Hvem selger dekkomlegger til mc?
- 748R
- Posts: 411
- Joined: 21 May 2005 18:29
- MC: 78 Harley Davidson Sportster
05 Honda TRX450R
07 Aprilia sr 50 R Factory - Location: Finnskogen
Hvem selger dekkomlegger til mc?
Som topic hvem selger sånn manuell dekkomlegger? Syns og huske at en kompis hadde kjøpt sin hos Jeco mc. Noen som kan bekrefte eller tipse om andre som selger slikt?
xxx
http://www.non-stop.no/main.php3?PI=info&PNO=14838

Sånn ?
Flytter tråden jeg. Får nok bedre tilbakemeldinger under Verksted delen.

Sånn ?
Flytter tråden jeg. Får nok bedre tilbakemeldinger under Verksted delen.
Re: Hvem selger dekkomlegger til mc?
748R wrote:Som topic hvem selger sånn manuell dekkomlegger? Syns og huske at en kompis hadde kjøpt sin hos Jeco mc. Noen som kan bekrefte eller tipse om andre som selger slikt?
Lykke til med å bruke den da..

- 748R
- Posts: 411
- Joined: 21 May 2005 18:29
- MC: 78 Harley Davidson Sportster
05 Honda TRX450R
07 Aprilia sr 50 R Factory - Location: Finnskogen
Re: Hvem selger dekkomlegger til mc?
Var en sånn det er bilde over jeg tenkte på ja. Var jo litt dyr, men det er vel kanskje det man må betale for no sånnt??adoniz wrote:748R wrote:Som topic hvem selger sånn manuell dekkomlegger? Syns og huske at en kompis hadde kjøpt sin hos Jeco mc. Noen som kan bekrefte eller tipse om andre som selger slikt?
Lykke til med å bruke den da..
Og tusen takk Rune, blir jo jævlig enkelt og bytte dekk med en arm nå ja

xxx
- 748R
- Posts: 411
- Joined: 21 May 2005 18:29
- MC: 78 Harley Davidson Sportster
05 Honda TRX450R
07 Aprilia sr 50 R Factory - Location: Finnskogen
Du kan jo levere ferdig ommlagt dekk bare til balansering, kan jo ikke koste all verden det??Borg wrote:Her er vi inne på noe av grunnen til at jeg presset litt på de jeg kjøpte ny sykkel av for at de skulle bytte dekk for meg til en overkommelig pris på den gamle, før jeg selger den...
... Når du bruker en slik en. Hva da med avbalansering av dekket? Det trengs vel på en MC også
Selv bruker jeg bare brukte roadracing dekk på syklene mine, og balanserer de ikke, har ikke hatt noen problemer eller merket noe ubalanse ved og gjøre dette, men er helt sikkert en god idè og levere dem til balansering fordet... Jeg gjør det ikke...
Inunf: Skal ta og høre med en kompis om hvordan de gjør det...
Last edited by 748R on 22 Mar 2007 11:38, edited 1 time in total.
xxx
Däcket har en markering på "light spot", lättaste punkten (oftast en färgfläck). Den sätter man vid ventilen, som bör vara fälgens tyngsta punkt. Då har man en bra utgångspunkt för balansering. Sedan gör man s.k. statisk balansering, som i princip görs på följande sätt:
Häng upp hjulet på en vertikalt liggande axel, så att hjulet kan snurra fritt och med så lite friktion som möjligt. Snurra på hjulet (behöver inte mer fart än att det snurrar ett par varv), och vänta tills det stannar av sig självt - lägg märke till var det stannade, och om det bytte håll precis innan det stannade helt. Snurra några gånger till - om det stannar på samma ställe varje gång, så har man obalans (speciellt om hjulet vänder och snurrar lite tillbaka). Den tyngsta delen stannar givetvis längst ner, så då kompenserar man med en vikt högst upp, och så snurrar man på nytt. Så håller man på tills hjulet stannar på olika ställen varje gång.
Man ska normalt inte behöva speciellt mycket vikter, och i normala fall ska dessa vara samlade. Om man tycker att man behöver massa vikter, spridda över stora delar av fälgen, så har man troligtvis gjort något fel, eller så han man extrem obalans i fälg eller däck. Då bör man kanske hellre byta däcket eller laga fälgen.
Häng upp hjulet på en vertikalt liggande axel, så att hjulet kan snurra fritt och med så lite friktion som möjligt. Snurra på hjulet (behöver inte mer fart än att det snurrar ett par varv), och vänta tills det stannar av sig självt - lägg märke till var det stannade, och om det bytte håll precis innan det stannade helt. Snurra några gånger till - om det stannar på samma ställe varje gång, så har man obalans (speciellt om hjulet vänder och snurrar lite tillbaka). Den tyngsta delen stannar givetvis längst ner, så då kompenserar man med en vikt högst upp, och så snurrar man på nytt. Så håller man på tills hjulet stannar på olika ställen varje gång.
Man ska normalt inte behöva speciellt mycket vikter, och i normala fall ska dessa vara samlade. Om man tycker att man behöver massa vikter, spridda över stora delar av fälgen, så har man troligtvis gjort något fel, eller så han man extrem obalans i fälg eller däck. Då bör man kanske hellre byta däcket eller laga fälgen.
Re: Hvem selger dekkomlegger til mc?
748R wrote:Var en sånn det er bilde over jeg tenkte på ja. Var jo litt dyr, men det er vel kanskje det man må betale for no sånnt??adoniz wrote:748R wrote:Som topic hvem selger sånn manuell dekkomlegger? Syns og huske at en kompis hadde kjøpt sin hos Jeco mc. Noen som kan bekrefte eller tipse om andre som selger slikt?
Lykke til med å bruke den da..
Og tusen takk Rune, blir jo jævlig enkelt og bytte dekk med en arm nå ja
