Lufting av bremser på moped. Hvordan?

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
IGNiTiON

Lufting av bremser på moped. Hvordan?

Post by IGNiTiON »

Hvordan lufter jeg bremsene på en moped?
bla
Jalmar

Post by Jalmar »

Du trenger bremsevæske, en slangestump som passer på lufteskruen på kalipperen og en beholder som den slangen skal stikkes ned i.

Sørg for at det er nok væske i beholderen på styret. Få en kompis til å pumpe med bremsehåndtaket noen ganger slik at det blir trykk (større motstand) i systemet. Så holder kompisen hendelen så langt inn som han klarer mens du åpner og stenger lufteskruen. Når lufteskruen åpnes vil luft og væske sprute gjennom slangen fra lufteskruen og ned i beholderen. Det er viktig at han som betjener bremsehendelen ikke slipper hendelen før lufteskruen er stengt, for da suges luft inn i systemet igjen. Denne prosedyren gjentas så mange ganger som nødvendig til det bare kommer væske ut av slangen.

Pass på at det alltid er nok væske i beholderen mens dere holder på. Videre er det viktig å ikke søle bremsevæske på lakkerte flater. Bremsevæske er en god lakkfjerner! Et tips er å smøre polish på alle lakkerte flater før dere begynner, og hvis det søles tørker dere fort av, og smører på ny polish.

Det er også viktig å huske på at man ikke skrur lufteskruen for hardt til. Det er lett å skade gjengene i bremsekaliperen.

Bremsevæske bør skiftes annenhver sesong. Dette fordi bremsevæskens kokepungt synker etterhvert som den eldes. Den trekker til seg fuktighet. Så hvis det er lenge siden væsken er skiftet, kan det være en idè å lufte igjennom litt ekstra slik at man får mest mulig ny væske i systemet.

Så en liten ting tilslutt. Hvis man skal rengjøre bremsedeler skal man bruke rødsprit. Andre rensemidler skader pakningene i systemet.

Håper det går greit. :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Kriz

Post by Kriz »

Husker første gang jeg gjorde dette... fikk så mye bremsevæske i tryne.. brukte ikke slange heller :lol: pass på øya...
Jalmar

Post by Jalmar »

He-he. Den slangen fra lufteskruen og ned i en beholder er viktig.

Hvis man er uheldig og får bremsevæske i øynene skal man skylle godt og lenge med lunkent vann.

Og husk at bremsevæske tar lakk!!! Tenk over at det er fort gjort å søle bremsevæske på klærne, og da er det dumt å slenge jakka eller kjeledressen opp på f.eks. et bilpanser etterpå. Eller på et lakkert møbel...
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
IGNiTiON

Post by IGNiTiON »

Takk takk karer!
Får det nok til nå 8)
bla
rmxråner

Post by rmxrÃ¥ner »

gjør som jalmar skrev men drit i slangen, bare masse ekstra bryderi. fyll heller på med ny bremseveske i beholderen!
Jalmar

Post by Jalmar »

slangen skal ikke brukes til å fylle i væske. Slangen skal tres på lufteskruen og føres ned i en beholder slik at den bremsevæsken som spruter ut av lufteskruen blir ledet vekk. Dette for at det ikke skal bli søl rundt på lakkerte flater eller på de personene som jobber med sykkelen. Den bremsevæsken som spruter ut av lufteskruen skal ikke brukes om igjen.

You see ???
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
rmxråner

Post by rmxrÃ¥ner »

skjønte de når jeg leste gjennom innleggene skikkelig :oops:
Alex90

Post by Alex90 »

Over til noe annet.. Er det noen som vet om det pleier å være en pakning i bremsekallipen, mellom de to delene....?
Min er ikke tett så lurer på om jeg må kjøpe ny, eventulet lage meg en egen pakning, blir liksom ikke tett for det kommer litt bremsevæske ut i "sømmen" mellom de..
Evje

Post by Evje »

Det er nesten to år siden denne tråden var besvart sist.

Og hvilke sykkel er det snakk om ?
Hei
Alex90

Post by Alex90 »

Hehe la ikke merke til det, men men. Det er en rmx, fram bremsa..
Evje

Post by Evje »

Det er ikke pakning mellom kalipter-delene på ajp-skivebrems til moped.
Hvis det ikke er tett så det den lille o-ringen som må byttes. :)
Hei
derbi sm

lufting

Post by derbi sm »

visst jeg skal lufte bremsene på mopeden min, å det plutselig blir lite bremseveske i beholderen på styret, så skal jeg åpne lokke å fylle på ny væske.. må jeg lufte alt på nytt da jeg har åpnet lokket? 8)
Tempo Corvette 380 73 modell
------------------------------------------------------
derbi supermotard med gianelli eff.anlegg 50ccm

Post by Evje »

Nei, men går du tom for væske kommer det luft i systemet og da må du pumpe i en stund til. :)
Hei
derbi sm

lufting

Post by derbi sm »

åja ok :D
Tempo Corvette 380 73 modell
------------------------------------------------------
derbi supermotard med gianelli eff.anlegg 50ccm