Førstehjelp - Veiledning

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Spank
Posts: 54
Joined: 28 Apr 2005 19:59
Location: Gran

Førstehjelp - Veiledning

Post by Spank »

Det kan ofte virke skremmende å være den første som kommer til et ulykkessted. Da kan der være greit å ha noen huskeregler å holde seg til de første minuttene.
Du bør lese ALT!

DU kan gjette hvor lang tid det tok for meg å skrive alt dette :lol: (dette topicet kunne nesten blitt en 'sticky')


De Viktigste prinsippene ved førstehjelp
- Sikre ulykkesstedet for hjelpere og pasienter
- Skaffe seg oversikt over situasjonen og legge bevisstløse i sideleie.
- Ringe medesinsk nødsentral 1-1-3.
- Gi livreddende førstehjelp.
- Prioritere de som trenger mest hjelp
- Lindre smerter og gi psykisk støtte til de som er skadet.

Sikre ulykkesstedet for hjelpere og pasienter:
Vurder hurtig om det er muligheter for større eller nye skader!
Kan det komme flere bilder/motorsykler?

Skaffe seg oversikt over situasjonen og legge bevisstløse i sideleie:
undersøk:
- Hva slags ulykke der er, og om mulig snakk med noen som var til stede.
- Hvor mange skadete det er. Søk området rundt ulykkesstedet etter flere skadete. Sjokkerte pasienter kan bevege seg bort fra ulykkestedet. Legg bevisstløse i sideleie mens du søker. Hvis dere er flere, kan andre setter til å behandle enkeltskader, men den som tar ledelsen, må alltid skaffe seg oversikten først. Hvis ikke risikerer du å behandle småskader uten å oppdage at andre trenger livreddende hjelp.
- Behovet for hjelp. Hvis en eller flere personer er døde, er det et uttrykk for at ulykken har vært alvorlig, selv om de tilsynelatende ser kjekke ut.

Er det flere hjelpere til stede, kan oppgavene fordeles slik at:
- Èn gir melding
- Èn sikrer skadestedet
- Der er en hjelper til hver av de skadete.

RING 1-1-3
Fortell:
- Hvem som ringer
- Hva som har skjedd
- Hvor ulykken har skjedd
- Hvor mange som er skadet og hvor alvorlige skadene er

FÅ MELDINGEN BEKFREFTET FOR Å VÆRE SIKKER PÅ AT DEN ER OPPFATTET!!!

Gi Livreddende førstehjelp:
Sørg for:

* Respirasjon (Frie luftveier, munn-til-munn-innblåsning)
Hvis en pasient har frie luftveier, men likevel ikke puster selv (respierasjonsstans), må noen puste for han/henne. I en slik situasjon må vi sørge for å gi pasienten kunstig respirasjon. Når vi skal puste for noen andre, er det viktig at vi puster med samme frekvens som de normalt skulle hatt.

Gå fram på følgende måte:
- Legg pasienten på ryggen.
- Legg èn hånd på pannen og den andre under spissen på haka til pasienten, og bøy hodet godt bakover.
- Hvis du ser fremmedlegemer (tyggis, eple osv.) i pasientens munnhule, legg hodet litt over til siden og fjern fremmedlegemene med en finger.
- Klem neseborene til pasienten for å hindre at den lufta du blåser inn, kommer ut gjennom nesa.
- Dekk over pasientens munn med din munn, og blås luft inn i pasientens lunger.
- Blås langsomt inn så mye luft at brystkassen hever seg. Hvis du blåser for fort inn, risikerer du att lufta går ned i magen i stedet for til lungene. Dette kan være alvorlig og er en av grunnene til at der er lurt p trene på dukke (plast dukke feks.).
- Ta munnen din bort fra pasientens munn slik at lufta kan strømme ut igjen.
- Se på pasientens brystkasse, og se om den senker seg.
- Gjenta innblåsningen med jevn takt.

Voksne: ca. 15 ganger i minutten (eller når du selv føler trang til å puste)
Store barn: ca 20 ganger i minuttet
Spedbarn: ca 40 ganger i minuttet.

Når vi gir en pasient munn-til-munn-innblåsning, kan han/hun komme til å gulpe opp matrester. Skjer det, skal du legge pasientens hode over til siden og rense munnen med fingrene eller et lommetørkle. Forsett så med innblåsningene. I noen tilfeller kan pasienten få kjevekrampe slik at kjeveleddet låser seg og du får ikke åpnet munnen hans. Blås da luft gjennom pasientens nese, og press leppene hans sammen slik at ikke lufta kommer ut her. Ved kunstig respirasjon på små barn kan det være nødvendig å dekke over både munn og nese. Avstanden mellom munnen og nesa på barnet er liten, og det kan være vanselig å komme til med fingerene som skal klemme igjen neseborene. Mengden luft vi blåser inn, må avpasses etter størrelsen på den vi gir munn-til-munn-innblåsning. Er pasienten et spedbarn, skal vi bare blåse inn like mye luft som vi selv har plass i munnen. Hvis hjelpereb blir svimmel og kjenner prikking i fingrene, kommer det av at han/hun har puster for mye. Ved å holde pusten 15-20 sekunder vil ubehaget forsvinne, og munn-til-munn-innblåsningen kan fortsette.

Når vi puser for fort eller for dypt mange ganger (hyperventilerer), fører det til at vi puster ut for mye karbondioksid (CO2). Lite karbondioksid i blodet gjør at blodårene i hjernen trekker seg sammen, og hjernen får redusert blodtilførsel. Det kan føre til at vi blir svimle og kjenner prikking i fingrene. I veste fall kan vi besvime.

* Sirkulasjon (stopp blødning, flatt leie med beina høyt, brystkompresjoner)
- Legg pasienten på ryggen på et mest mulig hardt underlag slik at det ikke fjærer når du skal trykke.
- Plasser hendene dine oppå hverandre midt mellom brystvortene. Du kan også finne dette stedet ved å plassere hendene dine to fingerbredder ovenfor den nedre spissen av brystbeinet. Bruk håndroten, og ikke la fingrene presse ned mot brystkassa. (håndroten er den delen av håndflaten som er lengst fra fingrene.)
- Stå på knærne, ha rette armer og trykk raskt rett ned 4-5 cm. Slipp like raskt opp igjen.
- Gjenta dette 15 ganger etter hverandre med en fart på ca. 100 ganger per minutt. Tell høyt: en-og-to-og-tre-og-osv. Trykk nedtallet og oppog.

Respiransjon og sirkulasjon - Hjerte-lunge-redning:
Det skal gis til voksne:
- 2 innblåsninger og 15 brystkompresjoner, 2 innblåsninger og 15 brystkompresjoner, osv.

Det skal gis til barn og spedbarn:
- 1 innblåsning og 5 brystkompresjoner, 1 innblåsning og 5 brystkompresjoner, osv.

FØRSTHJELP NÅR PASIENTEN ER BEVISSTLØS OG IKKE PUSTER:
- GI MUNN-TIL-MUNN-INNBLÅSNINGER.
- RING 1-1-3
- UTFØR HJERTE-LUNGE-REDNING PÅ EN PASIENT SOM HAR RESPIRASJONSSTANS OG SIRKULASJONSSTANS TIL LEGE/AMBULANSE KOMMER.
- PASIENTER SKAL TIL SYKEHUS.
Prioritere de som trenger mest hjelp:

Hvis det er flere skadere enn hjelpere, er det viktig å ta seg tid til å vurdere hvem som trenger hjelpen mest. Noen ganger kan en hylende eller stønnende pasient lett få mest oppmerksomhet, men vi må huske at en bevisstløs pasient ikke kan rope.

Vi kan se på
- Hudfargen (blek, blå)
- Synlige tegn på skade (åpne brudd, sår, blødninger)
- Om de skadete er våkne eller tilsynelatende bevisstløse.

Vi kan ta på
- Huden (klam, kald)

Vi kan snakke med den skadete for å finne ut
- Om han er våken
- Hva som har skjedd
- Om han har smerter
- Om han kan bevege armer og bein.


Lindre smerter og gi psykisk støtte til de som er skadet:

De færreste av oss er forberedt på en ulykkessituasjon fordi den kommer helt akutt. Som hjelpere må vi likevel berolige og trøste de som er skadet. Dette vil bidra til å lindre smerter hos de skadete.


Håper dette vil hjelpe dere i en hektisk og akutt situasjon. Dette er allmenn kunnskap, så dette er noe som BØR! leses og pugges.
Øvelse gjør mester!!! 8)
FØRSTEHJELP - VEILEDNING
Yamaha - DT 125 R
User avatar
haavard.ha
Posts: 284
Joined: 26 Apr 2005 19:17
Location: Rogaland - Karmøy

Post by haavard.ha »

Bra!! Tror mange kan få god bruk for denne informasjonen. Både de som tenger å friske opp hukommelsen, og ikke minst de som ikke har hatt førstehjelpskurs. :D
2001 Aprilia RS 125
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

Flott at en gidder å poste et slikt innlegg! Alle trenger påminnelser og oppfriskning av 1. hjelpen!
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Trampeklapp for Spank... :smt041
Flott tiltak!
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Cartman, burde du ikke prioritere denne?
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

Nå var du flink spank. sparte meg for jobben hehe
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Men du medic, du som har ambulanseerfaring. Jeg stilte et spørsmål i den andre tråden om man skulle ta av hjelmen eller ikke på en motorsykkelist etter en ulykke. Jeg, og tydeligvis flere enn meg, har hørt skrekkhistorier om dette. Konklusjonen ble vel at det var riktigst å ta av hjelmen og sørge for frie luftveier.

Men jeg skulle gjerne visst mer om akkurat dette. Hva gjør f.eks. ambulansepersonellet i en slik situasjon? Hjelm av eller skal man la hjelmen være på ???
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

Spank har rett i alt som står i innlegget sitt, men for å gjøre det litt lettere for dere å huske ting så legger jeg inn dette. Alt som jeg har satt in her er i samråd med Norsk 1.hjelpsråd. (de som lager og bestemmer hvordan 1.hjelp opplæringen skal være på de forskjellige områdene.

en liten forenkling av det spank skriver

* sikring av skadestedet. pass på, egen sikkerhet, kommer først av alt. Du har ikke lyst til å bli med ambulansen når den kommer.

* få oversikt (hva har skjedd, hvor mange, hvor er du, hva slags skader)

* ring 1-1-3 (de spør deg om det de må vite og hjelper deg så du gjør det rette).

* Er det mange skade legg de bevistløse i sideleie. la de som er våkne selv bestemme om de vil sitte eller ligge.

* Glem HLR (hjerte lunge redning) i en trafikkulykke De fleste som har behov for dette i en trafikk ulykke kan ikke du redde.
Det er ikke mange som dør av hjerte stans i en trafikk ulykke. de fleste dør av indre og ytre skader. konsentrer deg om det.

* Stans blødninger

Konklusjonen ut av dette er RING 1-1-3 . de spør om det de må vite, og forteller deg hva du skal gjøre.
husk at i Norge så er det straffbart å IKKE gjøre noe . Mens du kan ikke bli straffet for å ha prøvd selv om

passienten dør
Last edited by medic1136 on 29 Apr 2005 14:22, edited 2 times in total.
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

Jalmar wrote:Men du medic, du som har ambulanseerfaring. Jeg stilte et spørsmål i den andre tråden om man skulle ta av hjelmen eller ikke på en motorsykkelist etter en ulykke. Jeg, og tydeligvis flere enn meg, har hørt skrekkhistorier om dette. Konklusjonen ble vel at det var riktigst å ta av hjelmen og sørge for frie luftveier.

Men jeg skulle gjerne visst mer om akkurat dette. Hva gjør f.eks. ambulansepersonellet i en slik situasjon? Hjelm av eller skal man la hjelmen være på ???
Er passienten bevist så la hjelmen sitte på. Den vil da bli saget av på sykehuset.
Er passienten bevistløs hjelmen av for å sikre frie luftveier. Hjelmen tas forsiktig av uten å bevege hodet mer enn absolutt nødvendig.

her er fremgangsmåten får å ta av en hjelm:

Man bør være to om å ta av en hjelm.

1. løft hodet ca 1 cm fra bakken.

2. ta tak i hake partiet på hjelmen og skyv den forsiktg frem/opp

3. ta så tak i siden på hjelmen og lirk denne forsiktig opp.

punkt 2 og 3 gjentas til hjelmen er helt av hodet.

NÅr hjelmen er av legges det noe under hodet på vedkommende slik at man slipper å bevegehodet ned til bakken.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Tusen takk for den bruksanvisningen. Kjekt å vite hvis man plutselig står i en slik situasjon. :D

Men kan du "oppklare" litt rundt disse vandrerhistoriene med hoder som faller fra hverandre når hjelmen blir tatt av osv... En skulle tro at hvis man har fått hodet så skadet vil hjelmen være smadret også?
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

Må innrømme at jeg har sett mye rart under en hjelm. men de som har så store hodeskader som disse historiene handler om er enten døde eller ville ha død inne rimelig kort tid. Man kan ikke overleve om f.eks. hodeskalen er så sprekt at hodet deler seg når hjelmen blir tatt av.

Ofte når man har store hodeskader etter en MC ulykke så vil det synes på hjelmen. Hjelmen vil ofte være trykket inn på et eller flere steder. (med andre ord MOST)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Takk. Da skal jeg ikke mase mer om dette med hjelm. :D


Suverent tema og nyttig tråd. =D>
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Et lite spørsmål til deg medic: vi snakket jo tidligere om disse hjelmene som skulle være så gode å ta av om du hadde ødelagt nakken (var spesial patent, husker du?)... er det mange som bruker disse? Virker ikke slik, kjenner ingen i lokalområdet som bruker dette..
Finner ikke noen link til salgsiden heller, om noen husker så hadde det vært fint om dere la den ut
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

kan ikke si at jeg husker de hjelmene. Men det kunne vært artig å prøve en for å se om den virker som den skal. Jeg kunne også tenkt meg å se på den linken.
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

Jalmar wrote:Takk. Da skal jeg ikke mase mer om dette med hjelm. :D


Suverent tema og nyttig tråd. =D>
Det er bare å spørre i vei, det er viktig at vi kan dette. Det vi alle må huske på er at sjansen for at vi får bruk for 1.hjelp er veldig stor. både når vi er hjemme og når vi beveger oss på veien. Hvor mange her inne kan si at de ikke kjenner noen som har vært i bakken eller selv ikke har vært det.

Som de fleste sikkert husker fra i fjor så mistet vi noen medlemer i det gamle forumet pg.a MC ulykke(r). Vi BØR kunne hjelpe når det skjer.
Post Reply