Christopher wrote:Hei der. Jeg er 19 år ca 70 kg og vurderer å ta mellomtung MC lappen en eller annen gang snart. Jeg har hatt moped og lappen i snart 3 år, og nå ser jeg meg litt rundt finn.no etter billige men gode brukte MCer.
Jeg liker tross alt å kjøre på 2 jul, så som sagt så vurderer jeg mellomtung MC lappen. Jeg har lest litt her og rundt, og jeg har kommet fram til at lappen vanlighvis kan koste 10 000 - 20 000 NOK og at restriksjonsenheten er maks 34/35 HK, men det sier meg veldig lite.
Så derfor må jeg nesten spørre noen få spørsmål.
1. I hvor høy toppfart kommer man når man har 34 hK og 75 hK å gå på? Og hva påvirker hestekreftene? (Kan bare tenke på fart og akselerasjon men har ingen aning om det er korrekt)
2. Jeg hadde tenkt å kjøpe en brukt tyngre MC med kanskje rundt75 Hestekrefter og plombere den, hva koster det å plombere en sykkel og de-plombere den senere?
3. Jeg er på jakt etter en racing sykkel eller en harley liknende, må naturlighvis ikke være en splitter ny modell. Men hvor mye ca kan jeg forvente at prisen på casco forandrer seg på forskjellige MC modeller?
4. Kunne gjerne ha tenkt meg å bruke den utenfor Oslo også, hvordan er det å ta en mellomtung MC på tur noen timer(4-8timer) utenfor Oslo? Eventuelt med noen som sitter på bak og motorveier.
Jeg vet at disse spørsmålene antagelighvis er veldig vannskelige å besvare pga mange faktorer som spiller store roller, men vennligst prøv så godt dere kan. Og gjerne kom med forslag til MCer som ser ut at kan fylle mine enkle krav, forhåpenlighvis ikke koster mer en 60 000 brukt og
er i god behold.
Jeg ser fram til god respons.
Mvh Christopher.

Men til deg Cristopher, fortvil ikke du har mange gode år foran deg.
1. Toppfart synes jeg ikke du skal tenke så mye på, fordi vi ikke har veier til det og du ikke har erfaring. eks, hva gjør du på svingete østlandsveier i 180kmt, og sykkelen begynner og voble. Da sliter du.
En 600 som er plombert ned fra eks 68 til 34 hk, er bygd for å tåle fart og vekt av passasjerer, slik at det ikke går ut over kjøreegenskaper.
En trimmet sykkel uten at resten av sykkelen er oppdimensjonert, kan fort bli en felle.
2. Kjøp orginalt, og selg orginalt. Og kjøp deg så noe skikkelig etterpå, tukling er enten for de som satser pengene eller de jobber med det til daglig.
3. Racing og lav alder gir høy kasko, lav hk og custom (= mykere kjørestil) gir lavere kasko.
4. Ingen fare å dra på tur med en 34hk. Har en nå 30 år gammel Suzuki gs400 med nettopp 34 hk, og den har vært på lange turer. Det går litt tregere med last og over fjellene (gire litt ned) men man er ingen direkte sinke. Har pressa den opp i 140 på fin vei en gang, men det er ikke interresant. Har selv fått vobling i 170 på en 750 i min ungdom, og det var ikke kjekt. Forsåvidt møter du en vegg av luftmotstand i det du passerer 110 uten kåpe, og da blir ikke kjøreturen særlig avslappende lenger.
Bruk ikke så mye penger på den første sykkelen, hvis du ikke er 100% sikker. Prøvekjør og kjøp noe du føler deg komfortabel med, og som ikke drar kaskoen helt i taket. Skal du på turer som er 4-8 timer vil jeg foretrukket noe mer touringpreg.
Ta lappen først og finn deg sykkel når du kan prøvekjøre.
God tur, lykke til og velkommen på veien.