Kjøpstips Yamaha FZ6-S

Prat om tung MC.
User avatar
FunSize
Posts: 219
Joined: 29 Mar 2007 09:37
MC: Yamaha FZ6-S Fazer '07
Location: Grimstad

Kjøpstips Yamaha FZ6-S

Post by FunSize »

Hei,

Våren kommer og lysten på sykkel stiger for hver dag...
Jeg testet Yamaha FZ6-S i fjor og sykkelen falt veldig i smak.
Nå står jeg over dilemmaet om hva som er beste kjøp??? Hva mener dere?

- Yamaha FZ6-S 2004/05 mod. 98Hk, ca 85.000
- Yamaha FZ6-S 2007 mod. 78Hk, ca 99.000
- Yamaha FZ6-S S2 2007 mod. 98Hk, ca 123.000

For meg blir dette min første sykkel og valget mellom overforstående modeller ble ikke lett. Føler ikke det er den store forskjellen mellom dem.
User avatar
Kjitta8648
Posts: 662
Joined: 09 Feb 2007 23:27
MC: Kawazaki ZRX 1200 R, grønn som seg hør og bør.
Location: Bergen

Post by Kjitta8648 »

Sjekk om det er forskjell på forsikringsprisene.
Følg hjertet. :)
http://www.zrxocboard.com/board/index.php

"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
User avatar
FunSize
Posts: 219
Joined: 29 Mar 2007 09:37
MC: Yamaha FZ6-S Fazer '07
Location: Grimstad

Post by FunSize »

Forskjell i forsikring var minimal :)
Så da er det bare å få hjertet til å bestemme seg...
User avatar
FZ1Fazer
Posts: 407
Joined: 31 Mar 2007 00:20
MC: Yamaha FZ1-S
Location: Karmøy

Post by FZ1Fazer »

Jeg gikk for FZ6-S -07 modell. 78 hk høres kanskje ikke all verdens ut, men for min del er dette min første sykkel, og lappen kommer ikke før i mai måned. Jeg har øvelseskjørt 19 mil iløpet av 2 ettermiddager og må si at sykkelen er helt topp. Utrolig letkjørt for min del, og jeg har knapt sittet på motorsykkel før. Lett håndterlig og greit med krefter. Den skal jo tross alt kjøres litt inn, men føler liksom at det er nok futt. Ihvertfall for meg....enn så lenge vil nok magne si.

Kampanje prisen på denne går ut 30.april, og flett ny sykkel til 100.000,- må vel være bra.

Uansett hva du velger, så er det garantert et bra kjøp ! :D

Forsikringen koster meg ca. 5000,- med 60% bonus i IF
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Post by Borg »

Selv gikk jeg for 2007 mod FZ6-S2

Vurderte denne lenge mot FZ6-S'en.

Grunnen til at jeg gikk for 2-utgaven er:

FZ6-S er egentlig fjordårs modell de selger ut. Den har et tøft speedometer (ihht meg :D ) men jeg syntes turtelleren er omtrent umulig å se når du akselrerer og det er lyst ute (siden den er digital).

Er vel litt detaljorientert så det er nok mye av grunnen til at jeg gikk for den nye utgaven :wink:

Det som er nytt for FZ6-S2:
*Sal
*Fothvilere for passasjer (den forrige satt høyere og var mer ubehagelig for passasjer)
*Nytt speedometer (samme som på FZ1 utgaven) med analog nål.
*Nytt kåpeglass (skal ta bedre av for vind)
* 98 hesteren skal være "tunet" på en noe bedre måte enn den forrige for å få litt bedre drag på mellomregisteret
* Fire stempels forbrems (mot 2 på den forrige)
* Ny ramme som skal være mer vridningsstiv
* Ny (er det svingarm det heter) bak som skal være lettere

FZ6-S'en er tunet ned ved at hendelen ikke har full vridning (gjort med en el annen "pinne" ved wieren) om denne fjernes må sykkelen "tunes" for å fungere.

Når det er sagt, ville jeg jo tro du ved salg får omtrent like mye for dem så nesten 20 tusen "taper" du jo ved FZ6-S2 :roll:

Men jeg syntes det var verd det :smt003

Ellers kan du lese litt og se en del bilder av den nye utgaven her:

http://www.mcjournalen.no

Hmmm.... denne linken er nede nå :smt102 Vet ikke hvorfor... syntes det er en strålende side siden den viser alle nyheter, oppgir toppfart samt har mange kjekke bilder...

Har så langt fått et tilbud på forsikring som er 6 430 for kasko og 4 569 for delkasko. Her må det nok taes en runde før registrering skal skje :roll: Har 50 %
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
FZ1Fazer
Posts: 407
Joined: 31 Mar 2007 00:20
MC: Yamaha FZ1-S
Location: Karmøy

Post by FZ1Fazer »

Borg:
Ja, FZ6-S2 er selvsagt råere !
Hadde pengene vært der, hadde jeg muligens valgt den. Men siden dette var min første sykkel, valgte jeg den minste utgaven. Men med ekstra "spoiler" nede ved eksosen, varmehåndtak (siden jeg har sagt til meg selv at jeg skal kjøre så mye som mulig i løpet av året, og til og fra jobb), og "velte-knotter", følte jeg heller for å velge litt "komfort", og holde meg innenfor en grei pris. Velteknottene ser nok noe teite ut, men jeg tenker at de bør få stå der ihvertfall det første året, siden jeg er fersk.

Og du har vel gjerne ABS-bremser også på S2'en ? Det kan jo være veldig kjekt :D
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Post by Borg »

FZ6Fazer wrote:Borg:
Ja, FZ6-S2 er selvsagt råere !
Hadde pengene vært der, hadde jeg muligens valgt den. Men siden dette var min første sykkel, valgte jeg den minste utgaven. Men med ekstra "spoiler" nede ved eksosen, varmehåndtak (siden jeg har sagt til meg selv at jeg skal kjøre så mye som mulig i løpet av året, og til og fra jobb), og "velte-knotter", følte jeg heller for å velge litt "komfort", og holde meg innenfor en grei pris. Velteknottene ser nok noe teite ut, men jeg tenker at de bør få stå der ihvertfall det første året, siden jeg er fersk.

Og du har vel gjerne ABS-bremser også på S2'en ? Det kan jo være veldig kjekt :D
Du trenger jo ikke noe større motor på Karmøy... Det er jo omtrent ikke et sted det er lov å kjøre mer enn 60 km / h :lol:

Jeg valgte varmehåndtak og toppboks (selv om jeg ser for meg at sykkelen er mye finere uten) men som du sier.. når man bruker det til jobb er det greit å ha det litt komfortabelt :wink:

Hva ga du for undertray og velteknotter?
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
FZ1Fazer
Posts: 407
Joined: 31 Mar 2007 00:20
MC: Yamaha FZ1-S
Location: Karmøy

Post by FZ1Fazer »

He he, det er ikke mye mer enn 60 soner her på øya nei, men heldigvis litt mer "innover" :lol:

Undertray som det sikkert så fint heter mener jeg var 3900,- og knottene rundt om 1000,-, tror jeg.

Jeg har også tenkt på toppboks, men det er som du sier, sykkelen ser mye bedre ut uten. Det gjelder vel uansett sykkel. Men du verden så praktisk det må være. Slipper liksom å kjøre bil for å ta en handletur på butikken. Og ikke minst når man skal på tur.... :)
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Post by Jeanette »

Om du går for FZ6-S'en, så ender du opp med samme sykkel som meg ;) Er en uke siden jeg kjøpte meg 2007-modellen, og den skal hentes i mai. Er en super sykkel som jeg gleder meg masse til å kjøre med denne sommeren!
User avatar
FunSize
Posts: 219
Joined: 29 Mar 2007 09:37
MC: Yamaha FZ6-S Fazer '07
Location: Grimstad

Post by FunSize »

Borg wrote:FZ6-S'en er tunet ned ved at hendelen ikke har full vridning (gjort med en el annen "pinne" ved wieren) om denne fjernes må sykkelen "tunes" for å fungere.
Hva gjør dette med sykkelen og akselerasjonen?
Vil man legge merke til "mangelen" av 20 hester helt fra bunnen av eller vil dette kun gjøre seg gjeldene når man beveger turtallsnåla oppover i øvre sjiktet?
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Post by Borg »

FunSize wrote:
Borg wrote:FZ6-S'en er tunet ned ved at hendelen ikke har full vridning (gjort med en el annen "pinne" ved wieren) om denne fjernes må sykkelen "tunes" for å fungere.
Hva gjør dette med sykkelen og akselerasjonen?
Vil man legge merke til "mangelen" av 20 hester helt fra bunnen av eller vil dette kun gjøre seg gjeldene når man beveger turtallsnåla oppover i øvre sjiktet?
Her svarer forhandlerene litt som det passer dem.

Første gang (var da intressert i 78 hester'en) ble jeg fortalt at det kun var på toppen man merket det :roll:

Da jeg hadde bestemt meg for s2'en ble jeg fortalt at det var klart at man merket forskjell også på mellomregisteret. Og det sier seg litt selv all den tid 78 hester'en er tunet ned blant annet ved at du ikke får fullt gasspådrag med hendelen. Det sitter en el annen "pinne" som stopper deg fra å få dratt rulla hele veien.

I tillegg skal denne 2007 utgaven med 98 hester ha bedre drag på mellomregisteret sammenlignet med 2006 utgaven med 98 hester.

"Selv om motoren er den samme som tidligere, og effekten uendret har 600-kubikkeren fått en rekke mindre justeringer. Blant annet er innsprøytningssystemet oppgradert for bedre respons og jevnere effektutvikling i de mest bruke turtallsområdene. Mens standard FZ6 nå leveres med 78-hesters motor har S2-modellene full effekt og 98 hk"

Les mer her.
http://www.mcjournalen.no/yamaha/ya_fz6fs2_ny07.htm
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
LiTe
Posts: 5
Joined: 21 May 2007 22:54

Post by LiTe »

kan noen av dere som har litt peiling på denne sykkelen se på posten min http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... highlight= ang å hente ut de resterende 20 hestene. lurer litt på hva som må til.

beklager at jeg "kaprer" posten litt.
User avatar
FunSize
Posts: 219
Joined: 29 Mar 2007 09:37
MC: Yamaha FZ6-S Fazer '07
Location: Grimstad

Post by FunSize »

Hentet min FZ6-S 78Hk lørdag 28.april og er storfornøyd 8)
07 Yamaha FZ6-S :D
LiTe
Posts: 5
Joined: 21 May 2007 22:54

Re: Kjøpstips Yamaha FZ6-S

Post by LiTe »

blir liksom ikke helt klok på noen av disse syklene så jeg må spørre følgende spørsmål:
er det forskjell på speedometeret på fz6-s 07 (IKKE s2 men den 78hkutgaven) og tidligere fz6?
for å omformulere spm'et litt; er det fortsatt det runde speedometeret på denne 07mod 78hk utgaven?
User avatar
FZ1Fazer
Posts: 407
Joined: 31 Mar 2007 00:20
MC: Yamaha FZ1-S
Location: Karmøy

Re: Kjøpstips Yamaha FZ6-S

Post by FZ1Fazer »

Hallå !
På 2007 utgaven er det det "runde" speedometeret ja. Kanskje uvant, men du vender deg fort til det :-)
Litt uvant i tunnel med "speil-visir"
Tidligere kjent som FZ6Fazer...
Post Reply