Jupp, og MC Avisen plukket vel den fra hverandre, og konstaterte at den nok kunne rulle det dobbelte?XT600 wrote:Transalpen er kjent for å gå langt,husker mc budene i bergen brukte disse for 10 årsiden og den ene hadde rullet over 200k..
Hvor langt holder en motor ?
-
Er du sikker på dette? Var med på et kurs i eco-driving, og der ble det gjentatt gang etter gang at det blir mindre slitasje på motor (og mindre forbruk) hvis man jevnt over velger ett gir høyere enn man normalt sett ville gjort. Dette gjelder ikke minst opp bakker.916 wrote:Høyt turtall sliter mindre en høy belastning på lave turtall.
A motorbike is an engine you can sit on
ja stemmer det,hadde glemt helt at den var i mc avisen..Må jo være noe av det mest slitesterke motoren som Honda har laget.Den Røde Fare wrote:Jupp, og MC Avisen plukket vel den fra hverandre, og konstaterte at den nok kunne rulle det dobbelte?XT600 wrote:Transalpen er kjent for å gå langt,husker mc budene i bergen brukte disse for 10 årsiden og den ene hadde rullet over 200k..
Har selv en 88 750 slingshot ,gått 55' miles (Us import).XT600 wrote:ja stemmer det,hadde glemt helt at den var i mc avisen..Må jo være noe av det mest slitesterke motoren som Honda har laget.Den Røde Fare wrote:Jupp, og MC Avisen plukket vel den fra hverandre, og konstaterte at den nok kunne rulle det dobbelte?XT600 wrote:Transalpen er kjent for å gå langt,husker mc budene i bergen brukte disse for 10 årsiden og den ene hadde rullet over 200k..
Den er ikke lenger som ny ,men rusler å går selv om den sannsynligvis har blitt skamkjørt de siste 19 årene...

----------------------------------------------------
B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
Greit, sett at du har en Honda V-twin 600 ccm, hvilket turtall ville du gira på ?Evje wrote: Jeg kan jo nevne noen faktorer som:
Hvilke turtall du girer på
Jeg vet hva jeg girer på, men er også interessert i hva Evje girer på.
Honda TransAlp
I am a mountain climbing cowboy, on a mountain climbing steel horse I ride.
I am a mountain climbing cowboy, on a mountain climbing steel horse I ride.
Helt sikker. Eco-gjengen er selvsagt for lavt turtall, men motorens lager har ikke gått av det. Det blir mye større sideveis belastning på veivakselens lager. I tillegg er oljetrykket lavere på lave turtall, så veivakslingen har ikke like mye støtte. Det eneste som forhindrer veivakslingen fra metallkontakt med lagerskålene er oljefilmen.
- bikejanerik
- MC: GT750 og GT550 og B-king................Suzuki, så klart
Hmmmmm.
En motor er en slitedel. Krever godt vedlikehold og god olje. Dette gjelder traktorer som mc. Men ting kan skje allikevel, uansett bruk. Klart at uvettig bruk sliter. Spesiellt rusing av kald motor, lenge siden siste oljeskift osv osv.
Min Suzuki GS750 fra 1976 har ruslet 140.000 km uten store problem. Kun en brent eksosventil. Gear og lagre er 100%. MEN, som jeg sa, oljen har blitt skiftet på 300 mil siden ny. Og kun vanlig mc olje, 10/40 mineral er brukt.
Kjører du ikke racing eller spesiellt hardt, så bruk en god mineral olje og skift litt oftere. Men KUN mc olje lagd for bruk i mc motorer. dette pga gearkassen som er smurt av samme olje som motor. En tilsetting i oljen er lagt til for gearkasselagre.
Kjører man en litt eldre sykkel, så bruk kun mineral olje. Syntetisk olje kan provosere frem lekkasjer i o-ringer og pakninger.......på litt eldre sykler. hmmm, fra ca 90 tallet og eldre.
På to-taktere er motoroljen kun for gearkassen. 2-taktsoljen smører resten. Her gjelder også bruk av riktig olje. Mye å velge mellom. Selv bruker jeg castrol. På gearboks kun en bra mineralolje, eller light gearoil.
Gikk selv over til 20/50 olje på begge syklene, og fikk en roligere gearkasse og bedre clutch. Kjører man kun på sommeren er dette helt ufarlig.
Men nå har jeg kun erfaring med suzuki................

En motor er en slitedel. Krever godt vedlikehold og god olje. Dette gjelder traktorer som mc. Men ting kan skje allikevel, uansett bruk. Klart at uvettig bruk sliter. Spesiellt rusing av kald motor, lenge siden siste oljeskift osv osv.
Min Suzuki GS750 fra 1976 har ruslet 140.000 km uten store problem. Kun en brent eksosventil. Gear og lagre er 100%. MEN, som jeg sa, oljen har blitt skiftet på 300 mil siden ny. Og kun vanlig mc olje, 10/40 mineral er brukt.
Kjører du ikke racing eller spesiellt hardt, så bruk en god mineral olje og skift litt oftere. Men KUN mc olje lagd for bruk i mc motorer. dette pga gearkassen som er smurt av samme olje som motor. En tilsetting i oljen er lagt til for gearkasselagre.
Kjører man en litt eldre sykkel, så bruk kun mineral olje. Syntetisk olje kan provosere frem lekkasjer i o-ringer og pakninger.......på litt eldre sykler. hmmm, fra ca 90 tallet og eldre.
På to-taktere er motoroljen kun for gearkassen. 2-taktsoljen smører resten. Her gjelder også bruk av riktig olje. Mye å velge mellom. Selv bruker jeg castrol. På gearboks kun en bra mineralolje, eller light gearoil.
Gikk selv over til 20/50 olje på begge syklene, og fikk en roligere gearkasse og bedre clutch. Kjører man kun på sommeren er dette helt ufarlig.
Men nå har jeg kun erfaring med suzuki................

Sykler: Suzuki GT750 72m og Suzuki GT550 75m
Og..yess, en B-king. Juhuuuuu. Og nå eier jeg en svart en.........yessssss
Og..yess, en B-king. Juhuuuuu. Og nå eier jeg en svart en.........yessssss