Blinklyset blinker plutselig raskt
Blinklyset blinker plutselig raskt
Var og satte i batteriet i sykkelen i dag, og testa at alt funket som det skulle. Men da jeg blinket til ene siden så gikk det i vanlig blinkefart, og plutselig blinket den fort. Samme skjedde til andre siden... Pærene foran og bak er hele... Noen forslag? Gjelder da en R6 02 mod.
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Hmm... alt funket når jeg parkerte den for vinteren... satte i helt nyoppladet batteri. Prøve kjørte litt også, og det var sånn fortsatt. Er den baken med 2 hvite runde lykter som kom i 02, bare at det er bygd om så det er blinklys i lyktene også... det som er rart er at det ikke var konstant. Funket som det skulle på ene siden, men ikke på andre siden, og blinket vanlig og plutselig fort på samme siden... (Hmm, hvorfor får jeg plutselig ikke mail når det er svar på trådene jeg abonnerer på?)
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002

Er disse... dem blinker like fort som dem gjør på bildet der faktisk... så det lå noen hvite porselen?? firkanter som var koblet til med strømtyv... er vel det som er motstandene? Men om det er motstanden som er i stykker, stemmer det da at feilen ikke er konstant?
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
- Desmo
- Posts: 9112
- Joined: 22 May 2005 08:52
- MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900 - Location: Lena
Keihin kommer med det beste rådet når han ber deg sjekke disse "strømtjuvene". Det er en dårlig måte å koble til noe nytt i en eksisterende strømkrets. Jeg vet ikke hvordan det ser ut i koblingene på sykkelen din, og hvor mye av standard ledningsnett til bak- og blinklys som er igjen. Om jeg kan foreslå en "forbedring";
Kutt ledningene der "strømtjuvene" har vært, for der er isolasjonen allerede ødelagt. Sett på en isolert kabelsko på hver ende av den ledningene, "han" og "hun", om du bruker flate eller runde er det samme. Sett på motsvarende på ledningene til motstanden, og du har en sikrere strømkrets med færre muligheter for kortslutninger. Da blir det enkelt å bytte motstand når den ryker,og det blir enklere å bytte tilbake til originale lykter om det blir ønskelig.
"Hurtigblink" skyldes som regel at blinklysreleet ikke får den belastningen det er beregnet på.Det går altså færre watt i strømkretsen. Enten fordi motstanden til LED-lys ikke er koblet til (dårlig kontakt i "tjuver") eller fordi en har byttet til blinklys med mindre pærer (5W i stedet for 10W f.eks). Opplevde dette da jeg satte på miniblinkers på Monster.
Kutt ledningene der "strømtjuvene" har vært, for der er isolasjonen allerede ødelagt. Sett på en isolert kabelsko på hver ende av den ledningene, "han" og "hun", om du bruker flate eller runde er det samme. Sett på motsvarende på ledningene til motstanden, og du har en sikrere strømkrets med færre muligheter for kortslutninger. Da blir det enkelt å bytte motstand når den ryker,og det blir enklere å bytte tilbake til originale lykter om det blir ønskelig.

"Hurtigblink" skyldes som regel at blinklysreleet ikke får den belastningen det er beregnet på.Det går altså færre watt i strømkretsen. Enten fordi motstanden til LED-lys ikke er koblet til (dårlig kontakt i "tjuver") eller fordi en har byttet til blinklys med mindre pærer (5W i stedet for 10W f.eks). Opplevde dette da jeg satte på miniblinkers på Monster.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo

-Pogo

- ninja-mannen(c)
- Posts: 203
- Joined: 27 Apr 2005 20:23
- MC: Kawasaki ZX6-R `03
- Location: Westcoast
- Contact:
Når man bytter blinklys fra glødelampe-type(f.eks.21W) til diodeblinklys(LED), må man kompensere den reduserte effekten som LED`ene representerer med en effektmotstand som man paralellkobler til hvert blinklys.
For å beregne motstandsverdien bruker man flg. formel:
(U X U) / P = R
U er spenningen i volt, altså 12
P er effekten på lyspæren i Watt, f.eks. 21
R er effekten på effektmotstanden i ohm, i dette tilfellet blir resultatet 6,8ohm
Det er viktig at motstandene tåler like mye eller større effekt som de skal kompensere for. Erstatter du en 21W pære med lysdiode og motstand må denne tåle 21W eller mer. Slike motstander kalles effektmotstander siden vanlige motstander nesten ikke tåler effekt i det hele tatt.
Vil anbefale http://www.elfa.se som en glimrende motstandsbutikk.
Ikke bruk "strømtyver"! Lodd alle forbindelser og bruk krympestrømpe. Sukkerbit er og et bedre alternativ "strømtyv".
For å beregne motstandsverdien bruker man flg. formel:
(U X U) / P = R
U er spenningen i volt, altså 12
P er effekten på lyspæren i Watt, f.eks. 21
R er effekten på effektmotstanden i ohm, i dette tilfellet blir resultatet 6,8ohm
Det er viktig at motstandene tåler like mye eller større effekt som de skal kompensere for. Erstatter du en 21W pære med lysdiode og motstand må denne tåle 21W eller mer. Slike motstander kalles effektmotstander siden vanlige motstander nesten ikke tåler effekt i det hele tatt.
Vil anbefale http://www.elfa.se som en glimrende motstandsbutikk.
Ikke bruk "strømtyver"! Lodd alle forbindelser og bruk krympestrømpe. Sukkerbit er og et bedre alternativ "strømtyv".