Hei
Jeg er helt grønn, har kjøpt meg en ny scooter og fikk i går beskjed av noen venner om at den må kjøres inn på spes måte, hvordan skal den kjøres inn?????????
Innkjøring?
-
- Posts: 103
- Joined: 14 Sep 2006 22:38
- Location: akershus
-
- Posts: 103
- Joined: 14 Sep 2006 22:38
- Location: akershus
http://www.mamut.com/homepages/Norway/1 ... bdet14.htm:
INNKJØRING:
*La aldri motoren få kjøre bånn gass/fullt turtall over lengre strekninger (det er da skjæring lettest skjer, og dette er den vanligste feilen man begår). Når du akselererer og dermed kjører med varierende gasspådrag smører og kjøler gassblandingen sylinder mer effektivt.
*Forviss deg om at forgasseren ikke har for liten dyse (dersom du må kjøre med choke veldig lenge, kan det være et symptom).
*Tilpass drevstørrelser slik at du får best utbytte av samtlige gir.
*Kjør inn nytt stempel/ny sylinder ved å kjøre med variert passelig kjøring i 10 min. La deretter motoren kjøle seg i 15 min. Kjør 10 min. på nytt. La den kjøle seg igjen. Deretter kan du kjøre med større variasjon.. Rolig i begynnelsen, uten seigpining og uten å kjøre lenger strekninger på samme turtall. Etter 7-8 mil kan du gradvis øke belastningen hvor du gradvis kan begynne å gjøre kortere full gass akselerasjoner.
*Bytt stempelringer i tide og kontroller stempelets slitasje. For stor slark gir risiko for havari samt lavere ytelse.
*Trimsylindere har ofte høyere mekanisk støy enn standard-varianten. Framfor alt når man slipper gassen. Dette er normalt. Overdreven ulyd som etter hvert øker skal du likevel sjekke. Kanskje du må bytte stempelringer, borre sylinderen på nytt eller overhale veivstaken og rammelagerne (de som står på hver side av veiven.).
INNKJØRING:
*La aldri motoren få kjøre bånn gass/fullt turtall over lengre strekninger (det er da skjæring lettest skjer, og dette er den vanligste feilen man begår). Når du akselererer og dermed kjører med varierende gasspådrag smører og kjøler gassblandingen sylinder mer effektivt.
*Forviss deg om at forgasseren ikke har for liten dyse (dersom du må kjøre med choke veldig lenge, kan det være et symptom).
*Tilpass drevstørrelser slik at du får best utbytte av samtlige gir.
*Kjør inn nytt stempel/ny sylinder ved å kjøre med variert passelig kjøring i 10 min. La deretter motoren kjøle seg i 15 min. Kjør 10 min. på nytt. La den kjøle seg igjen. Deretter kan du kjøre med større variasjon.. Rolig i begynnelsen, uten seigpining og uten å kjøre lenger strekninger på samme turtall. Etter 7-8 mil kan du gradvis øke belastningen hvor du gradvis kan begynne å gjøre kortere full gass akselerasjoner.
*Bytt stempelringer i tide og kontroller stempelets slitasje. For stor slark gir risiko for havari samt lavere ytelse.
*Trimsylindere har ofte høyere mekanisk støy enn standard-varianten. Framfor alt når man slipper gassen. Dette er normalt. Overdreven ulyd som etter hvert øker skal du likevel sjekke. Kanskje du må bytte stempelringer, borre sylinderen på nytt eller overhale veivstaken og rammelagerne (de som står på hver side av veiven.).
Yamaha Aerox 2004

