Desmo-Dude wrote:Jeg skifter olje hver 5000km,og olje+filter hver 10 000km.Jo flinkere du er til å bytte olje,desto lenger blir levetiden på motoren din.
Uenig ! Filter er viktigere enn olje og oljeskift uten filterbytte er bortkastet.
Tull og tøys. Hvorfor har enkelte modeller foreskrevet filterbytte på hvert tredje oljeskift da? F.eks. en del Guzzier.Pollti wrote:Desmo-Dude wrote:Jeg skifter olje hver 5000km,og olje+filter hver 10 000km.Jo flinkere du er til å bytte olje,desto lenger blir levetiden på motoren din.
Uenig ! Filter er viktigere enn olje og oljeskift uten filterbytte er bortkastet.
Den har faktisk tre funksjoner; smøre, kjøle og rense.Gixxerman wrote:Olja er ikke bare for å smøre. Den har vel også som oppgave å ta med seg drit på veien
Jeg kan ikke skjønne at oljeskift uten filter er bortkastet.Har ikke noe doktorgrad på emnet,men oljen blir jo gradevis fylt med "avfallstoffer",og ny olje har jo bedre egenskaper en brukt.Hvis filteret er beregnet på å holde i 10 000km,så er jo ikke filteret fullt/tett etter 5 000km,men ny olje er bedre enn en som har vært brukt i 5 000km.Mulig dette ble litt knotete formulert,men dere får bare leve med detPollti wrote:Desmo-Dude wrote:Jeg skifter olje hver 5000km,og olje+filter hver 10 000km.Jo flinkere du er til å bytte olje,desto lenger blir levetiden på motoren din.
Et alternativ er å bruke fullsytetisk bilolje i stedet for MC mineralolje.bikejanerik wrote:Hmmmmm.
Kjører du ikke racing eller spesiellt hardt, så bruk en god mineral olje og skift litt oftere. Men KUN mc olje lagd for bruk i mc motorer. dette pga gearkassen som er smurt av samme olje som motor. En tilsetting i oljen er lagt til for gearkasselagre.
Kjører man en litt eldre sykkel, så bruk kun mineral olje. Syntetisk olje kan provosere frem lekkasjer i o-ringer og pakninger.......på litt eldre sykler. hmmm, fra ca midten på 80 tallet og eldre......maybe![]()