Går Varadero bedre på fri eksos?
- Baron von Waffel
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Fint om dere unnlater å sitere tekst på andre fora, og heller bruker lenker. Dere kan ellers risikere å pådra MC-forumet store utgifter grunnet brudd på copyright-reglene.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
- Thunder
- MC: Aprilia SXV550 07'
Aprilia RS250 95' - Location: Flekkefjord
Er du enig med det som står i den URL'en, er du også enig i det Eike_Oak har tatt seg bry i forklare de siste dagene.VaraStreet wrote: http://www.nsxprime.com/FAQ/Miscellaneo ... theory.htm
Aprilia SXV 550 07'
Aprilia RS 250 95'
KTM SXF 250 08'
Honda Camino
Aprilia RS 250 95'
KTM SXF 250 08'
Honda Camino

Jeg synes dere gjør en bra jobb med å snakke forbi hverandre her.
Problemet er bruken av "fri" og "motstand". Motstand er ikke bra, men et riktig utformet eksosanlegg vil ha mer motstand enn ikke noe eksosanlegg (fri eksos), så det er en vanlig misforståelse.
Som Eike skriver, så er det vakumet som oppstår i etterdønningene av hver puls i pulstoget som er viktig. For å utnytte dette trenger man et rør som har riktig lengde og riktig form i forhold til de turtall hvor man ønsker scavenging, altså at vakumet som oppstår på synkede flanke i pulstoget i eksosen suger frisk blanding i perioden med overlapp (der hvor både innsug- og eksosventil er åpne samtidig).
ps. en 2-takter skal heller ikke ha "motstand", men den skal ha et ekspansjonskammer som er formet slik at en returnerende eksospuls ankommer eksosventilen i det den åpner, og dermed dytter uforbrent blanding tilbake i kammeret ved de turtall hvor man har mest nytte av dette.
Kort oppsummering:
1. Motstand er ikke bra.
2. Et riktig utformet eksosanlegg er bra.
3. Selv om et riktig eksosanlegg gir mer motstand enn ingen eksosanlegg så kommer ikke de fordelaktige effektene av motstanden, men av scavenging (4t) eller refleksjon (2t).
Problemet er bruken av "fri" og "motstand". Motstand er ikke bra, men et riktig utformet eksosanlegg vil ha mer motstand enn ikke noe eksosanlegg (fri eksos), så det er en vanlig misforståelse.
Som Eike skriver, så er det vakumet som oppstår i etterdønningene av hver puls i pulstoget som er viktig. For å utnytte dette trenger man et rør som har riktig lengde og riktig form i forhold til de turtall hvor man ønsker scavenging, altså at vakumet som oppstår på synkede flanke i pulstoget i eksosen suger frisk blanding i perioden med overlapp (der hvor både innsug- og eksosventil er åpne samtidig).
ps. en 2-takter skal heller ikke ha "motstand", men den skal ha et ekspansjonskammer som er formet slik at en returnerende eksospuls ankommer eksosventilen i det den åpner, og dermed dytter uforbrent blanding tilbake i kammeret ved de turtall hvor man har mest nytte av dette.
Kort oppsummering:
1. Motstand er ikke bra.
3. Selv om et riktig eksosanlegg gir mer motstand enn ingen eksosanlegg så kommer ikke de fordelaktige effektene av motstanden, men av scavenging (4t) eller refleksjon (2t).
il4
- VaraStreet
Så, begge har i grunnen rettbrap wrote:Jeg synes dere gjør en bra jobb med å snakke forbi hverandre her.
Kort oppsummering:
1. Motstand er ikke bra.

Honda Varadero 125 Streetfighter
Prøv å finne en likedan...
Sjekk ut for info og bilder http://www.freewebs.com/hafstad/varastreet.htm

- Baron von Waffel
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Og bare for å gjøre det litt vanskeligere, om man har mer enn 1 sylinder er det viktig for optimale resultater at alle sylindre har akkurat like lange eksosrør med like stor motstand.
På hjul med
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
- VaraStreet
Stemmer det.Baron von Waffel wrote:Og bare for å gjøre det litt vanskeligere, om man har mer enn 1 sylinder er det viktig for optimale resultater at alle sylindre har akkurat like lange eksosrør med like stor motstand.

- VaraStreet
Viktig å stå på sittEike_Oak wrote:Gjettet egentlig at det kom til å ende slik, tviler på at verken jeg eller vara ville gitt oss, uansett hva.

Pille wrote:varadero er 4 takt ja, men samtdig kan jeg si meg enig med deg at den vil ha lite effektøking ved fri eksos, liiiiite2takter wrote:Dette er altså en fattig 125, 4 takter, skal blande meg ut.
Alle Motorer trenger potta til akkurat den sykkelen og alle motorer trenger motsstand!
Aprilia RS 125 35 hk
-
Jeg har tatt av potta (hele pakka) på en atv jeg hadde for 1 år siden!
1 Sylindra Honda 150cc 4-takt
Effektøkning var det ikke!
eneste som skjedde var att den hørte ut som en traktor med sjukt overdrevet turtall!
og att den gikk dårligere, fuska og stoppa på tomgang
å jeg regner med att det er det samma med Varaderoen din
1 Sylindra Honda 150cc 4-takt
Effektøkning var det ikke!
eneste som skjedde var att den hørte ut som en traktor med sjukt overdrevet turtall!
og att den gikk dårligere, fuska og stoppa på tomgang

å jeg regner med att det er det samma med Varaderoen din