Ladetid på batteri
Ladetid på batteri
Nå har jeg endelig fått ut jernet! Desverre var den vond å få start på og måtte til slutt bruke startkabler fra bil. Er usikker på om batteriet er begynt å bli dårlig, eller om det bare er for dårlig ladet. Er det noen som vet hvor lenge et MC-batteri av relativt normal størrelse må lades?
V4 fun
Generelle råd:
-Ikke bruk kraftig billader på et lite mc-batteri. (Ev. kun en kort periode som nødløsning) Står det over natta er det fare for at batteriet blir kokt i filler.
-Skaff en god mc-lader, en som automatisk slår over på vedlikeholdslading når batteriet er fulladet. Da kan man også lade oftere og lengre under vinteren uten fare for å skade batteriet. (F.eks. 1 døgn 1 gang/mnd.)
-Det må alltid være nok vann på batteriet slik at det står over alle cellene, men heller ikke mere enn øverste merke.
-Sørg for god kontakt på batteripolene og at jordkabelen er godt festet til gods.
-Ved første start om våren eller andre lengre stopp kan det være lurt å starte med strøm fra noe annet enn mc-batteriet. Start gjerne sykkelen med et bilbatteri eller strøm fra en sånn bærbar "hjelpestartpakke". (Pass bare på å ikke kjøre for lenge sammenhengende på starteren!). Små mc-battrier har ofte ikke godt av å først stå en hel vinter, for så å bli tømt helt under 1. startforsøk på våren.
Med gode ønsker om kraftig strøm og kjapp start
-Ikke bruk kraftig billader på et lite mc-batteri. (Ev. kun en kort periode som nødløsning) Står det over natta er det fare for at batteriet blir kokt i filler.
-Skaff en god mc-lader, en som automatisk slår over på vedlikeholdslading når batteriet er fulladet. Da kan man også lade oftere og lengre under vinteren uten fare for å skade batteriet. (F.eks. 1 døgn 1 gang/mnd.)
-Det må alltid være nok vann på batteriet slik at det står over alle cellene, men heller ikke mere enn øverste merke.
-Sørg for god kontakt på batteripolene og at jordkabelen er godt festet til gods.
-Ved første start om våren eller andre lengre stopp kan det være lurt å starte med strøm fra noe annet enn mc-batteriet. Start gjerne sykkelen med et bilbatteri eller strøm fra en sånn bærbar "hjelpestartpakke". (Pass bare på å ikke kjøre for lenge sammenhengende på starteren!). Små mc-battrier har ofte ikke godt av å først stå en hel vinter, for så å bli tømt helt under 1. startforsøk på våren.
Med gode ønsker om kraftig strøm og kjapp start

Last edited by lgbekk on 06 Apr 2007 11:05, edited 1 time in total.
Det er en del av påskenøttene på mc-forumet: fyll inn de manglende bokstavene.Muffinman wrote:Det er ikke noe som heter 1 A per time når det gjelder specs på lader...
1 A pr time = 1 aMpErEtime = 1ah.
enig med igbekk med at en "smart" lader er klart å foretrekke for å holde batteriet vedlike.
Noe av problemet med mc-laderne er at de ikke leverer nok strøm dersom batteriet har vært flatt en stund. Noen ganger må man øke ladestrømmen mye for at batteriet skal ta lading igjen. spenningsindikator på laderen er et godt hjelpemiddel. lad batteriet til det er fulladet (eller laderen påstår det er det) koble fra laderen. koble på laderen noen timer senere. er spenningen vesentlig forandret, er batteriet gåent.
-
- Posts: 249
- Joined: 31 Jul 2006 08:08
- MC: `00 929 Fireblade
- Location: Averøy v/Kristiansund
- Contact:
Lidl solgte vedlikeholdsladere til 70 kroner nylig. Denne lader med 0.6 A til batteriet er fulladet, deretter slår den seg over til vedlikehold. En grønn lysdiode lyser så lenge den kjører i lademodus.
Ser ut til å fungere greit så langt, etter en finværsuke med 5 dagers kjøring på jobb pluss diverse andre småturer ble det plutselig snø og surt her igjen. Jeg har satt på laderen permanent inntil videre slik at det ikke blir noen problemer i tilfelle det tar tid før asfalten blir egnet til bruk igjen.
Ser ut til å fungere greit så langt, etter en finværsuke med 5 dagers kjøring på jobb pluss diverse andre småturer ble det plutselig snø og surt her igjen. Jeg har satt på laderen permanent inntil videre slik at det ikke blir noen problemer i tilfelle det tar tid før asfalten blir egnet til bruk igjen.
vedlikeholdslader mitt gjennom hele vinteren men bruker kabler i tilleg på førstestarten da knerten (vt 750) er litt trå første gangen. ikke vits å tømme ett fulladet batteri. husk ett så lite batteri har begrenset levetid. sjekk også ladespenninga . bør være 14.5 v 

1983 honda vt 750. 1975 kreidler 50 rs. 1977 vespa 50 special. 1994 peugeot 306 1,9 tdi. 2000 suzuki grand vitara 2,0 tdi. 1986 13 fot lohi sport m/50 hk mercury.