Oversettelse av MC-uttrykk

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
mskaug

Oversettelse av MC-uttrykk

Post by mskaug »

Jeg holder på å oversette en svær liste over MC-uttrykk som skal brukes til TV-teksting. Nå står jeg igjen med en del uttrykk som det var umulig å finne ut av med ordlister o.l., så da tenkte jeg å prøve å spørre folk som har MC-kompetanse (i motsetning til meg). Derfor prøver jeg meg med å legge ut listen her, og håper noen kan hjelpe meg, om det så bare er med ett av uttrykkene. Det hører med en svensk forklaring, for å gjøre det litt enklere. Jeg går ut fra at en del av uttrykkene ikke har noe eget norsk ord, men da er det nyttig å få vite det også.

1 Airhead - Luftkyld motor. Används ofta som benämning på BMW:s luftkylda boxermotorer.

2 Ape hangers - Ap- hängare. Brett högt styre, typisk Old School-detalj.

3 Backbone - Övre ram- rör direkt under tank på mc.

4 Bagger - Motorcykel försedd med packväskor.

5 Beaner - Typ av hjälm Störtkruka där topp är av plast eller papp. Ej godkänd idag.

6 Bits - Små mejslar som används i speciellt avsedda handtag,

7 Bottom end - Nedre partiet på en mc-motor. med vevaxel,vevstakar,primärkedjan,kamdrev packningar,bussningar m.m.

8 Chopped - Taksänkning eller annan modifiering av kaross eller ram

9 Clip on - Mc-handtag som monteras på gaffelben under styrhuvud. Användes mest förr då mc oftast hade höga styren och racing-hojar bara fanns på bana. Dom gör att förare får en extremt låg körställning.

10 Dragbars - En modell av styre som ger en framåtlutad körställning.

11 Dropped - Sänkt detalj på bil eller mc.

12 Hard tailed - Ofjädrad ram, stelbensram

13 Hardcore - Kompromisslöst byggd motorcykel eller bil.

14 High siding - Ett begrepp inom roadracing. När en mc sladdar med bakhjulet (vid kraftig inbromsa eller gaspådrag) och som sedan plötsligt greppar igen. Detta gör att föraren kastas framåt och över motorcykel. Ger oftast dom allvarligaste skadorna inom sporten.

15 Jockeyshift - Handväxel på motorcykel. Sitter direkt v/h bredvid tank. Sköts med fotkoppling.

16 Metric cruiser - Benämning på japanska stora motorcyklar (Honda Gold Wing och andra) som används i USA. Dessa använder det metriska måttet trots att alla amerikanska mc såsom HD,Indian m.fl. använder det engelska systemets mått med miles, inches m.m. Detta gör att det kan bli komplicerat och förvirrat vid tillverkning av tillbehör och reservdelar.

17 Neutral light - Avser en grön lampa som sitter i mc:s instrumentpanel. Lampa talar om när växel ligger i neutralt läge.

18 Oil head - Luftkyld mc-motor som har en separat oljekylare monterad.

19 Oldschool - Benämning av stil på äldre chopper. Ren design, ekerhjul, sissybar m.m. Byggdes från 40-talet till slutet på 70-talet. Tiden före 1940 är vintage/veteran.

20 Petcock - Bensinkran som sitter monterad under bensintank på mc. Den har 3 lägen. Av, på, reserv. I reservläge har man cirka 5 liter kvar. Detta på grund av tankens konstruktion på insidan.

21 Quad - 4-hjuligt fordon med motorcykel- motor. Finns som arbetsredskap och används även inom racing.

22 Rear sets - Betyder tillbakaflyttade fotpinnar. Används när en standard mc ska användas vid racing. Systemet gör att broms och växel reglage flyttas tillbaka tillsammans med fotpinnar för att på så sätt kunna lägga mer mc lägre i kurvor.

23 Rig - Betyder en motorcykel med sidvagn. Betyder också långtradare.

24 Rigid ride - Åktur på en stelbens-hoj

25 Risers - Fästen mellan styre och styrhuvud. Oftast special- tillverkade för design.

26 Road rash - Avser dom skrubbsår och brännsår man får vid en mc-vurpa. Friktion mot asfalt ger speciella sår.

27 RUB - Rich Urban Biker På svenska "yuppie med hoj".

28 Shifter - En typ av växelspak där man växlar ner med fotsulan och växlar upp med hälen. Detta innebar att man aldrig behövde stoppa in tån vid uppväxling.

29 Soft- tail - Fjädrad baksving. Se swingarm.

30 Squid - Bläckfisk, men i mc-term en förare med dåliga kör-kunskaper och oftast åkande utan skyddsutrustning. Badbyxor och träskor i 200 km/tim.

31 Stroker - Betyder dels tvåtaktsmotor och när man förbättrar slaglängden in en Harley Davidson. Med längre slag- längd så ökar effekten. Hojen blir en "Stroker".

32 Tail gunner - Den sista åkaren i en grupp mc.

33 Teardrop - Bensintank med droppform, även typ av bakljus på Hot Rod.

34 V-Rod - Harley Davidson motor på 1130 cc. En vätske-kyld prestandamotor konstruerad av Porsche.

35 Wheelspacer - Distansbricka mellan bakhjul och sving.

36 Wobble - Okontrollerad vibration/självsvängning. Uppstår på mc när svingarms-bussning , stötdämpare eller bakdäck är slitet

Det går også an å kontakte meg direkte, på mskaug@gmail.com

Hilsen Morten
NoName
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Du har jo det meste rett der på svensk da. Vet ikke helt om jeg forsto hva du ville hen. Er det Norsk du skal ha det på?
mskaug

Post by mskaug »

Norsk, ja.
rerell

Post by rerell »

Säkert själva orden då (där det finns norska motsvarigheter), inte beskrivningen. Antar jag.
mskaug

Post by mskaug »

Det er riktig, det er selve de norske ordene jeg er ute etter. På TV er det dårlig plass til tekst, så det nytter ikke å komme med lange beskrivelser. Da må det brukes riktige ord, helst. (Ellers sitter de som har greie på det og ergrer seg over den teite oversetteren :wink: )

--Morten
sorrow

Post by sorrow »

Tja, jeg kjente meg ikke igjen i beskrivelsene.

Bottom End: brukes om dreiemoment i motor f.eks, hvor bra motoren drar lavt på registeret.

Ape Hanger: Her tenkte jeg på "henge som en ape" av sykkelen

og endel andre uttrykk.
CBR 900 RR 2001 Silver
sorrow

Post by sorrow »

Men, så var jo dette mest custom uttrykk da...så jeg er ikke kvalifisert :lol:
CBR 900 RR 2001 Silver
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Leste igjennom listen din. Jeg så faktisk ikke et eneste ord som jeg har et godt norsk ord for. Går vel mest i engelske låneord. Vet at wobble brukes i lærebøker på norsk. Ellers bruker jeg vel "clip-on" og "stroker" (totakter altså!). Quad kalles vell ATW på norsk.
NoName
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

34 V-Rod - Dette er en egen sykkel, og ikke bare motoren. Forøvrig kalles motoren for Revolution. V-Roden kan igjen deles inn i flere modeller.

29 SoftTail - Er en rammekonstruksjon fra HD der demperne ligger under ramma og ikke på siden. Dette gjør at rammen ser ut som en stivramme (Hardtail)
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

8 Chopped har jeg iallefall hørt brukt om biler som er taksenka. Usikker i motorsykkelsammenheng.

21 ATV (All terrain vehicle)

25 kan også ha tail risers, som hvis jeg ikke tar feil er små stag som gjørsykkelen høyere bak.

26 Asfalteksem

30 Kanskje vi burde oversette denne med kylling? :P

Oppdaterer kanskje litt mer etterpå.
Korriger meg gjerne hvis dere har noe utfyllende :)
rerell

Post by rerell »

sorrow wrote:Ape Hanger: Her tenkte jeg på "henge som en ape" av sykkelen
Nä, detta är "Ape Hangers":
Image
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

rerell wrote:
sorrow wrote:Ape Hanger: Her tenkte jeg på "henge som en ape" av sykkelen
Nä, detta är "Ape Hangers":
Image
Ler så jeg griner.

Så lite døv ut han stakkeren på dette bildet . :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Norge har trolig tapt en stor medisinerstudent i deg siden du ut i fra bare dette bildet er i stand til å stille en diagnose om tapt hørsel.

Hvem vet hvilke underverker du kunne utført innenfor kreftmedisninen om folk la ut bilder av gressklipperne sine

:shock:
Den Røde Fare

Post by Den Røde Fare »

2. Apeheng heter det :)

15. kalles selvmordsgir ;)

12 Stivramme

11 senket

5 potte, eggeskall

17 frilys?

Ellers brukes nå feks dragbar, risers, oldschool og softtail på norsk også.
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Banditbiker wrote:Norge har trolig tapt en stor medisinerstudent i deg siden du ut i fra bare dette bildet er i stand til å stille en diagnose om tapt hørsel.

Hvem vet hvilke underverker du kunne utført innenfor kreftmedisninen om folk la ut bilder av gressklipperne sine

:shock:
...noen er litt hårsåre her, og mangler kanskje en smule selvironi knyttet til godhjerta fordommer....?
Post Reply