Lufting av bremser på moped. Hvordan?
Du trenger bremsevæske, en slangestump som passer på lufteskruen på kalipperen og en beholder som den slangen skal stikkes ned i.
Sørg for at det er nok væske i beholderen på styret. Få en kompis til å pumpe med bremsehåndtaket noen ganger slik at det blir trykk (større motstand) i systemet. Så holder kompisen hendelen så langt inn som han klarer mens du åpner og stenger lufteskruen. Når lufteskruen åpnes vil luft og væske sprute gjennom slangen fra lufteskruen og ned i beholderen. Det er viktig at han som betjener bremsehendelen ikke slipper hendelen før lufteskruen er stengt, for da suges luft inn i systemet igjen. Denne prosedyren gjentas så mange ganger som nødvendig til det bare kommer væske ut av slangen.
Pass på at det alltid er nok væske i beholderen mens dere holder på. Videre er det viktig å ikke søle bremsevæske på lakkerte flater. Bremsevæske er en god lakkfjerner! Et tips er å smøre polish på alle lakkerte flater før dere begynner, og hvis det søles tørker dere fort av, og smører på ny polish.
Det er også viktig å huske på at man ikke skrur lufteskruen for hardt til. Det er lett å skade gjengene i bremsekaliperen.
Bremsevæske bør skiftes annenhver sesong. Dette fordi bremsevæskens kokepungt synker etterhvert som den eldes. Den trekker til seg fuktighet. Så hvis det er lenge siden væsken er skiftet, kan det være en idè å lufte igjennom litt ekstra slik at man får mest mulig ny væske i systemet.
Så en liten ting tilslutt. Hvis man skal rengjøre bremsedeler skal man bruke rødsprit. Andre rensemidler skader pakningene i systemet.
Håper det går greit.
Sørg for at det er nok væske i beholderen på styret. Få en kompis til å pumpe med bremsehåndtaket noen ganger slik at det blir trykk (større motstand) i systemet. Så holder kompisen hendelen så langt inn som han klarer mens du åpner og stenger lufteskruen. Når lufteskruen åpnes vil luft og væske sprute gjennom slangen fra lufteskruen og ned i beholderen. Det er viktig at han som betjener bremsehendelen ikke slipper hendelen før lufteskruen er stengt, for da suges luft inn i systemet igjen. Denne prosedyren gjentas så mange ganger som nødvendig til det bare kommer væske ut av slangen.
Pass på at det alltid er nok væske i beholderen mens dere holder på. Videre er det viktig å ikke søle bremsevæske på lakkerte flater. Bremsevæske er en god lakkfjerner! Et tips er å smøre polish på alle lakkerte flater før dere begynner, og hvis det søles tørker dere fort av, og smører på ny polish.
Det er også viktig å huske på at man ikke skrur lufteskruen for hardt til. Det er lett å skade gjengene i bremsekaliperen.
Bremsevæske bør skiftes annenhver sesong. Dette fordi bremsevæskens kokepungt synker etterhvert som den eldes. Den trekker til seg fuktighet. Så hvis det er lenge siden væsken er skiftet, kan det være en idè å lufte igjennom litt ekstra slik at man får mest mulig ny væske i systemet.
Så en liten ting tilslutt. Hvis man skal rengjøre bremsedeler skal man bruke rødsprit. Andre rensemidler skader pakningene i systemet.
Håper det går greit.

1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
He-he. Den slangen fra lufteskruen og ned i en beholder er viktig.
Hvis man er uheldig og får bremsevæske i øynene skal man skylle godt og lenge med lunkent vann.
Og husk at bremsevæske tar lakk!!! Tenk over at det er fort gjort å søle bremsevæske på klærne, og da er det dumt å slenge jakka eller kjeledressen opp på f.eks. et bilpanser etterpå. Eller på et lakkert møbel...
Hvis man er uheldig og får bremsevæske i øynene skal man skylle godt og lenge med lunkent vann.
Og husk at bremsevæske tar lakk!!! Tenk over at det er fort gjort å søle bremsevæske på klærne, og da er det dumt å slenge jakka eller kjeledressen opp på f.eks. et bilpanser etterpå. Eller på et lakkert møbel...
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
slangen skal ikke brukes til å fylle i væske. Slangen skal tres på lufteskruen og føres ned i en beholder slik at den bremsevæsken som spruter ut av lufteskruen blir ledet vekk. Dette for at det ikke skal bli søl rundt på lakkerte flater eller på de personene som jobber med sykkelen. Den bremsevæsken som spruter ut av lufteskruen skal ikke brukes om igjen.
You see ???
You see ???
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
lufting
visst jeg skal lufte bremsene på mopeden min, å det plutselig blir lite bremseveske i beholderen på styret, så skal jeg åpne lokke å fylle på ny væske.. må jeg lufte alt på nytt da jeg har åpnet lokket? 

Tempo Corvette 380 73 modell
------------------------------------------------------
derbi supermotard med gianelli eff.anlegg 50ccm
_______________________________________
hva har jeg sagt om å kjøre fra en ferrari med derbien din?
------------------------------------------------------
derbi supermotard med gianelli eff.anlegg 50ccm
_______________________________________
hva har jeg sagt om å kjøre fra en ferrari med derbien din?
lufting
åja ok 

Tempo Corvette 380 73 modell
------------------------------------------------------
derbi supermotard med gianelli eff.anlegg 50ccm
_______________________________________
hva har jeg sagt om å kjøre fra en ferrari med derbien din?
------------------------------------------------------
derbi supermotard med gianelli eff.anlegg 50ccm
_______________________________________
hva har jeg sagt om å kjøre fra en ferrari med derbien din?