Fly på tredemølle?
- Alas
- MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Fly på tredemølle?
Denne her har visst sirkulert på det store internettet en stund. Gjengir den her.....
"A plane equipped with fixed horizontal engines and wheel landing gear is placed on a huge treadmill runway. The treadmill has a clever design and always matches the speed of the plane, but runs in the opposite direction. Will the plane take off and fly or not?"
Og på norsk....
"Et fly med horisontalt festede motorer og landingshjul er plassert på en enorm tredemølle, like stor som en rullebane. Tredemøllen er snedig utformet og vil alltid ha samme hastighet som flyet, men går i motsatt retning. Vil flyet ta av eller ikke?"
Innspill?
"A plane equipped with fixed horizontal engines and wheel landing gear is placed on a huge treadmill runway. The treadmill has a clever design and always matches the speed of the plane, but runs in the opposite direction. Will the plane take off and fly or not?"
Og på norsk....
"Et fly med horisontalt festede motorer og landingshjul er plassert på en enorm tredemølle, like stor som en rullebane. Tredemøllen er snedig utformet og vil alltid ha samme hastighet som flyet, men går i motsatt retning. Vil flyet ta av eller ikke?"
Innspill?
Det er luftstrømmene rundt flyet som får det til å ta av, altså kraften ligger ikke i at hjulene snurrer rundt men at hastigheten med vingenes utforming skaper et oppoverløft for flyets del. Dette er slik jeg har forstått det iallefall
Bare si ifra hvis noe er feil. Så svaret mitt er nei, flyet vil ikke ta av 

Oppgaven er faktisk ikke skikkelig definert. "Fart" er relativt. Så hva mener de med farten til flyet? Mener de at tredemøllen går i 200km/ mot flyet hvis flyet går i 200km/t i forhold til jorda eller tredemøllen?
I første tilfellet har flyet 200km/t i forhold til jorda, og dermed lufta, og har dermed løft, mens hjulene har 400km/t. I det andre tilfellet står flyet stille og har ikke løft. Men tredemøllen må da ha en konstant og veldig høy akselerasjon for å motvirke kreftene til motoren. Husk at motorene på flyet virker på lufta, og ikke på bakken. Hadde vi snakket om noe så uvanlig som et fly med driv på hjulene hadde saken vært en annen =)
For å ikke være vanskelig, vil jeg anta at de mener opsjon #1, og da er eneste forskjellen at hjulene går dobbelt så fort. Flyets motorer må derfor jobbe mot bittelitt mer rullemotstand i hjullagrene, som ikke er av stor betydning for et fly.
I første tilfellet har flyet 200km/t i forhold til jorda, og dermed lufta, og har dermed løft, mens hjulene har 400km/t. I det andre tilfellet står flyet stille og har ikke løft. Men tredemøllen må da ha en konstant og veldig høy akselerasjon for å motvirke kreftene til motoren. Husk at motorene på flyet virker på lufta, og ikke på bakken. Hadde vi snakket om noe så uvanlig som et fly med driv på hjulene hadde saken vært en annen =)
For å ikke være vanskelig, vil jeg anta at de mener opsjon #1, og da er eneste forskjellen at hjulene går dobbelt så fort. Flyets motorer må derfor jobbe mot bittelitt mer rullemotstand i hjullagrene, som ikke er av stor betydning for et fly.
Det er liten tvil om at de mener at farten på tredemølla er motsatt lik farten til flyet relativt til bakken og lufta. I så faller det ingen som helst tvil om at dette flyet vil kunne ta av.
Tredemølla gir bare hjulene mer fart, og rullemotstand er forsvinnende liten i denne sammenheng.
Tenk dere dette under vann, eller i smør for den saks skyld. Du kan gjerne starte tredemølla før flyet starter. Eneste som skjer er at hjulene spinner, men roterer du propellene vil fortsatt flyet gå forover i vannet/smøret siden motorene drar i vannet/smøret.
Tredemølla gir bare hjulene mer fart, og rullemotstand er forsvinnende liten i denne sammenheng.
Tenk dere dette under vann, eller i smør for den saks skyld. Du kan gjerne starte tredemølla før flyet starter. Eneste som skjer er at hjulene spinner, men roterer du propellene vil fortsatt flyet gå forover i vannet/smøret siden motorene drar i vannet/smøret.
Ehh, ja at det var sa du... ? Da står det jo stille ! Enten må flyet flytte seg kjappere fremover enn tredemølla går bakover ellers står det stille ! Det blir jo det samme som når en vanlig mann jogger på tredemølla. Han vil jo selvsagt prøve å holde samme fart som mølla så han hverken faller av bakover, eller forover. Da står man stille, punktum.Keihin wrote:Oppgaven sier ikke at flyet står stille, men at tredemølla vil gå like fort bakover som flyet flytter seg forover.
Stå på en tredemølle med et skateboard, og ha en vegg bak deg. Uansett hvor fort tredemølla går vil du vel fortsatt flytte deg forover hvis du skyver i veggen?
I say again: en flymotor driver ikke hjulene, så å sammenligne med å løpe på tredemølla er 100% skivebom
Jeg fant også det matematiske "beviset"
http://img183.imageshack.us/img183/3369/plane5qm5.jpg
I say again: en flymotor driver ikke hjulene, så å sammenligne med å løpe på tredemølla er 100% skivebom

Jeg fant også det matematiske "beviset"

Hvis man står inntill veggen med det skateboardet så går begge like fort. Skyver man fra i veggen så går det som er oppå tredemøllen fortere enn farten på tredemøllen.Keihin wrote:Stå på en tredemølle med et skateboard, og ha en vegg bak deg. Uansett hvor fort tredemølla går vil du vel fortsatt flytte deg forover hvis du skyver i veggen?
Jeg fant også det matematiske "beviset"http://img183.imageshack.us/img183/3369/plane5qm5.jpg
Og jeg vet at motoren til et fly ikke driver hjulene fysisk, men det står da i teksten: always matches the speed of the plane.... Jeg tror vel heller det mangler info her. Om flyet beveger seg fremover i forhold til landskapet rundt tredemøllen, så må det jo gå fortere enn mølla, og da kan jo ikke mølla always matches the speed of the plane...