1998 VFR800 - turtall = ingen lading, ok ved tomgang
-
- Posts: 249
- Joined: 31 Jul 2006 08:08
- MC: `00 929 Fireblade
- Location: Averøy v/Kristiansund
- Contact:
1998 VFR800 - turtall = ingen lading, ok ved tomgang
En kompis har nylig kjøpt seg sykkelen i emnet, og den er gått drøye 30.000 km. Sykkelen ble tatt ut fra vinterlagring og batteriet, som hadde stått med vedlikeholdslader, ble montert. På den første turen kveler han sykkelen ved en bensinstasjon, og da er det ikke nok strøm til å starte igjen. Batteriet har altså blitt utladet under kjøring.
Vi målte spenningen over batteriet på tomgang og da lå den normalt, ca. 13.8-14.0 volt. Ved å øke turtallet en del falt spenningen over batteriet til samme verdi som det måles når motoren er stanset.
Altså mister den ladingen når turtallet øker, og under kjøring vil hovedlysene tappe batteriet.
Er dette symptom på defekt regulator eller generator? Mener å ha lest at noen vfr`er hadde problemer med regulator, men trodde det dreide seg om nyere enn 1998.
Tips, folkens?
Vi målte spenningen over batteriet på tomgang og da lå den normalt, ca. 13.8-14.0 volt. Ved å øke turtallet en del falt spenningen over batteriet til samme verdi som det måles når motoren er stanset.
Altså mister den ladingen når turtallet øker, og under kjøring vil hovedlysene tappe batteriet.
Er dette symptom på defekt regulator eller generator? Mener å ha lest at noen vfr`er hadde problemer med regulator, men trodde det dreide seg om nyere enn 1998.
Tips, folkens?
Samme som med min gamle gixxer det. Nå skal ikke jeg si at SÅNN er det, men det hjalp hvertfall å bytte generatoren på gixxern. Kosta 8 k for en ny så da kjøpte jeg like godt en brukt i fin stand til 2 lapper. Var så vidt jeg/vi kom frem til, regulatoren som var feilen, men jeg bytta like greit hele generatoren så slapp jeg å knote noe mer.
Saken var som følger: Jeg var ute på tur med noen venner, og vi skulle alle ta en forbikjøring av en bil på landeveien. Da jeg kom side om side med bilen, så plutselig bare døde motoren, og jeg måtte rulle inn til veikanten. Var ingen sjangs å få noe start der og da, men etter et kvarter så ville den plutselig starte igjen. Batteriet var også gammelt, så jeg kjøpte et nytt i en butikk litt borti veien. Fikk start og sånn, men batteriet tok ikke til seg strøm. Kjøpte det uansett, så jeg kom meg hjem. Problemene var borte etter jeg fikk satt på ny generator igjen hvertfall.
Som sagt lenger opp, jeg påstår ingenting, jeg sier kun at det KAN være tilfellet.
Saken var som følger: Jeg var ute på tur med noen venner, og vi skulle alle ta en forbikjøring av en bil på landeveien. Da jeg kom side om side med bilen, så plutselig bare døde motoren, og jeg måtte rulle inn til veikanten. Var ingen sjangs å få noe start der og da, men etter et kvarter så ville den plutselig starte igjen. Batteriet var også gammelt, så jeg kjøpte et nytt i en butikk litt borti veien. Fikk start og sånn, men batteriet tok ikke til seg strøm. Kjøpte det uansett, så jeg kom meg hjem. Problemene var borte etter jeg fikk satt på ny generator igjen hvertfall.
Som sagt lenger opp, jeg påstår ingenting, jeg sier kun at det KAN være tilfellet.

-
- Posts: 249
- Joined: 31 Jul 2006 08:08
- MC: `00 929 Fireblade
- Location: Averøy v/Kristiansund
- Contact:
Uansett ser det ut som det ordner seg for den uheldige vfr-eieren. Siden problemet viser seg på første tur er det veldig sannsynlig at feilen var der på kjøpstidspunktet, og selger er i dette tilfellet en stødig kar. Ny eier har her fått beskjed om å kjøre til verksted for å få målt hva som er feil og utbedret problemet, og selger tar regningen.
BTW, etter å ha googlet litt rundt kan det se ut som om 98-01 modellene hadde svake regulatorer. Så det er vel sannsynlig at det er det som er feilen her også.
BTW, etter å ha googlet litt rundt kan det se ut som om 98-01 modellene hadde svake regulatorer. Så det er vel sannsynlig at det er det som er feilen her også.
Jepp....det stemmer det. En god del av modellene mellom 98 - 01 hadde dårlige regulatorer.
Godt å høre at selger tok på seg den regninga da. Sporty.
Godt å høre at selger tok på seg den regninga da. Sporty.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
-
- Posts: 249
- Joined: 31 Jul 2006 08:08
- MC: `00 929 Fireblade
- Location: Averøy v/Kristiansund
- Contact:
Litt pussig sammentreff at du nevner styrelager. De er nemlig ferdige på denne sykkelen også....har planer om å ta en kveld sammen med kompisen og skifte. Tenker vi tar gaffelolja og bremseklossene i samme slengen
.
Uansett, han er fornøyd med sykkelen til tross for dette, det er nemlig ikke hverdagskost å komme ut for en 98 modell med relativ lav km stand som har hatt kun en eier og med komplett servicehefte. Uskadet og hel er den også. Og prikken over i`en er at handelen kunne skje ganske lokalt.
EDIT: Sjekket ut davidsilverspares, regulatoren kommer på £55....i motsetning til en av de lokale sjappene som skal ha kr. 4000,-
Min første tanke var hvor skamvettet har blitt av...

Uansett, han er fornøyd med sykkelen til tross for dette, det er nemlig ikke hverdagskost å komme ut for en 98 modell med relativ lav km stand som har hatt kun en eier og med komplett servicehefte. Uskadet og hel er den også. Og prikken over i`en er at handelen kunne skje ganske lokalt.
EDIT: Sjekket ut davidsilverspares, regulatoren kommer på £55....i motsetning til en av de lokale sjappene som skal ha kr. 4000,-
Min første tanke var hvor skamvettet har blitt av...
Er nesten helt sikkert den beryktede "reg/rec-unit" eller "rectifier" aka regulatoren som er gåen ja. Den har vært et svakt punkt på veldig mange Hondaer, ikke minst VFR.
Når du skifter styrelager, vil jeg anbefale deg å bytte til konisk pinnelager (hvis du har standard kulelager fra før). Det er litt jobb, men det er en god investering i kjøreegenskaper og kjøreglede.
Når du skifter styrelager, vil jeg anbefale deg å bytte til konisk pinnelager (hvis du har standard kulelager fra før). Det er litt jobb, men det er en god investering i kjøreegenskaper og kjøreglede.

'05 Honda CBR 1000RR
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
-
- Posts: 249
- Joined: 31 Jul 2006 08:08
- MC: `00 929 Fireblade
- Location: Averøy v/Kristiansund
- Contact:
Er det mer jobb å montere et konisk lager enn et kulelager? Det fikk jeg ikke intrykk av de gangene jeg har gjort det, heller ikke i vinter når jeg byttet på bladen.
Det eneste som kanskje kan være merarbeid er at man må justere etter en gang eller to før det setter seg, men det er jo bagatellmessig.
Men du har helt rett i at kjøreegenskapene bedres. En CBR1000F jeg hadde for noen år tilbake ble aldri helt stabil før lageret ble byttet på litt over 20.000 km.
Uansett, den eneste grunnen til at produsentene fortsatt bruker kulelagre er vel fordi at det er stabilt med en gang slik at de slipper å ta inn sykkelen for etterjustering. Særlig holdbart er det ihvertfall ikke. Hvis man setter de nye lagrene inn med fett beregnet for stillestående lagre (grafitt/molybden) har man montert de siste styrelagrene på sykkelen, koniske lagre varer helst like lenge som sykkelen.

Det eneste som kanskje kan være merarbeid er at man må justere etter en gang eller to før det setter seg, men det er jo bagatellmessig.
Men du har helt rett i at kjøreegenskapene bedres. En CBR1000F jeg hadde for noen år tilbake ble aldri helt stabil før lageret ble byttet på litt over 20.000 km.
Uansett, den eneste grunnen til at produsentene fortsatt bruker kulelagre er vel fordi at det er stabilt med en gang slik at de slipper å ta inn sykkelen for etterjustering. Særlig holdbart er det ihvertfall ikke. Hvis man setter de nye lagrene inn med fett beregnet for stillestående lagre (grafitt/molybden) har man montert de siste styrelagrene på sykkelen, koniske lagre varer helst like lenge som sykkelen.

Nei, jeg mente ikke at det var mer arbeid å skifte til koniske enn å skifte til nye "vanlige" kulelagre. Men det å bytte styrelager i det hele tatt er jo litt jobb, med tanke på at man skal av med plasten, heise opp sykkelen, av med styrekrone, ned med dempere, slå ut gamle lagerbaner osv osv..
Det er ikke vanskelig, bare litt tidkrevende. Og man må ha godt verktøy for hånden (langt slagdor, rørstump, liten slegge, pipenøkler..) Jeg sjekket opp i dette på et Blackbird forum på forhånd, så jeg visste akkurat hvilket verktøy jeg kom til å få bruk for.. Man kommer langt med godt verktøy og god planlegging 


'05 Honda CBR 1000RR
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125