Hvor langt før olje/filter skift?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Pollti

Post by Pollti »

Desmo-Dude wrote:Jeg skifter olje hver 5000km,og olje+filter hver 10 000km.Jo flinkere du er til å bytte olje,desto lenger blir levetiden på motoren din.

Uenig ! Filter er viktigere enn olje og oljeskift uten filterbytte er bortkastet.
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Skifter alltid olje og filter samtidig. Filter koster ikke mange kronene.

Litt mere "komplisert" å skifte olje på en HD hvor man skifter på motor, gerarkasse og primær. Heldigvis samme olje på motor og primær.

Tar skift stort sett på 5000, men det er sikkert oftere enn nødvendig.
Muffinman
MC: `00 929 Fireblade

Post by Muffinman »

Pollti wrote:
Desmo-Dude wrote:Jeg skifter olje hver 5000km,og olje+filter hver 10 000km.Jo flinkere du er til å bytte olje,desto lenger blir levetiden på motoren din.

Uenig ! Filter er viktigere enn olje og oljeskift uten filterbytte er bortkastet.
Tull og tøys. Hvorfor har enkelte modeller foreskrevet filterbytte på hvert tredje oljeskift da? F.eks. en del Guzzier.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Olja er ikke bare for å smøre. Den har vel også som oppgave å ta med seg drit på veien, og så samles dette i filteret (?) Enhver får jo bytte når han/hun vil så gjør jo ikke noe galt i å bytte begge to hver gang :)
jata

Post by jata »

flesteparten skal vel egentlig bytte annenver gang ifølge sevicespeck.
dette er det forsket en god del på av blant annet volvo. konklusjonen
er att det viktgste faktisk er filterbytte. oljen overlever lenge!!! mens filtret samler driten. så har du ett bra filter renser det olja og du risikerer
ikke att olja går i bypass og fører driten runt i motoren. noe som fører til økt slitasje. så derfor bruk den hundrelappen ekstra når du bytter olje! 8)
triumph sprint st 2000mod
kawasaki z1000j 1982mod
kawasaki vn15 vulcan 1996mod
Muffinman
MC: `00 929 Fireblade

Post by Muffinman »

Gixxerman wrote:Olja er ikke bare for å smøre. Den har vel også som oppgave å ta med seg drit på veien
Den har faktisk tre funksjoner; smøre, kjøle og rense.

For øvrig er jeg enig i at det er tull å spare på et skarve filter, men følger man fabrikantens anvisninger er man nok på det tørre. Om man så legger inn et ekstra skift på halve intervallet er man på den sikre siden, selv om man sløyfer filteret.
Desmo-Dude
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Post by Desmo-Dude »

Pollti wrote:

Jeg kan ikke skjønne at oljeskift uten filter er bortkastet.Har ikke noe doktorgrad på emnet,men oljen blir jo gradevis fylt med "avfallstoffer",og ny olje har jo bedre egenskaper en brukt.Hvis filteret er beregnet på å holde i 10 000km,så er jo ikke filteret fullt/tett etter 5 000km,men ny olje er bedre enn en som har vært brukt i 5 000km.Mulig dette ble litt knotete formulert,men dere får bare leve med det 8)
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
bikejanerik
MC: GT750 og GT550 og B-king................Suzuki, så klart

Post by bikejanerik »

Hmmmmm.
En motor er en slitedel. Krever godt vedlikehold og god olje. Dette gjelder traktorer som mc. Men ting kan skje allikevel, uansett bruk. Klart at uvettig bruk sliter. Spesiellt rusing av kald motor, lenge siden siste oljeskift osv osv.

Min Suzuki GS750 fra 1976 har ruslet 140.000 km uten store problem. Kun en brent eksosventil. Gear og lagre er 100%. MEN, som jeg sa, oljen har blitt skiftet på 300 mil siden ny. Og kun vanlig mc olje, 10/40 mineral er brukt.
Kjører du ikke racing eller spesiellt hardt, så bruk en god mineral olje og skift litt oftere. Men KUN mc olje lagd for bruk i mc motorer. dette pga gearkassen som er smurt av samme olje som motor. En tilsetting i oljen er lagt til for gearkasselagre.
Kjører man en litt eldre sykkel, så bruk kun mineral olje. Syntetisk olje kan provosere frem lekkasjer i o-ringer og pakninger.......på litt eldre sykler. hmmm, fra ca midten på 80 tallet og eldre......maybe :shock:

På to-taktere er motoroljen kun for gearkassen. 2-taktsoljen smører resten. Her gjelder også bruk av riktig olje. Mye å velge mellom. Selv bruker jeg castrol. På gearboks kun en bra mineralolje, eller light gearoil.

Gikk selv over til 20/50 olje på begge syklene, og fikk en roligere gearkasse og bedre clutch. Kjører man kun på sommeren er dette helt ufarlig.

Men nå har jeg kun erfaring med suzuki................
Sykler: Suzuki GT750 72m og Suzuki GT550 75m
Og..yess, en B-king. Juhuuuuu. Og nå eier jeg en svart en.........yessssss
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

På min nyinnkjøpte Varadero 125 står det i instruksjonsboka at den skal ha olje og filter hver 1000 km. Det forekommer meg å være et kort intervall. Jeg skjønner at en så liten motor presses mer enn det store motorer utsettes for men likevel.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Babelfisken

Post by Babelfisken »

bikejanerik wrote:Hmmmmm.

Kjører du ikke racing eller spesiellt hardt, så bruk en god mineral olje og skift litt oftere. Men KUN mc olje lagd for bruk i mc motorer. dette pga gearkassen som er smurt av samme olje som motor. En tilsetting i oljen er lagt til for gearkasselagre.
Kjører man en litt eldre sykkel, så bruk kun mineral olje. Syntetisk olje kan provosere frem lekkasjer i o-ringer og pakninger.......på litt eldre sykler. hmmm, fra ca midten på 80 tallet og eldre......maybe :shock:
Et alternativ er å bruke fullsytetisk bilolje i stedet for MC mineralolje.
Les: http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Som man kan lese der holder en hvilken som helst syntetolje viskositeten bedre enn noen mineralolje, uansett tilsettning. (Viskositeten er den som ølegges av knusende gir i motorsykkelmotorer, lagrene derimot er nok av samme type og fabrikat som du finner ellers i motroren) Eneste problemet med nye biloljer er en viss fare for at clutch glipper. Har f.eks hørt R1 kan ha det problemet. Mobil 1 får man for tiden til hyggelig pris på Smartclub. Mobil1 er SVJV ikke tilsatt noe glippmiddel, men det er på den andre siden bare fordi den tilfredstiller glatthetskravene uten tilsettninger.

Kan vel også nevnes at i proff racing i dag kjøres syklene med ekstremt tynn olje for å få mindre motstand. Altså akkurat det samme som biloljene skal oppnå, bare i mye større grad i MC-racing så faren for clutch-slipp er ikke overveldende. Må ikke forveksles med de "luringene" som har i lite olje for å redusere motstand.
Post Reply