Bytte speedo
Bytte speedo
Jeg driver å pimper opp sykkelen min litt om dagen. I den anledning har jeg kjøpt et sånt mini-speedometer. Dette står da sef på 0 km mens det gamle står på 23000 eller noe. Jeg tar jo klart vare på det gamle for å kunne dokumentere hvor langt den har gått.. Er det lovlig å bare bytte om på denne måten? Eller må jeg gjennom noen slags papirmølle hos biltilsynet eller noe?
- Baron von Waffel
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Hvorfor? Er jo ingen som har noe med hvilket speedometer du har på sykkelen vel, du kan ha tråsykkel speedo for den del...Baron von Waffel wrote:Jeg vil anbefale å gi beskjed til både biltilsynet og forsikringsselskapet.
97 Suzuki Bandit 600 streetfighter, 98 Honda CBR 600 F, 02 Yamaha YZF R1
- Baron von Waffel
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Jeg tenkte nok bil i første omgang. Og med forsikring i forhold til kjørelengde har man plikt til å melde fra om sånne endringer. Tidligere var det sånn at speedometerskifter skulle skrives inn i vorgnkortene. Med nye vognkort er dette kanskje mindre aktuelt, men at det kan ligge en meldeplikt her er sannsynlig. Så derfor bør man si fra til nevnte instanser i stedet for å stole på et uforpliktende svar i et nettforum.stian wrote:Hvorfor? Er jo ingen som har noe med hvilket speedometer du har på sykkelen vel, du kan ha tråsykkel speedo for den del...Baron von Waffel wrote:Jeg vil anbefale å gi beskjed til både biltilsynet og forsikringsselskapet.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Her er svaret jeg fikk fra biltilsynet (eller hva dem nå kaller seg nå om dagen):
---------
Det går greit dette. Det er kjøretøyeiers ansvar hele tiden å holde kjøretøyet i forsvarlig stand. Dermed skal da evt. annet speedometer vise riktig, innenfor forskriftens rammer. Det vil si at det ikke skal vise for lite, men kan vise noe for mye, normalt innenfor ca 10 % .
Det skal også være synbart når det er mørkt.Anvisning i KM/T.
Dette må naturlig nok forsikringsselskapet få greie på, iforhold til kjørelengde i året, jfr. forsikringsvilkårene.
--------
---------
Det går greit dette. Det er kjøretøyeiers ansvar hele tiden å holde kjøretøyet i forsvarlig stand. Dermed skal da evt. annet speedometer vise riktig, innenfor forskriftens rammer. Det vil si at det ikke skal vise for lite, men kan vise noe for mye, normalt innenfor ca 10 % .
Det skal også være synbart når det er mørkt.Anvisning i KM/T.
Dette må naturlig nok forsikringsselskapet få greie på, iforhold til kjørelengde i året, jfr. forsikringsvilkårene.
--------
- Alas
- MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Jeg har fri kjørelengde hos Gjensidige, de tilbød bare det visstnok... Har man ikke det skal man nok ikke se bort fra at forsikringsselskapet vil vite om noe sånt, de vet jo å sno seg unna om det er noe "muffens"
Men jeg ville uansett tatt vare på det gamle speedometeret for kunne dokumentere reell kjørelengde ved et salg.
Men jeg ville uansett tatt vare på det gamle speedometeret for kunne dokumentere reell kjørelengde ved et salg.