpå. Har byttet slanger et par ganger, og like morsomt hver gang.

Bandits metode burde absolutt funke, men tålmodighet er stikkordet her. Jeg prøver å pumpe minst mulig med nippelen åpen, og kan være lurt å bytte litt vinkel på kalipter innimellom. Evt. la den stå så lufta flytter seg. Bytt også side du lufter på. Tror jeg holdt på nesten en time sammenhengende med pumping når jeg byttet slanger første gang.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
adoniz

Post by adoniz »

noen som har sagt at det kan ligge i banjokoblingene da.. Der kan det lett samle seg opp luft. Løstne på reservoarer, slik at banjoskruen ikke er et høyere punkt enn selve sugehullet i reservoaret.. Pump trykk og skru opp banjokoblingen..
marius

Post by marius »

Keihin wrote:Med mindre du har vært så uheldig å ødelegge pumpa i operasjonen, har du nok bare fått luft i systemet. En lekkasje burde du sett.

Luft på MC er noe herk, og jeg sliter også lenge med å få trykk i systemet etterpå. Har byttet slanger et par ganger, og like morsomt hver gang.

Bandits metode burde absolutt funke, men tålmodighet er stikkordet her. Jeg prøver å pumpe minst mulig med nippelen åpen, og kan være lurt å bytte litt vinkel på kalipter innimellom. Evt. la den stå så lufta flytter seg. Bytt også side du lufter på. Tror jeg holdt på nesten en time sammenhengende med pumping når jeg byttet slanger første gang.
Takker for tilbakemelding, får vel bare fortsette og pumpe og se om jeg får noe trykk. Men blir litt motesløs når jeg pumper og pumper, men aldri får noe trykk.. :|
'94 Honda NTV 650
adoniz

Post by adoniz »

marius wrote:
Keihin wrote:Med mindre du har vært så uheldig å ødelegge pumpa i operasjonen, har du nok bare fått luft i systemet. En lekkasje burde du sett.

Takker for tilbakemelding, får vel bare fortsette og pumpe og se om jeg får noe trykk. Men blir litt motesløs når jeg pumper og pumper, men aldri får noe trykk.. :|
Hm,. bor jo i trondheim du.. Hvor driver du å plages da?
marius

Post by marius »

adoniz wrote:
marius wrote:

Hm,. bor jo i trondheim du.. Hvor driver du å plages da?
Jeg står i en rød container utenfor Adolf Øiens skole i sentrum (og før dere får noen rare tanker, jeg jobber der ;))..
'94 Honda NTV 650
adoniz

Post by adoniz »

marius wrote: Jeg står i en rød container utenfor Adolf Øiens skole i sentrum (og før dere får noen rare tanker, jeg jobber der ;))..
I containeren ?? ;)
Post Reply