Sykkel prosjektet mitt. DEN GÃ…R!! :D
- Baron von Waffel
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
På flata skal jo i prinsippet vekt ikke ha noe å si for toppfarten i følge fysikkens lover så lenge man ser bort fra økt friksjon som følge av økt marktrykk. Og med stabilt mye vekt kan man oppnå noe her med økt dekktrykk for å kompensere vektøkningen. Men vi som er litt større gir større luftmotstand. Og siden energien energien øker med kvadratet av hastighetsøkningen betyr større omfang kraftig økning av luftmotstanden når farten går opp.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Gud så jeg skulle ønske at jeg klarte å formulere meg like bra som deg.Baron von Waffel wrote:På flata skal jo i prinsippet vekt ikke ha noe å si for toppfarten i følge fysikkens lover så lenge man ser bort fra økt friksjon som følge av økt marktrykk. Og med stabilt mye vekt kan man oppnå noe her med økt dekktrykk for å kompensere vektøkningen. Men vi som er litt større gir større luftmotstand. Og siden energien energien øker med kvadratet av hastighetsøkningen betyr større omfang kraftig økning av luftmotstanden når farten går opp.
- Skyt her -
- Baron von Waffel
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Jeg jobber med formulering hver dag på jobben i NAV. Det er vel mer bortkastet å kunne fysikken så godt når man er jurist.Eike_Oak wrote:Gud så jeg skulle ønske at jeg klarte å formulere meg like bra som deg.Baron von Waffel wrote:På flata skal jo i prinsippet vekt ikke ha noe å si for toppfarten i følge fysikkens lover så lenge man ser bort fra økt friksjon som følge av økt marktrykk. Og med stabilt mye vekt kan man oppnå noe her med økt dekktrykk for å kompensere vektøkningen. Men vi som er litt større gir større luftmotstand. Og siden energien energien øker med kvadratet av hastighetsøkningen betyr større omfang kraftig økning av luftmotstanden når farten går opp.
På hjul med
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Fysikk er alltid nyttig å kunne, det hjelper en å ta riktige avgjørelser om ting i hverdagen, noe denne tråden viser tydeligBaron von Waffel wrote:Jeg jobber med formulering hver dag på jobben i NAV. Det er vel mer bortkastet å kunne fysikken så godt når man er jurist.Eike_Oak wrote:Gud så jeg skulle ønske at jeg klarte å formulere meg like bra som deg.Baron von Waffel wrote:På flata skal jo i prinsippet vekt ikke ha noe å si for toppfarten i følge fysikkens lover så lenge man ser bort fra økt friksjon som følge av økt marktrykk. Og med stabilt mye vekt kan man oppnå noe her med økt dekktrykk for å kompensere vektøkningen. Men vi som er litt større gir større luftmotstand. Og siden energien energien øker med kvadratet av hastighetsøkningen betyr større omfang kraftig økning av luftmotstanden når farten går opp.

AtW
- Mantis
- MC: Aprilia RS250 (I wish!)
- It’s my birthday
Der var det over for i dag
Kjørte rolig i rundt 50km/t. Plutselig føltes det ut som hele bakdekket var løst, og det ble bare mer og mer løst jo mer jeg kjørte
Så stoppet jeg inn til kanten og kjente på dekket, helt løst. En kompis av meg med NSR hadde med seg en nøkkel som passet inn på bolten, den satt som bare pokker den.
Så kikket litt ned på sidene av hjulet, der stakk det ut en liten metall bit. Er temmelig sikker på at det ene lageret i bakfelgen har tatt kvelden ja. Det knaker og knirker når jeg triller sykkelen fremmover og den bremser av seg selv av og til.
Hva annet kan det vær? Rart den knirker og bremser akurat i det hjulet løsnet og mutteren sitter som pokker. Må være lageret som har tatt kvelden, får skru av hjulet i morgen å sjekke
Kjørte rolig i rundt 50km/t. Plutselig føltes det ut som hele bakdekket var løst, og det ble bare mer og mer løst jo mer jeg kjørte

Så stoppet jeg inn til kanten og kjente på dekket, helt løst. En kompis av meg med NSR hadde med seg en nøkkel som passet inn på bolten, den satt som bare pokker den.
Så kikket litt ned på sidene av hjulet, der stakk det ut en liten metall bit. Er temmelig sikker på at det ene lageret i bakfelgen har tatt kvelden ja. Det knaker og knirker når jeg triller sykkelen fremmover og den bremser av seg selv av og til.
Hva annet kan det vær? Rart den knirker og bremser akurat i det hjulet løsnet og mutteren sitter som pokker. Må være lageret som har tatt kvelden, får skru av hjulet i morgen å sjekke

- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
- Mantis
- MC: Aprilia RS250 (I wish!)
- It’s my birthday
Har ikke kamera - Vet ikke hvor jeg skal feste kamera om jeg så har/finner/låner et - GPS er vel det mest opptimale når turtelleren min går feil vei og det ikke lyser
Kjøper meg nytt speedo til sommeren.

- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
feil vei? mulig de a? men sån otp så er gpr speedoen egentlig ganske rå=Pmathiazz wrote:Har ikke kamera - Vet ikke hvor jeg skal feste kamera om jeg så har/finner/låner et - GPS er vel det mest opptimale når turtelleren min går feil vei og det ikke lyser![]()
Nå: Cbr 125R 05

Huff, minner meg om den gangen jeg tok med meg en GPR ut på motorveien med originaldreving (maksfart på 60), aldri følt meg så dum i mitt liv før.Dawes wrote:feil vei? mulig de a? men sån otp så er gpr speedoen egentlig ganske rå=Pmathiazz wrote:Har ikke kamera - Vet ikke hvor jeg skal feste kamera om jeg så har/finner/låner et - GPS er vel det mest opptimale når turtelleren min går feil vei og det ikke lyser![]()
Satt bare og så ned på dashet HELE tiden i håpet om at den plutselig skulle gå fortere.
- Skyt her -