Vinterlagring..
- karlsen.90
- Posts: 61
- Joined: 13 Nov 2006 15:14
- Location: Drøbak
Vinterlagring..
Hjemme i garasjen eller har dere vinterlagring på verksted?
- karlsen.90
- Posts: 61
- Joined: 13 Nov 2006 15:14
- Location: Drøbak
-
- Posts: 57
- Joined: 20 Nov 2006 12:43
hmm.. den får vel ikke no mer pleie av å stå på et verksted, å som du må betale for :p ??
garasjen er jo et fint sted!! men før du setter den bort vil jeg råde til å:
Bensintanken
Fyll den helt opp - da unngår du korrosjon. Eller kan tømme den helt, og helle på en liten blanding bensin og olje som du rister rundt i tanken. Oljen må ut før du fyller bensin til våren.
Tennplugger
Står sykkelen ute eller et sted som ikke er oppvarmet, bør du dyppe litt olje den i tennpluggføringene. Drei bakhjulet rundt slik at oljen fordeler seg og legger seg på sylinderveggen. Rengjør pluggen før de settes på plass.
Batteriet
Skal tas ut fra sykkelen, rengjøres, etterfylles med renset vann og lagres på et kjølig sted. Levetiden forlenges når batteriet er fulladet. Derfor bør det lades en times tid annenhver måned. Bruk såkalt vedlikeholdslader med lav ampere. En kraftig lader kan få batteriet til å koke.
Hjul
Skjekk slakk i hjullagre. Undersøk rykkutjevnere - gummien skal være fast og sitte godt i sporene. Rens området rundt lagre og hjulbolter for gamelt fett og smør på nytt. Sjekk hjulene for kast, og har sykkelen eiker, sjekker du at de er korrekt strammet.
Dekk
Dekkene skal ha fullt lufttrykk under lagring. For at de ikke skal miste fasongen, bør de ikke hvile med vekt mot bakken. Mangler sykkelen midtstøtte, triller du den frem og tilbake et par-tre ganger i løpet av vinteren.
Kjede
Sjekk kjedet for slitasje, og sjekk begge drevene. Tennene skal være spisse. Rengjør kjedet med spesialmiddel eller vask det i parafin. La det tørke før du setter det inn med ny smøring.
Forgassere
Skal tømmes for bensin før langtidslagring. Start sykkelen, sett bensinkrana på <<off>> og la sykkelen gå på tomgang til den stopper. Har sykkelen vakumkran med <<on>>, <<res>> og <<pri>>, tar du av vakuumslangen og kjører til den stopper. Tøm gjerne forgasserhusene ved å ta ut bunnpluggene.
Motorolje
Gammel olje kan forårskae korrosjon inne i motoren. Varmkjør motoren, la all gammel olje renne ut, og hell på ny motorolje beregnet for din sykkel.
Bremser
Sjekk skiver og klosser for sprekker og slitasje. Er det mer enn ett år siden du skiftet bremsevæske, må du gjøre det nå.
Framgaffel
Simmeringene bør settes inn med silikonfett. Gni fettet på gaffelbeina og beveg forstillingen litt opp og ned. Rengjør under eventuelle belger. Skift gjerne gaffelolje hvis du ikke har gjort det tidligere i år.
Kjølevæske
Har sykkelen væskekjøling, må du huske at frostvæska skal skiftes annethvert år. Husk egen frostvæske for aluminiumsmotor. Ved å sjekke frysepunktet først, ser du om det er nødvendig å skifte.
Rengjøring
Vask sykkelen ekstra grundig. Plukk av alle paneler og deler. Pler alle lakkerte flater og all krom før du setter bor sykkelen til lagring.
garasjen er jo et fint sted!! men før du setter den bort vil jeg råde til å:
Bensintanken
Fyll den helt opp - da unngår du korrosjon. Eller kan tømme den helt, og helle på en liten blanding bensin og olje som du rister rundt i tanken. Oljen må ut før du fyller bensin til våren.
Tennplugger
Står sykkelen ute eller et sted som ikke er oppvarmet, bør du dyppe litt olje den i tennpluggføringene. Drei bakhjulet rundt slik at oljen fordeler seg og legger seg på sylinderveggen. Rengjør pluggen før de settes på plass.
Batteriet
Skal tas ut fra sykkelen, rengjøres, etterfylles med renset vann og lagres på et kjølig sted. Levetiden forlenges når batteriet er fulladet. Derfor bør det lades en times tid annenhver måned. Bruk såkalt vedlikeholdslader med lav ampere. En kraftig lader kan få batteriet til å koke.
Hjul
Skjekk slakk i hjullagre. Undersøk rykkutjevnere - gummien skal være fast og sitte godt i sporene. Rens området rundt lagre og hjulbolter for gamelt fett og smør på nytt. Sjekk hjulene for kast, og har sykkelen eiker, sjekker du at de er korrekt strammet.
Dekk
Dekkene skal ha fullt lufttrykk under lagring. For at de ikke skal miste fasongen, bør de ikke hvile med vekt mot bakken. Mangler sykkelen midtstøtte, triller du den frem og tilbake et par-tre ganger i løpet av vinteren.
Kjede
Sjekk kjedet for slitasje, og sjekk begge drevene. Tennene skal være spisse. Rengjør kjedet med spesialmiddel eller vask det i parafin. La det tørke før du setter det inn med ny smøring.
Forgassere
Skal tømmes for bensin før langtidslagring. Start sykkelen, sett bensinkrana på <<off>> og la sykkelen gå på tomgang til den stopper. Har sykkelen vakumkran med <<on>>, <<res>> og <<pri>>, tar du av vakuumslangen og kjører til den stopper. Tøm gjerne forgasserhusene ved å ta ut bunnpluggene.
Motorolje
Gammel olje kan forårskae korrosjon inne i motoren. Varmkjør motoren, la all gammel olje renne ut, og hell på ny motorolje beregnet for din sykkel.
Bremser
Sjekk skiver og klosser for sprekker og slitasje. Er det mer enn ett år siden du skiftet bremsevæske, må du gjøre det nå.
Framgaffel
Simmeringene bør settes inn med silikonfett. Gni fettet på gaffelbeina og beveg forstillingen litt opp og ned. Rengjør under eventuelle belger. Skift gjerne gaffelolje hvis du ikke har gjort det tidligere i år.
Kjølevæske
Har sykkelen væskekjøling, må du huske at frostvæska skal skiftes annethvert år. Husk egen frostvæske for aluminiumsmotor. Ved å sjekke frysepunktet først, ser du om det er nødvendig å skifte.
Rengjøring
Vask sykkelen ekstra grundig. Plukk av alle paneler og deler. Pler alle lakkerte flater og all krom før du setter bor sykkelen til lagring.
Aprilia RS 125 1998
black
FP (34hk)
black
FP (34hk)