Elektrisk problem, uten lys

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Larsenique
Posts: 5
Joined: 31 Mar 2007 16:18

Elektrisk problem, uten lys

Post by Larsenique »

Heisann, har snoket rundt her en stund og ser at det virker som om folk er hjelpsomme og hyggelige her.

Har en Yamaha XT 600 som jeg har et problem med, og tenkte jeg skulle prøve meg her. Er ikke den store mekanikeren, men prøver da å lære hehe.

Sykkelen ble stående en stund i fjor høst, og da jeg skulle kjøre den inn for vinteren var det bare så vidt glød i lysene. Jeg trodde da det var fordi batteriet var utladet. Men da jeg skulle ta den frem for våren, var det null og niks lys igjen og jeg klarer ikke å finne ut hva det kan være. Batteriet var gåent, så det har jeg byttet med et nytt. Sykkelen starter og går greit, og den lader greit. Men lys har jeg ikke, absolutt ingenting. Jeg har åpnet og renset diverse låser og brytere også, men det har ikke hjulpet noe. Og sikringen er intakt.

Så da lurer jeg på, er det noen som har noen tips til hvordan jeg skal finne utav hva som er feil?
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Post by Attila »

Hei.
Kan være lednings brudd eller ødelagt bryter.
Regner med at pæra ikke gløder engang.("Typisk 12 V pære på 6 Volts anlegg"-syndrom.)
Ta ut sikkringen og sjekk at du har spenning inn til den.
Dersom du har det men ikke spenning ut til lykta, tipper jeg at du kan ha brudd i ledning etter sikringen eller at lys bryteren er gåen.
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Du kan jo sjekke pæra om den er gåen.

Velkommen til MC-Forumet :D
Larsenique
Posts: 5
Joined: 31 Mar 2007 16:18

Post by Larsenique »

Tror neppe det er pæra nei, i og med at absolutt alt lys er borte. Blinkers, hovedlys/baklys og instrumentlys. Tipper nok heller det er et brudd et eller annet sted, evnt en bryter. Skrudde forresten opp og rensa både lysbryter og tenningsbryter uten at det hjalp noe- mulig jeg bør sjekke tenningsbryteren igjen og måle at den virker som den skal? Jeg får plukke litt mer og se om jeg finner ut noe, har jo heldigvis noen dager påskefri nå snart, så det blir vel mekking.
rekorden
Posts: 95
Joined: 09 Jun 2006 15:20
Location: Bergen

Post by rekorden »

Enkleste jeg kommer på, er å teste om hornet virker.
Fungerer det, er det lysbryteren. Fungerer det ikke, er det tenningen.

Eventuellt så kan det være jordingsproblemer, men jeg tipper at du da ville hatt problemer med tenningen og ladingen også...


Litt seint på hvelden nå, men regner med at det kan være noen gode tips på veien.
1992/97 Honda CBR600F
1984 VF500F
1986 VF500F
Pollti

Post by Pollti »

Horntesten tar jeg hver kjøretur tror jeg :shock: og hvis blinklysene blir bare stående å lyse permanent så er det et sikkert tegn på lite strøm. På Pegasoen så gikk jeg tom for strøm etter 20 km hver eneste tur. Vi sjekket lading og alt av duppedingser som lå under salen og byttet det meste og kom i all vår visdom fram til at det var tenningsregulatoren. Ilsending fra Italia og saken ble satt inn med det ypperlige resultatet at akt var dødt fremdeles. Så slaktet vi en Aprilia 250 og alt gikk fra ille til værre.Fremdeles ille dårlig med strøm.
Da bestemte vi oss for full nedstripping av deksler,tank osv for her måtte det være kabelbrudd ett sted. Ganske morsom diagnose. Så satte en kar som var og glante rundt i sjappa seg ned ved venstre side og kikket på det synlige av ledningsnettet og pep forsiktig at det lå 2 flatsikringer på baksiden av ramma. Nye undersøkelser og sikringsbytte siden en av dem var brent.
Fremdeles ikke lading. Så inn med de orginale delene igjen,og da ladet den som en drøm. Den nye regulatoren var defekt og RS 250 delene var defekt. Gammalt møl er så gøy noen ganger !
Sjekk om du har ordentlig jording av lyskretsen og se om du finner noen sikringer i systemet ditt . Du har sikkert en fillefeil bare,men den kan være vrien å finne.
Larsenique
Posts: 5
Joined: 31 Mar 2007 16:18

Herlig

Post by Larsenique »

Da har jeg skrudd, og jaggu så virker det ikke også.. Det var nok en kombinasjon av brytere og dårlig kontakt i koblinger. En kollega av meg forselo tenningsbryteren, og da jeg kikka over skjemaet i boka i går ble jeg mer og mer overbevist om at det måtte være der det lå. Så jeg plukka den ifrahverandre og prøvde meg frem. Det viste seg å være klaff, ihvertfall delvis. Men etter å ha sjekka koblingene i spaghettien bak fremlykta fikk jeg det til slutt til å fungere som det skulle. Gjett hvem som skal ut og brumme hehe.

Takker og bukker for innspill, og en god påske til dere alle
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Re: Elektrisk problem, uten lys

Post by Attila »

"Har en Yamaha XT 600 som jeg har et problem med, og tenkte jeg skulle prøve meg her. Er ikke den store mekanikeren, men prøver da å lære hehe."

Høres ut som vi har en beskjeden mekaniker her. :wink:
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
Post Reply