Ladetid på batteri

Prat om tung MC.
Post Reply
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Ladetid på batteri

Post by Kosh »

Nå har jeg endelig fått ut jernet! Desverre var den vond å få start på og måtte til slutt bruke startkabler fra bil. Er usikker på om batteriet er begynt å bli dårlig, eller om det bare er for dårlig ladet. Er det noen som vet hvor lenge et MC-batteri av relativt normal størrelse må lades?
V4 fun
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Har du vedlikeholdsladet det i vinter ?
User avatar
748R
Posts: 411
Joined: 21 May 2005 18:29
MC: 78 Harley Davidson Sportster
05 Honda TRX450R
07 Aprilia sr 50 R Factory
Location: Finnskogen

Post by 748R »

Eller et svar på spm hans. Lad det ca 12 timer, eller over natta. gjør altid underverker det.. Good luck :wink:
xxx
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Tja, ikke stort om batteriet er døende. Derfor må vi vite om det er blitt vedlikeholdsladet i vinter, og så kan jeg jo spørre om hvor gammelt batteriet er også ?
User avatar
748R
Posts: 411
Joined: 21 May 2005 18:29
MC: 78 Harley Davidson Sportster
05 Honda TRX450R
07 Aprilia sr 50 R Factory
Location: Finnskogen

Post by 748R »

Sant sant :D
xxx
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Har ladet det et par ganger i vinter, men siden ikke jeg visst hvor fullt det var ladet jeg ikke mer enn et par timer. Tømte det da jeg forsøkte å starte, så nå har jeg tenkt å la det stå på så lenge det kan.
V4 fun
lgbekk

Post by lgbekk »

Generelle råd:
-Ikke bruk kraftig billader på et lite mc-batteri. (Ev. kun en kort periode som nødløsning) Står det over natta er det fare for at batteriet blir kokt i filler.
-Skaff en god mc-lader, en som automatisk slår over på vedlikeholdslading når batteriet er fulladet. Da kan man også lade oftere og lengre under vinteren uten fare for å skade batteriet. (F.eks. 1 døgn 1 gang/mnd.)
-Det må alltid være nok vann på batteriet slik at det står over alle cellene, men heller ikke mere enn øverste merke.
-Sørg for god kontakt på batteripolene og at jordkabelen er godt festet til gods.
-Ved første start om våren eller andre lengre stopp kan det være lurt å starte med strøm fra noe annet enn mc-batteriet. Start gjerne sykkelen med et bilbatteri eller strøm fra en sånn bærbar "hjelpestartpakke". (Pass bare på å ikke kjøre for lenge sammenhengende på starteren!). Små mc-battrier har ofte ikke godt av å først stå en hel vinter, for så å bli tømt helt under 1. startforsøk på våren.

Med gode ønsker om kraftig strøm og kjapp start :smt025
Last edited by lgbekk on 06 Apr 2007 11:05, edited 1 time in total.
Pollti

Post by Pollti »

Kloke ord Igbekk ! Jeg har kun en billig lader til mc som gir 1A pr time. Lader da kun 12 timer av gangen for da skal batteriet i teorien være full ladet.
Muffinman
Posts: 249
Joined: 31 Jul 2006 08:08
MC: `00 929 Fireblade
Location: Averøy v/Kristiansund
Contact:

Post by Muffinman »

Det er ikke noe som heter 1 A per time når det gjelder specs på lader...strøm måles i ampere, og 1 ampere er 1 ampere. 1 ampere i en time er imidlertid 1 Ah, eller ampertime. Så om du altså har ladet med 1A i 1 time har laderen levert 1 Ah.
:)
User avatar
Ironman
Posts: 11
Joined: 10 Dec 2006 12:46
Location: Bergen

Post by Ironman »

Muffinman wrote:Det er ikke noe som heter 1 A per time når det gjelder specs på lader...
Det er en del av påskenøttene på mc-forumet: fyll inn de manglende bokstavene.

1 A pr time = 1 aMpErEtime = 1ah.

enig med igbekk med at en "smart" lader er klart å foretrekke for å holde batteriet vedlike.
Noe av problemet med mc-laderne er at de ikke leverer nok strøm dersom batteriet har vært flatt en stund. Noen ganger må man øke ladestrømmen mye for at batteriet skal ta lading igjen. spenningsindikator på laderen er et godt hjelpemiddel. lad batteriet til det er fulladet (eller laderen påstår det er det) koble fra laderen. koble på laderen noen timer senere. er spenningen vesentlig forandret, er batteriet gåent.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

CTEK laderen er fin fin, den kan man bare sette på uten større bekymringer. Fint med vedlikeholdslader :) Koster litt men er en fin investering.
User avatar
Thunder
Posts: 499
Joined: 22 Mar 2007 19:15
MC: Aprilia SXV550 07'
Aprilia RS250 95'
Location: Flekkefjord

Post by Thunder »

Kjøp deg en kick :wink:
Aprilia SXV 550 07'
Aprilia RS 250 95'
KTM SXF 250 08'
Honda Camino ;)
Muffinman
Posts: 249
Joined: 31 Jul 2006 08:08
MC: `00 929 Fireblade
Location: Averøy v/Kristiansund
Contact:

Post by Muffinman »

Lidl solgte vedlikeholdsladere til 70 kroner nylig. Denne lader med 0.6 A til batteriet er fulladet, deretter slår den seg over til vedlikehold. En grønn lysdiode lyser så lenge den kjører i lademodus.

Ser ut til å fungere greit så langt, etter en finværsuke med 5 dagers kjøring på jobb pluss diverse andre småturer ble det plutselig snø og surt her igjen. Jeg har satt på laderen permanent inntil videre slik at det ikke blir noen problemer i tilfelle det tar tid før asfalten blir egnet til bruk igjen.
User avatar
hondaboy
Posts: 53
Joined: 30 Oct 2006 22:07
Location: midt på rv 22 ett sted, rakkestad

Post by hondaboy »

vedlikeholdslader mitt gjennom hele vinteren men bruker kabler i tilleg på førstestarten da knerten (vt 750) er litt trå første gangen. ikke vits å tømme ett fulladet batteri. husk ett så lite batteri har begrenset levetid. sjekk også ladespenninga . bør være 14.5 v :shock:
1983 honda vt 750. 1975 kreidler 50 rs. 1977 vespa 50 special. 1994 peugeot 306 1,9 tdi. 2000 suzuki grand vitara 2,0 tdi. 1986 13 fot lohi sport m/50 hk mercury.
Post Reply