Yamaha tzr 50 ; innkjøring og trimming!

Prat om moped & scooter.
Post Reply
timfosho
Posts: 7
Joined: 18 Mar 2007 12:51

Yamaha tzr 50 ; innkjøring og trimming!

Post by timfosho »

Heihei, ny i forumet, ønsk meg velkommen :D

Lurer litt på forskjellige ting, og spør altså da dere som har en del mer peiling en meg på dette!

Hvor langt skal jeg innkjøre min yamaha tzr 50, før jeg kan gjøre noe med den? og hvilket effektanlegg bør jeg velge til den? hva annen trim er viktig vis jeg kjøper effektanlegg, hørt at dyse og powerfilter er viktig. noen som kan hjelpe :)?
yamaha tzr 50 :)
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund
It’s my birthday

Post by Mantis »

Får lime inn noe jeg skrev til en annen :wink:

De første 50 km skal du holde ca. 1/4 gass eller holde rundt 25-35 km/t
De neste 250 km bør du ikke overgår 1/2 gass eller holde rundt 35-55 km/t

Til slutt har du kjørt opp mot 30 mil, som holder for en hardcrom sylinder.
Har du støpejern må du regne med å kjøre totalt 50 mil.

Det er viktig at du mens du kjører inn sylinderen kjører på litt variert turtall, bare ikke for mye i rykk
og napp. Det kan være lurt å dra opp turtallet litt innimellom (etter en del mil og med varm sylinder på arbeidstemperatur) men ikke mye(!). Dette skal du gjøre for å hindre at det legger seg koks.

Men husk at selv om du har kjørt 30/50 mil skal du ikke kjøre bånn pinne over lange strekninger.
Gi sylinderen tid og dra den gradvis opp på høyt turtall og først etter 30-50 km ekstra kan du gi bånn gass over lengre strekninger.

Dette er en veldig snill innkjøring av sylinderen, mange som kjører hardere og har null problemer
med det senere, men det lønner seg uansett å ta det pent i starten. :wink:

Aldri passer 6000 omr de første 30mil!
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
timfosho
Posts: 7
Joined: 18 Mar 2007 12:51

Post by timfosho »

Okei, er ikke 100 % med. Men, nå har jeg kjørt 6 mil, bare kjørt. Hva har du av forslag videre ?:)
yamaha tzr 50 :)
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund
It’s my birthday

Post by Mantis »

Du skal ikke bare kjøre! Gjør som jeg skrev.
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
timfosho
Posts: 7
Joined: 18 Mar 2007 12:51

Post by timfosho »

Nei, greit det! :) men, nå videre da ? skal jeg bare kjøre rolig da ? så kjøre meg oppover ?
yamaha tzr 50 :)
User avatar
derbi sm
Posts: 653
Joined: 31 Jan 2007 00:13
Location: tromsø

Post by derbi sm »

mathiazz wrote:Får lime inn noe jeg skrev til en annen :wink:

De første 50 km skal du holde ca. 1/4 gass eller holde rundt 25-35 km/t
De neste 250 km bør du ikke overgår 1/2 gass eller holde rundt 35-55 km/t

Til slutt har du kjørt opp mot 30 mil, som holder for en hardcrom sylinder.
Har du støpejern må du regne med å kjøre totalt 50 mil.

Det er viktig at du mens du kjører inn sylinderen kjører på litt variert turtall, bare ikke for mye i rykk
og napp. Det kan være lurt å dra opp turtallet litt innimellom (etter en del mil og med varm sylinder på arbeidstemperatur) men ikke mye(!). Dette skal du gjøre for å hindre at det legger seg koks.

Men husk at selv om du har kjørt 30/50 mil skal du ikke kjøre bånn pinne over lange strekninger.
Gi sylinderen tid og dra den gradvis opp på høyt turtall og først etter 30-50 km ekstra kan du gi bånn gass over lengre strekninger.

Dette er en veldig snill innkjøring av sylinderen, mange som kjører hardere og har null problemer
med det senere, men det lønner seg uansett å ta det pent i starten. :wink:

Aldri passer 6000 omr de første 30mil!
mathiazz? en kompis av mæ sa at det kanskje va litt lurt å ha litt ekstra olje i bensinen? er det lurt ell u lurt? altså i innkjøringa :roll:
Tempo Corvette 380 73 modell
------------------------------------------------------
derbi supermotard med gianelli eff.anlegg 50ccm
_______________________________________
hva har jeg sagt om å kjøre fra en ferrari med derbien din?
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund
It’s my birthday

Post by Mantis »

Ja det kan være lurt om sykkelen er helt ny, spør forhandleren din om olje og ikke kjørt på bensinstasjon olje :wink:
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
derbi sm
Posts: 653
Joined: 31 Jan 2007 00:13
Location: tromsø

olje

Post by derbi sm »

hehe. koffør ikke? :roll:
Tempo Corvette 380 73 modell
------------------------------------------------------
derbi supermotard med gianelli eff.anlegg 50ccm
_______________________________________
hva har jeg sagt om å kjøre fra en ferrari med derbien din?
timfosho
Posts: 7
Joined: 18 Mar 2007 12:51

Post by timfosho »

Åssen effektanlegg og hva annen trim bør jeg ha på sykkelen ? vil ha sykkelen opp i ca 100 km/t, og en bra akserasjon!
yamaha tzr 50 :)
mazor
Posts: 127
Joined: 20 Dec 2006 10:46
Location: Ã…lesund

Post by mazor »

å ta ekstra olje i tanken på en ikke innkjørt sylinder er vell ikke så veldig lurt, når en sylinder får for masse olje kan toppe sote seg og når du begynner å dra den kan sot beleggene som har forsteinet for lenge siden stivnet til stein;p knaske knaske knaske, er de en NY tzr de er snakk om ?
Da har du Støpejern sylinder, dem skal ha 50mil innkjøring, første 10mil, 4 - 5000 omdreininge, og øke videre kvar tiende mil til du har kjørt inn, etter du har kjørt 50mil kan de være lurt å ta d litt med ro noen timer, ikke PEISE alt du har med en gang....

Vist sykkelen er SPLITTER ny, skal den ha 100mil innkjøring... :|
mazor
Posts: 127
Joined: 20 Dec 2006 10:46
Location: Ã…lesund

Post by mazor »

Annbefaler Kundo og Gianelli effektannlegg, vil du ha pen og gromm lyd annbefaler jeg Kundo. vil du ha toppdrag annbefaler jeg gianelli. Dem har begge effektannleggene til litt over 1laken på http://www.mc-deler.no .. Dyse på en tzr skal vell være 120dyse på orginalsylinder og effektannlegg :| Vet det hørest jæævli mye ut... men forgasserene på tzr er litt outsiders når de gjelder dyser;p
User avatar
NF
Posts: 173
Joined: 09 Nov 2006 10:54
MC: Nå: Yamaha YZF R6

Yamaha tzr 50
Cagiva mito 125
Gasgas sm 125
Location: Ålesund

Post by NF »

Vil annbefale tecnigas rsg effektanlegg og skifte dreving fra 11/47 til 12/47.
Har selv en ny tzr 06 som går 100km/t med det jeg sa :wink:
Image
timfosho
Posts: 7
Joined: 18 Mar 2007 12:51

Post by timfosho »

NF wrote:Vil annbefale tecnigas rsg effektanlegg og skifte dreving fra 11/47 til 12/47.
Har selv en ny tzr 06 som går 100km/t med det jeg sa :wink:
hørtes greit ut det :wink:
yamaha tzr 50 :)
Post Reply