Bytte speedo

Prat om tung MC.
Post Reply
sp1

Bytte speedo

Post by sp1 »

Jeg driver å pimper opp sykkelen min litt om dagen. I den anledning har jeg kjøpt et sånt mini-speedometer. Dette står da sef på 0 km mens det gamle står på 23000 eller noe. Jeg tar jo klart vare på det gamle for å kunne dokumentere hvor langt den har gått.. Er det lovlig å bare bytte om på denne måten? Eller må jeg gjennom noen slags papirmølle hos biltilsynet eller noe?
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

dette er fullt lovlig.. men du er pliktig til å opplyse om bytte av speedo ved salg av sykkel...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
sp1

Post by sp1 »

Ok, takker! Var dette jeg ville høre..
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Jeg vil anbefale å gi beskjed til både biltilsynet og forsikringsselskapet.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
stian

Post by stian »

Baron von Waffel wrote:Jeg vil anbefale å gi beskjed til både biltilsynet og forsikringsselskapet.
Hvorfor? Er jo ingen som har noe med hvilket speedometer du har på sykkelen vel, du kan ha tråsykkel speedo for den del...
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

stian wrote:
Baron von Waffel wrote:Jeg vil anbefale å gi beskjed til både biltilsynet og forsikringsselskapet.
Hvorfor? Er jo ingen som har noe med hvilket speedometer du har på sykkelen vel, du kan ha tråsykkel speedo for den del...
Jeg tenkte nok bil i første omgang. Og med forsikring i forhold til kjørelengde har man plikt til å melde fra om sånne endringer. Tidligere var det sånn at speedometerskifter skulle skrives inn i vorgnkortene. Med nye vognkort er dette kanskje mindre aktuelt, men at det kan ligge en meldeplikt her er sannsynlig. Så derfor bør man si fra til nevnte instanser i stedet for å stole på et uforpliktende svar i et nettforum.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
sp1

Post by sp1 »

Her er svaret jeg fikk fra biltilsynet (eller hva dem nå kaller seg nå om dagen):

---------
Det går greit dette. Det er kjøretøyeiers ansvar hele tiden å holde kjøretøyet i forsvarlig stand. Dermed skal da evt. annet speedometer vise riktig, innenfor forskriftens rammer. Det vil si at det ikke skal vise for lite, men kan vise noe for mye, normalt innenfor ca 10 % .

Det skal også være synbart når det er mørkt.Anvisning i KM/T.

Dette må naturlig nok forsikringsselskapet få greie på, iforhold til kjørelengde i året, jfr. forsikringsvilkårene.
--------
Thunder
MC: Aprilia SXV550 07'
Aprilia RS250 95'

Post by Thunder »

Jeg har ikke speedo i det hele tatt... :roll:
Aprilia SXV 550 07'
Aprilia RS 250 95'
KTM SXF 250 08'
Honda Camino ;)
Misha

Post by Misha »

Jeg har 2 sykkler forsikret i Gjenstridige, og ingen har ennå spurt om kjørelengden på de, eller hvor langt jeg kjører i året. IF spurte heller ikke da de ville gi tilbud. Er det andre selskaper som krever kjørelengen oppgitt da :?:
-99 Yamaha xj600 Diversion
-78 Moto Morini
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Post by Alas »

Jeg har fri kjørelengde hos Gjensidige, de tilbød bare det visstnok... Har man ikke det skal man nok ikke se bort fra at forsikringsselskapet vil vite om noe sånt, de vet jo å sno seg unna om det er noe "muffens"

Men jeg ville uansett tatt vare på det gamle speedometeret for kunne dokumentere reell kjørelengde ved et salg.
sp1

Post by sp1 »

Prata med Gjenstridige i dag. Det var helt greit for dem å bytte speedo på MC da de ikke registrerte kjørelengde. På bil derimot var det andre regler..
Post Reply