Blinklyset blinker plutselig raskt

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Jarle
MC: Antall km i 2012: 997

Blinklyset blinker plutselig raskt

Post by Jarle »

Var og satte i batteriet i sykkelen i dag, og testa at alt funket som det skulle. Men da jeg blinket til ene siden så gikk det i vanlig blinkefart, og plutselig blinket den fort. Samme skjedde til andre siden... Pærene foran og bak er hele... Noen forslag? Gjelder da en R6 02 mod.
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
adoniz

Post by adoniz »

Ville sjekket om sykkelen din lader som den skal jeg. Sjekk spenningen på forskjellige turtall. Sto den på tomgang hele tiden? Har du no' facy led-blinklys eller liknende? Koffertstativ med uorig blinklys?
Jarle

Post by Jarle »

Hmm... alt funket når jeg parkerte den for vinteren... satte i helt nyoppladet batteri. Prøve kjørte litt også, og det var sånn fortsatt. Er den baken med 2 hvite runde lykter som kom i 02, bare at det er bygd om så det er blinklys i lyktene også... det som er rart er at det ikke var konstant. Funket som det skulle på ene siden, men ikke på andre siden, og blinket vanlig og plutselig fort på samme siden... (Hmm, hvorfor får jeg plutselig ikke mail når det er svar på trådene jeg abonnerer på?)
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Keihin

Post by Keihin »

Er den ombyggingen til blink i lysene gjort i vinter?
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Jarle

Post by Jarle »

Keihin wrote:Er den ombyggingen til blink i lysene gjort i vinter?
Niks, var sånn når jeg kjøpte den... så bør ikke være min feil :wink:
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

du har diode lamper bak ikke sant? sikkert en motstand eller flere som er defekte..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Jarle

Post by Jarle »

Image

Er disse... dem blinker like fort som dem gjør på bildet der faktisk... så det lå noen hvite porselen?? firkanter som var koblet til med strømtyv... er vel det som er motstandene? Men om det er motstanden som er i stykker, stemmer det da at feilen ikke er konstant?
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

kan være dårlig kontakt i motstanden eller no... bestil deg to nye sånne fra bikerman.no eller no.. disse kan ha fått et sjokk da du tok av eller på det nye batteriet..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Keihin

Post by Keihin »

"Strømtyv" er tilnærmet ensbetydende med "kontaktfeil". Sjekk de først...
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Jarle

Post by Jarle »

Kanskje tafse litt på "strømtyvene" ja... eller så får jeg prøve å bytte motstandene som RH sier her... men er det noe skadelig at dem blinker fort, utenom ekstremt irriterende? :shock:
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Samme er det på min sykkel, men jeg har et annet merke. Ser rimelig billig ut de motstandene og ledninger som hører til disse, så hadde vært fint med en annbefaling av hva jeg bør kjøpe også. Er litt grønn på området kan du si :oops:
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Jeg hadde noe krøll med blinklysene på den forrige sykkelen min. Releet var beregnet på originalpærer, men det var satt på sota blinklys med andre pærer. Mulig at det er relatert til releet? Dette er ikke noe jeg har greie på, så ta det med en klype salt...
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Keihin kommer med det beste rådet når han ber deg sjekke disse "strømtjuvene". Det er en dårlig måte å koble til noe nytt i en eksisterende strømkrets. Jeg vet ikke hvordan det ser ut i koblingene på sykkelen din, og hvor mye av standard ledningsnett til bak- og blinklys som er igjen. Om jeg kan foreslå en "forbedring";
Kutt ledningene der "strømtjuvene" har vært, for der er isolasjonen allerede ødelagt. Sett på en isolert kabelsko på hver ende av den ledningene, "han" og "hun", om du bruker flate eller runde er det samme. Sett på motsvarende på ledningene til motstanden, og du har en sikrere strømkrets med færre muligheter for kortslutninger. Da blir det enkelt å bytte motstand når den ryker,og det blir enklere å bytte tilbake til originale lykter om det blir ønskelig. :wink:
"Hurtigblink" skyldes som regel at blinklysreleet ikke får den belastningen det er beregnet på.Det går altså færre watt i strømkretsen. Enten fordi motstanden til LED-lys ikke er koblet til (dårlig kontakt i "tjuver") eller fordi en har byttet til blinklys med mindre pærer (5W i stedet for 10W f.eks). Opplevde dette da jeg satte på miniblinkers på Monster.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Tror jeg spør noen av gutta på versted jeg :oops: :lol:
ninja-mannen(c)
MC: Kawasaki ZX6-R `03

Post by ninja-mannen(c) »

Når man bytter blinklys fra glødelampe-type(f.eks.21W) til diodeblinklys(LED), må man kompensere den reduserte effekten som LED`ene representerer med en effektmotstand som man paralellkobler til hvert blinklys.

For å beregne motstandsverdien bruker man flg. formel:

(U X U) / P = R

U er spenningen i volt, altså 12
P er effekten på lyspæren i Watt, f.eks. 21
R er effekten på effektmotstanden i ohm, i dette tilfellet blir resultatet 6,8ohm

Det er viktig at motstandene tåler like mye eller større effekt som de skal kompensere for. Erstatter du en 21W pære med lysdiode og motstand må denne tåle 21W eller mer. Slike motstander kalles effektmotstander siden vanlige motstander nesten ikke tåler effekt i det hele tatt.

Vil anbefale http://www.elfa.se som en glimrende motstandsbutikk.

Ikke bruk "strømtyver"! Lodd alle forbindelser og bruk krympestrømpe. Sukkerbit er og et bedre alternativ "strømtyv".
Post Reply