det er ingen fjærbelastede deler, så det går brabandit wrote:OK, men hvis fjærbelastede deler flyr vegg-i-mellom når jeg skal demontere demperne, lar jeg det gå utover deg, hehe
2002-R6 Gaffel
Bare for å ha det på det rene, det er altså ikke nødvendig å åpne den kraftige "toppskruen" på demperen i det hele tatt? Må vel gjøre det for å hive nedpå ny olje, men det er altså ikke nødvendig å åpne opp der når man bytter simringer? I såfall er et jo ikke noe å være "redd" for..
'05 Honda CBR 1000RR
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
- Asfaltkongen
- Posts: 318
- Joined: 04 Aug 2006 17:35
Har nå begynt å lekke olje fra det ene gaffelbeinet på sykkelen min. Er det mest sannsynlig simmringen, eller...? Gjennomsnittspris på å få ordnet dette ved et MC-verksted?
En annen ting er at verkstedene er fylt opp med jobb, hvor "skadelig" er det å kjøre med det ene gaffelbenet lekk i et par uker?
En annen ting er at verkstedene er fylt opp med jobb, hvor "skadelig" er det å kjøre med det ene gaffelbenet lekk i et par uker?
- Asfaltkongen
- Posts: 318
- Joined: 04 Aug 2006 17:35
Jo, seff har jeg opp-ned gaffel... Tar kortere tid før jeg "tørrkjører" da el?Muffinman wrote:Er vel ikke skadelig så lenge det er tilstrekkelig olje på beinet slik at du ikke tørrkjører det. Og så er det vel ikke spesielt gunstig om man har opp-ned-gaffel og oljen renner ned på navet og sprer seg utover bremseskivene...smurte bremser er bare rævva...
Smurte bremseskiver er bra for å holde farten oppe... (høhø..)
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Altså, et par tips til de som skal bytte simmeringer:
1. Ikke lever til Jeco. Espe1Tech gjør dette raskere og uendelig mye bedre og billigere.
2. Rust og hakk kan ofte slipes ned (bruk f.eks 1200 papir). Selv om ikke hakket forsvinner helt vel ma ta bort gradene som river opp simmeringen. Man får da i verste fall bare ne ubetydelig lekasje som man kan leve med.
3. Bytter man først simmering bytter man også olje, gjør rent og setter sammen igjen. Evt. bytter bøssinger om dette behøves. Å prøve å bytte dette uten å åpne på toppen høres veldig messy ut. Det er ikke så voldsomt press heller. Man fanger det lett opp.
En verkstedsmanual kan være god å ha, men nesten hvilken som helst vil fungere da gaffelbein er veldig like i konstruksjon, opp ned eller ikke.
Verktøy man med fordel kan ha for hånden: Rør som passer ytterkant av simmering. Dete brukes til å slå simmering på plass. Mulig det går å forsiktig dunke rundt ringen men rør er definitivt tingen å bruke her.
1. Ikke lever til Jeco. Espe1Tech gjør dette raskere og uendelig mye bedre og billigere.
2. Rust og hakk kan ofte slipes ned (bruk f.eks 1200 papir). Selv om ikke hakket forsvinner helt vel ma ta bort gradene som river opp simmeringen. Man får da i verste fall bare ne ubetydelig lekasje som man kan leve med.
3. Bytter man først simmering bytter man også olje, gjør rent og setter sammen igjen. Evt. bytter bøssinger om dette behøves. Å prøve å bytte dette uten å åpne på toppen høres veldig messy ut. Det er ikke så voldsomt press heller. Man fanger det lett opp.
En verkstedsmanual kan være god å ha, men nesten hvilken som helst vil fungere da gaffelbein er veldig like i konstruksjon, opp ned eller ikke.
Verktøy man med fordel kan ha for hånden: Rør som passer ytterkant av simmering. Dete brukes til å slå simmering på plass. Mulig det går å forsiktig dunke rundt ringen men rør er definitivt tingen å bruke her.
- Asfaltkongen
- Posts: 318
- Joined: 04 Aug 2006 17:35
Å bytte simringer er lett som en lek når man har gjort det en gang før. Første gangen kan bli litt klumsete (hvertfall ble det det for min del), men du får det helt fint til uten å levere inn sykkelen/demperne på verksted
Jeg tipper det ikke er hakk i innerbeinet som er utløsende faktor for at du har fått lekkasje. Det er typisk at demperne begynner å svette litt etter en hel vinter uten smøring. Vil likevel anbefale når du først har plukket demperne fra hverandre, at du tar litt Autosol og fin stålull, og så gnir du dette forsiktig opp og ned langs innerbenet, en bevegelse som sikkert sitter i høyrehånda allerede
Med mindre du skal bytte foringene med det samme, trenger du sannsynligvis ikke plukke demperen fra hverandre. Bare å pirke opp støvdeksel, lirke av låseringen, og fiske opp simringen. Hvis det blir for knotete å komme til, må du demontere demperen likevel. Vær oppmerksom på at det kan bli køddete å skru ut bunnpluggen i demperen hvis du ikke har muttertrekker tilgjengelig (men det merker du nok)..
Du bruker de gamle simringene til å presse de nye nedpå igjen (og så drar du opp igjen de gamle før du monterer låsering og støvdeksel, naturligvis)..
Lykke til da! Dette er en fin søndagsaktivitet hvis du har deler og verktøy klart

Jeg tipper det ikke er hakk i innerbeinet som er utløsende faktor for at du har fått lekkasje. Det er typisk at demperne begynner å svette litt etter en hel vinter uten smøring. Vil likevel anbefale når du først har plukket demperne fra hverandre, at du tar litt Autosol og fin stålull, og så gnir du dette forsiktig opp og ned langs innerbenet, en bevegelse som sikkert sitter i høyrehånda allerede

Med mindre du skal bytte foringene med det samme, trenger du sannsynligvis ikke plukke demperen fra hverandre. Bare å pirke opp støvdeksel, lirke av låseringen, og fiske opp simringen. Hvis det blir for knotete å komme til, må du demontere demperen likevel. Vær oppmerksom på at det kan bli køddete å skru ut bunnpluggen i demperen hvis du ikke har muttertrekker tilgjengelig (men det merker du nok)..
Du bruker de gamle simringene til å presse de nye nedpå igjen (og så drar du opp igjen de gamle før du monterer låsering og støvdeksel, naturligvis)..
Lykke til da! Dette er en fin søndagsaktivitet hvis du har deler og verktøy klart

'05 Honda CBR 1000RR
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Oslo, Brobekkveien heter den om jeg ikke husker feil.Asfaltkongen wrote:Hvor i landet holder Esp1Tech til?
En annen fin ting er at dersom bøssinger er slitt, er sannynligheten stor for at de har deler på lager. Se også http://www.esp1tech.no. Måtte selvinnom å kjøpe bøssinger for et par uker siden. Fikk også hjelp og råd når det ene beinet knep litt pga av liten bulk i ytterbeinet.
- Asfaltkongen
- Posts: 318
- Joined: 04 Aug 2006 17:35
Den websiden funker ikke for min del, verken i Opera eller IE. Har han lagt ned?Babelfisken wrote:Se også http://www.esp1tech.no.
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Det er jeg sikker på at den ikke er men den var nede i formiddag. Nå er den oppe igjen. De bør nok skifte ISP kan det se ut som.Asfaltkongen wrote:Den websiden funker ikke for min del, verken i Opera eller IE. Har han lagt ned?Babelfisken wrote:Se også http://www.esp1tech.no.
- Asfaltkongen
- Posts: 318
- Joined: 04 Aug 2006 17:35