Hvor langt holder en motor ?

Prat om tung MC.
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Post by Den Røde Fare »

XT600 wrote:Transalpen er kjent for å gå langt,husker mc budene i bergen brukte disse for 10 årsiden og den ene hadde rullet over 200k..
Jupp, og MC Avisen plukket vel den fra hverandre, og konstaterte at den nok kunne rulle det dobbelte?
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
User avatar
Weezer
Posts: 407
Joined: 02 Jun 2005 23:41
MC: Monster S2R800 - 07
Location: Fosen

Post by Weezer »

916 wrote:Høyt turtall sliter mindre en høy belastning på lave turtall.
Er du sikker på dette? Var med på et kurs i eco-driving, og der ble det gjentatt gang etter gang at det blir mindre slitasje på motor (og mindre forbruk) hvis man jevnt over velger ett gir høyere enn man normalt sett ville gjort. Dette gjelder ikke minst opp bakker.
A motorbike is an engine you can sit on
User avatar
XT600
Posts: 8
Joined: 02 Mar 2007 14:46

Post by XT600 »

Den Røde Fare wrote:
XT600 wrote:Transalpen er kjent for å gå langt,husker mc budene i bergen brukte disse for 10 årsiden og den ene hadde rullet over 200k..
Jupp, og MC Avisen plukket vel den fra hverandre, og konstaterte at den nok kunne rulle det dobbelte?
ja stemmer det,hadde glemt helt at den var i mc avisen..Må jo være noe av det mest slitesterke motoren som Honda har laget.
User avatar
f2dog
Posts: 211
Joined: 12 Feb 2007 17:21
MC: B-king.... 08
Drz400 SM 08
Gixxer 1000 09
Location: Os

Post by f2dog »

XT600 wrote:
Den Røde Fare wrote:
XT600 wrote:Transalpen er kjent for å gå langt,husker mc budene i bergen brukte disse for 10 årsiden og den ene hadde rullet over 200k..
Jupp, og MC Avisen plukket vel den fra hverandre, og konstaterte at den nok kunne rulle det dobbelte?
ja stemmer det,hadde glemt helt at den var i mc avisen..Må jo være noe av det mest slitesterke motoren som Honda har laget.
Har selv en 88 750 slingshot ,gått 55' miles (Us import).
Den er ikke lenger som ny ,men rusler å går selv om den sannsynligvis har blitt skamkjørt de siste 19 årene... :shock:
----------------------------------------------------

B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
User avatar
Adlertag
Posts: 140
Joined: 07 Dec 2006 20:05
MC: Honda Transalp 600
Location: Tønsberg

Post by Adlertag »

Evje wrote: Jeg kan jo nevne noen faktorer som:
Hvilke turtall du girer på
Greit, sett at du har en Honda V-twin 600 ccm, hvilket turtall ville du gira på ?

Jeg vet hva jeg girer på, men er også interessert i hva Evje girer på.
Honda TransAlp
I am a mountain climbing cowboy, on a mountain climbing steel horse I ride.
User avatar
gt-r
Posts: 284
Joined: 12 Oct 2006 19:02

Post by gt-r »

kan umulig være sunt å kjøre på lavt turtall i bakker osv. tenker ikke på sylindere for de koser seg da men tenker på lagrene som jeg mener blir mye mer belastet enn med friskt turtall... ikke vet jeg men sånn er det :?
Yamaha R1
Yamaha Grizzly efi 700
Yamaha R6 (solgt)
Yamaha Raptor 700 (solgt)
916
Posts: 113
Joined: 26 Mar 2007 21:08

Post by 916 »

Helt sikker. Eco-gjengen er selvsagt for lavt turtall, men motorens lager har ikke gått av det. Det blir mye større sideveis belastning på veivakselens lager. I tillegg er oljetrykket lavere på lave turtall, så veivakslingen har ikke like mye støtte. Det eneste som forhindrer veivakslingen fra metallkontakt med lagerskålene er oljefilmen.
User avatar
bikejanerik
Posts: 101
Joined: 08 Apr 2007 17:07
MC: GT750 og GT550 og B-king................Suzuki, så klart
Location: Hosle, Bærum

Post by bikejanerik »

Hmmmmm.
En motor er en slitedel. Krever godt vedlikehold og god olje. Dette gjelder traktorer som mc. Men ting kan skje allikevel, uansett bruk. Klart at uvettig bruk sliter. Spesiellt rusing av kald motor, lenge siden siste oljeskift osv osv.

Min Suzuki GS750 fra 1976 har ruslet 140.000 km uten store problem. Kun en brent eksosventil. Gear og lagre er 100%. MEN, som jeg sa, oljen har blitt skiftet på 300 mil siden ny. Og kun vanlig mc olje, 10/40 mineral er brukt.
Kjører du ikke racing eller spesiellt hardt, så bruk en god mineral olje og skift litt oftere. Men KUN mc olje lagd for bruk i mc motorer. dette pga gearkassen som er smurt av samme olje som motor. En tilsetting i oljen er lagt til for gearkasselagre.
Kjører man en litt eldre sykkel, så bruk kun mineral olje. Syntetisk olje kan provosere frem lekkasjer i o-ringer og pakninger.......på litt eldre sykler. hmmm, fra ca 90 tallet og eldre.

På to-taktere er motoroljen kun for gearkassen. 2-taktsoljen smører resten. Her gjelder også bruk av riktig olje. Mye å velge mellom. Selv bruker jeg castrol. På gearboks kun en bra mineralolje, eller light gearoil.

Gikk selv over til 20/50 olje på begge syklene, og fikk en roligere gearkasse og bedre clutch. Kjører man kun på sommeren er dette helt ufarlig.

Men nå har jeg kun erfaring med suzuki................ :lol: 8)
Sykler: Suzuki GT750 72m og Suzuki GT550 75m
Og..yess, en B-king. Juhuuuuu. Og nå eier jeg en svart en.........yessssss
Post Reply