Ta MC-lappen i utlandet
Ta MC-lappen i utlandet
Jeg har lyst til å ta MC-lappen, og jeg snakket litt om dette med en jeg kjenner. Han nevnte noe om at det var mulig å ta denne i utlandet, dvs ett EU land, og allikevel ha denne godkjent i norge. Så spørsmålet er da om noen vet om dette er mulig? Jeg mener å ha hørt at du må oppholde deg i landet i misnt 6 måneder for å i det hele tatt kunne ta lappen. Og at du må ha oppkjøring i norge for å få den godkjent her.
Re: Ta MC-lappen i utlandet
Førerkort fra EØS-land skal være gyldige i Norge, og det er frivillig om man vil bytte inn og få utstedt norsk førerkort. MC-opplæringen er ganske god i Norge nå, så om du ikke oppholder deg i utlandet for tiden er det sikkert like lurt å ta lappen i Norge.Christer wrote:Jeg har lyst til å ta MC-lappen, og jeg snakket litt om dette med en jeg kjenner. Han nevnte noe om at det var mulig å ta denne i utlandet, dvs ett EU land, og allikevel ha denne godkjent i norge.
Grunnen til at jeg lurte på om det gikk å ta lappen i utlandet er pga prisforskjell. Men igjen så må opplæringen være god nok, jeg har både tatt moped (den hvor du tok lappen på 2 dager) og bil lappen, og min erfaring her var at den gamle moped lappen var helt ekstremt dårlig. I motsetning til bil lappen, hvor jeg lærte utrolig mye og ble helt klart en mye bedre sjåfør. Men det jeg i første rekke lurte på var om det i det heletatt var mulig.
er vel ikke mer enn 10 000 det er snakk om å ta det i norge.. maks 20 000 hvor mye kan du spare?
[img] http://www.freewebs.com/fantten/hh.bmp [/img]
- Speedy Gonzales
- MC: Z1000 08
- Desmo-Dude
- MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721
- Daniel_hoy
- MC: Husaberg FS650 2008
Det er umulig. Tok lappen i høst og hadde A1 fra før. Da måtte jeg betale 9600kr for kun det obligatoriske + 3 kjøretimer. Så kunne fått det til for 8000 kr. Men viss du ikke har A1 fra før så vil det koste en del mer enn 10.000Kriz wrote:er vel ikke mer enn 10 000 det er snakk om å ta det i norge.. maks 20 000 hvor mye kan du spare?
Det var mer normal pris ja...
Utifra denne kjøreskolen så får du en pakke til 11k som inneholder dette:
- 3 timer MC-kurs
- 5 kjøretimer
- 2 veiledningstimer
- 4 timer sikkerhetskurs bane
- 8 timer sikkerhetskurs vei
- leie av mc til førerprøve
Kjøretimer utover det 550,- pr time
- 3 timer MC-kurs
- 5 kjøretimer
- 2 veiledningstimer
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Ifølge Vegvesenet kan du få byttet til norsk førerkort etter å ha bestått en praktisk førerprøve i den mest omfattende klassen (på det gamle førerkortet). Innbytte må skje innen ett år etter at du tok fast bopel eller flyttet tilbake til Norge.mrlee wrote:Jeg har noe familie (via min kone) på Filippinene. Folk der forteller at det er mange utlendinger som tar førerkort både på bil og MC der. Spørsmålet er om hvis jeg skulle ta førerkort på MC, er det gyldig her i Norge, eller hva må til for at det skal bli gyldig?
Så da kan jeg med andre ord ta førerkort for tung sykkel på Filippinene, det koster ca. 80 kroner.
, kjøre med det i max 1 år her til lands, før jeg må ta en praktisk kjøreprøve her i Norge?
Det vil si at hele turen til Filippinene blir for gratis å regne, sparer jo lett borti 15000 kroner på det her....
PS! Jeg er norsk statsborger, ikke filippinsk, men jeg vet ikke om det har noe å si. Jeg så ikke noe spesielt om det på vegvesenet sin nettside...

Det vil si at hele turen til Filippinene blir for gratis å regne, sparer jo lett borti 15000 kroner på det her....

PS! Jeg er norsk statsborger, ikke filippinsk, men jeg vet ikke om det har noe å si. Jeg så ikke noe spesielt om det på vegvesenet sin nettside...
Innbytte må skje innen ett år etter at du tok fast bopel eller flyttet tilbake til Norge.mrlee wrote:PS! Jeg er norsk statsborger, ikke filippinsk, men jeg vet ikke om det har noe å si. Jeg så ikke noe spesielt om det på vegvesenet sin nettside...
Du må altså flytte til Filippinene, siden du nå antageligvis har hatt fast bopel i Norge noen år.
3 timer mc-kurs? :OMacPlaya wrote:Det var mer normal pris ja...
- 3 timer MC-kurs
- 5 kjøretimer
- 2 veiledningstimer
Her har vi 8