Går Varadero bedre på fri eksos?

Prat om lett MC.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Post by Baron von Waffel »

Fint om dere unnlater å sitere tekst på andre fora, og heller bruker lenker. Dere kan ellers risikere å pådra MC-forumet store utgifter grunnet brudd på copyright-reglene.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Thunder
Posts: 499
Joined: 22 Mar 2007 19:15
MC: Aprilia SXV550 07'
Aprilia RS250 95'
Location: Flekkefjord

Post by Thunder »

Er du enig med det som står i den URL'en, er du også enig i det Eike_Oak har tatt seg bry i forklare de siste dagene.
Aprilia SXV 550 07'
Aprilia RS 250 95'
KTM SXF 250 08'
Honda Camino ;)
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Post by brap »

Jeg synes dere gjør en bra jobb med å snakke forbi hverandre her.

Problemet er bruken av "fri" og "motstand". Motstand er ikke bra, men et riktig utformet eksosanlegg vil ha mer motstand enn ikke noe eksosanlegg (fri eksos), så det er en vanlig misforståelse.

Som Eike skriver, så er det vakumet som oppstår i etterdønningene av hver puls i pulstoget som er viktig. For å utnytte dette trenger man et rør som har riktig lengde og riktig form i forhold til de turtall hvor man ønsker scavenging, altså at vakumet som oppstår på synkede flanke i pulstoget i eksosen suger frisk blanding i perioden med overlapp (der hvor både innsug- og eksosventil er åpne samtidig).

ps. en 2-takter skal heller ikke ha "motstand", men den skal ha et ekspansjonskammer som er formet slik at en returnerende eksospuls ankommer eksosventilen i det den åpner, og dermed dytter uforbrent blanding tilbake i kammeret ved de turtall hvor man har mest nytte av dette.

Kort oppsummering:
1. Motstand er ikke bra.
2. Et riktig utformet eksosanlegg er bra.
3. Selv om et riktig eksosanlegg gir mer motstand enn ingen eksosanlegg så kommer ikke de fordelaktige effektene av motstanden, men av scavenging (4t) eller refleksjon (2t).
il4
User avatar
VaraStreet
Posts: 144
Joined: 26 Apr 2005 19:26
Location: Trondheim
Contact:

Post by VaraStreet »

brap wrote:Jeg synes dere gjør en bra jobb med å snakke forbi hverandre her.

Problemet er bruken av "fri" og "motstand". Motstand er ikke bra, men et riktig utformet eksosanlegg vil ha mer motstand enn ikke noe eksosanlegg (fri eksos), så det er en vanlig misforståelse.

Som Eike skriver, så er det vakumet som oppstår i etterdønningene av hver puls i pulstoget som er viktig. For å utnytte dette trenger man et rør som har riktig lengde og riktig form i forhold til de turtall hvor man ønsker scavenging, altså at vakumet som oppstår på synkede flanke i pulstoget i eksosen suger frisk blanding i perioden med overlapp (der hvor både innsug- og eksosventil er åpne samtidig).

ps. en 2-takter skal heller ikke ha "motstand", men den skal ha et ekspansjonskammer som er formet slik at en returnerende eksospuls ankommer eksosventilen i det den åpner, og dermed dytter uforbrent blanding tilbake i kammeret ved de turtall hvor man har mest nytte av dette.

Kort oppsummering:
1. Motstand er ikke bra.
2. Et riktig utformet eksosanlegg er bra.
3. Selv om et riktig eksosanlegg gir mer motstand enn ingen eksosanlegg så kommer ikke de fordelaktige effektene av motstanden, men av scavenging (4t) eller refleksjon (2t).
Så, begge har i grunnen rett :P
Honda Varadero 125 Streetfighter
Prøv å finne en likedan...:D
Sjekk ut for info og bilder http://www.freewebs.com/hafstad/varastreet.htm
User avatar
Thunder
Posts: 499
Joined: 22 Mar 2007 19:15
MC: Aprilia SXV550 07'
Aprilia RS250 95'
Location: Flekkefjord

Post by Thunder »

Ja, vi sier det sånn :D
Denne debatten har holdt på lenge nok nå.
Per Ståle skulle vært her litt tidligere for å få avsluttet den :lol:
Aprilia SXV 550 07'
Aprilia RS 250 95'
KTM SXF 250 08'
Honda Camino ;)
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Post by Baron von Waffel »

Og bare for å gjøre det litt vanskeligere, om man har mer enn 1 sylinder er det viktig for optimale resultater at alle sylindre har akkurat like lange eksosrør med like stor motstand.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Pollti

Post by Pollti »

Med uttrykket scavenging hva mener du da ? Jeg forbinder dette med trykket under stempelet.
User avatar
VaraStreet
Posts: 144
Joined: 26 Apr 2005 19:26
Location: Trondheim
Contact:

Post by VaraStreet »

Baron von Waffel wrote:Og bare for å gjøre det litt vanskeligere, om man har mer enn 1 sylinder er det viktig for optimale resultater at alle sylindre har akkurat like lange eksosrør med like stor motstand.
Stemmer det.
Honda Varadero 125 Streetfighter
Prøv å finne en likedan...:D
Sjekk ut for info og bilder http://www.freewebs.com/hafstad/varastreet.htm
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Gjettet egentlig at det kom til å ende slik, tviler på at verken jeg eller vara ville gitt oss, uansett hva.
- Skyt her -
User avatar
Thunder
Posts: 499
Joined: 22 Mar 2007 19:15
MC: Aprilia SXV550 07'
Aprilia RS250 95'
Location: Flekkefjord

Post by Thunder »

Hehe, stabeist. :smt076
Aprilia SXV 550 07'
Aprilia RS 250 95'
KTM SXF 250 08'
Honda Camino ;)
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

2takter wrote:Hehe, stabeist. :smt076
Gjett om kjæresten er glad for det? :P

Neida, er ikke sånn til vanlig, bare på Forum og MSN :P
- Skyt her -
User avatar
VaraStreet
Posts: 144
Joined: 26 Apr 2005 19:26
Location: Trondheim
Contact:

Post by VaraStreet »

Eike_Oak wrote:Gjettet egentlig at det kom til å ende slik, tviler på at verken jeg eller vara ville gitt oss, uansett hva.
Viktig å stå på sitt :P
Honda Varadero 125 Streetfighter
Prøv å finne en likedan...:D
Sjekk ut for info og bilder http://www.freewebs.com/hafstad/varastreet.htm
melder
Posts: 3
Joined: 30 Mar 2007 16:00

Post by melder »

Pille wrote:
2takter wrote:Dette er altså en fattig 125, 4 takter, skal blande meg ut.
varadero er 4 takt ja, men samtdig kan jeg si meg enig med deg at den vil ha lite effektøking ved fri eksos, liiiiite 8)

Alle Motorer trenger potta til akkurat den sykkelen og alle motorer trenger motsstand!
Aprilia RS 125 35 hk
Francesco
Posts: 19
Joined: 22 Mar 2007 08:35
Location: Drøbak Ftw

Post by Francesco »

jeg tok av enderøret i går. og det bråka fært.. hørtes ut som en lav kubikks harley.. :P
Honda Varadero Xl 125, Ktm 250 Sxf
Robert125cc
Posts: 1
Joined: 22 Apr 2007 16:13
Location: Nesodden

Post by Robert125cc »

Jeg har tatt av potta (hele pakka) på en atv jeg hadde for 1 år siden!
1 Sylindra Honda 150cc 4-takt

Effektøkning var det ikke!
eneste som skjedde var att den hørte ut som en traktor med sjukt overdrevet turtall!
og att den gikk dårligere, fuska og stoppa på tomgang :wink:

å jeg regner med att det er det samma med Varaderoen din :)
Post Reply