Tips til å få løs bolter som sitter godt?
Tips til å få løs bolter som sitter godt?
Hei
Jeg skulle skru ut noen bolter i dag, og det endte med at jeg rundet unbrakonøkkelen. var og kjøpt meg et MYE dyrere sett, men får den fredelse ikke løs. trenger noen tips har, jeg er utrolig redd for å runde skruen, for da får jeg den aldri løs.
Noen som har noen supertips til meg?
Mvh
Anders
Jeg skulle skru ut noen bolter i dag, og det endte med at jeg rundet unbrakonøkkelen. var og kjøpt meg et MYE dyrere sett, men får den fredelse ikke løs. trenger noen tips har, jeg er utrolig redd for å runde skruen, for da får jeg den aldri løs.
Noen som har noen supertips til meg?
Mvh
Anders
- Desmo
- MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900 - Location: Lena
Fordi unbrako-skruer er så harde at vanlige HSS-bor er lite egnet. HSS betyr HighSpeedSteel og det som er vanligst i verktøyutvalget hos hobbymekanikere.De er ofte svarte og finnes i mange kvaliteter. Om en må borre ut skruen, eller borre vekk skruehodet, er hardtmetall-bor bedre egnet til jobben,og de er dyrere enn HSS. Jeg har ikke prøvd disse "gull-borene" med Titan-Nitridbelegg til sånt enda, så det kan jo hende de er egnet for alt jeg vet. Og de er en prismessig mellomting av HSS og hardtmetall.rerell wrote:Kompressor med hamrande mutterdragare har funkat bäst för mig i liknande situationer. Det har hänt att jag har behövt borra upp, men det vill man ju helst undvika.
Uansett hvilken type bor som brukes er borring av skruer noe som må gjøres forsiktig. Det er lett å ødelegge gjenger, eller skade metallet rundt på andre måter.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo

-Pogo

grise-pikk
hei! hvor får man kjøpt en sånn dær grise-pikk altså verktøyet? 

Tempo Corvette 380 73 modell
------------------------------------------------------
derbi supermotard med gianelli eff.anlegg 50ccm
Clas Ohlsson, Biltema og andre som selger verktøy.
En metode for å løsne skruer som er knekt,og ikke sitter helt i bånn av skruehull er; Bruk en kjørner med god spiss og en hammer. Slå først et kjørnermerke rett ned på bruddflaten av skruen. Sørg for at dette kjørnermerket kommer så nær ytterkanten av skruen som mulig. Så setter en kjørneren på skrå inn fra siden,og fortsetter å slå skruen "rundt" samme vei som en ville skrudd løs skruen.
Kjørner i midten på dette bildet;

En metode for å løsne skruer som er knekt,og ikke sitter helt i bånn av skruehull er; Bruk en kjørner med god spiss og en hammer. Slå først et kjørnermerke rett ned på bruddflaten av skruen. Sørg for at dette kjørnermerket kommer så nær ytterkanten av skruen som mulig. Så setter en kjørneren på skrå inn fra siden,og fortsetter å slå skruen "rundt" samme vei som en ville skrudd løs skruen.
Kjørner i midten på dette bildet;

-Pogo

-Pogo

- Desmo
Da er altså hardtmetall best egnet,og Titan-Nitrid/HSS ikke så godt egnet. Virker det som.rerell wrote:Njae. Jag har slitit ut ett par såna på umbraco-skruvar.Desmo wrote:Jeg har ikke prøvd disse "gull-borene" med Titan-Nitridbelegg til sånt enda, så det kan jo hende de er egnet for alt jeg vet.

-Pogo

-Pogo

Jeg ville ha unngått grisepikk... kjøp hvertfall ikke noe billig skit i så fall. Det hender at grisepikken knekker, og da sitter du der og har et sant ¤"¤%"¤ med å borre den ut. Prøv først masse CRC, dynk og stå over natta. Hvis du kommer til med en slagtrekker, så er det en genial sak. Koster knapt hundrelappen på burtema om jeg husker rett, og det funker som bare det. Du kan også varme bolten skikkelig opp med en liten blåselampe e.l. , og så slå vann over den. Det gjør ofte at den løsner.
takk for masse svar.
Det er en bolt til forgasseren, og den er noe helvete å komme til. det er så vitdt jeg klarer å lirke umbrakonøkkelen inn mellom der. Så vis den knekker så tror jeg det blir en verksted jobb.
Det som også er typisk er at det er siste bolten, alle de andre er ute...
Hva er CRC? hvor får jeg tak i det?
Det er en bolt til forgasseren, og den er noe helvete å komme til. det er så vitdt jeg klarer å lirke umbrakonøkkelen inn mellom der. Så vis den knekker så tror jeg det blir en verksted jobb.
Det som også er typisk er at det er siste bolten, alle de andre er ute...
Hva er CRC? hvor får jeg tak i det?