ChristR wrote:Kriz wrote:da du ligger på 10k rpm og farta er 35km/h også girer du går ned på rpm men farta forsetter og øke.. da girer du og dette merker jo denne tingen er rpm - ned fart -opp = giring
Så hvis du holder inne clutchen og ruser motoren så går girene ned?
Kjekt...
Og hva skjer når man burner?
Girtellerne er som oftest laget slik at dem er "smart" og "lærer" etter hvert som du kjører. Disse må gjerne "kjøres inn". Det er egentlig bare rundt nøytral indikatoren det kommer advarsler på at disse ikke nødvendigvis alltid er riktige, og kan oppfatte Nøytral, når sykkelen egentlig står i 1. eller 2.
Men dem fleste har vel nøytral lys, det skal brukes foran alt.
Men uansett. Det er nok rett dette med turtall og gir som Kriz sier.
Dersom du da skulle trykke inn clutchen mens du kjører, har trolig forhandleren laget den slik at den går utifra at du fremdeles ligger i samme gir, inntil du slipper clutchen, hvor den uansett greier å rette seg etter et eventuelt nytt gir. Så jeg ser ikke problemet her
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)