Kjøring på ferger?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
orion
MC: Nå: FZR 1000 Turbo
X: Husaberg FS650 '06
X: Kawasaki z750 '07
X: KTM 525 EXC '06
x: Yamaha YZ125 '02
X: Honda Shadow 125 '02

Post by orion »

Lite vits det med moped i 45km/t når bilene vil forbi deg når fergen har stoppa :wink:
Turbo Dream<3
_Adler_

Post by _Adler_ »

orion wrote:Lite vits det med moped i 45km/t når bilene vil forbi deg når fergen har stoppa :wink:
Sant, men jeg tar så å si aldri ferga med moped. Tenkte på buss. Hvem har sagt at mopeden min går 45 km/t? ;) (I ustand i skrivende stund)
Yamaha Aerox 2004

Image
Eike_Oak

Post by Eike_Oak »

La meg en gang inn i fergekøen istedefor å kjøre foran siden jeg kjørte med resten av familien (som kjørte en bil), det resulterte i at mopeden min tok opp en hel plass og noen ulykkelige sjeler som egentlig kunne blitt med ble stående igjen på kaien som konsekvens av det.
- Skyt her -
_Adler_

Post by _Adler_ »

Sant det. Blir mye dødplass av en moped, mc osv. på en ferge (vanlig bilplass), og parkeringsplasser for den del.
Yamaha Aerox 2004

Image
Eike_Oak

Post by Eike_Oak »

Hvis du plasserer deg fremst i køen (der som du skal stå) blir det ikke noe dødplass.
- Skyt her -
_Adler_

Post by _Adler_ »

Eike_Oak wrote:Hvis du plasserer deg fremst i køen (der som du skal stå) blir det ikke noe dødplass.
Ja, var det jeg tenkte på. Altså at man bør unngå de vanlige bilplassene, men velge de plassene beregnet på mc-er :)
Yamaha Aerox 2004

Image
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Post by Alas »

Men mange av fergene skråner jo i endene, kjører man ned og stiller seg med hjulet imot bauglemmen da? Eller står man "på flaten"?

Var så lite folk når jeg kjørte på fergene at jeg stod "på flaten" og tok opp en halv plass. Ingen som sa noe liksom.

Mvh
_Adler_

Post by _Adler_ »

En av de "nye" type fergene, de som går under navnene "standard 2003" og "s2003" er helt flate. Ligner fælt på et hangarskip faktisk. Det er den type ferge som trafikkerer her jeg bor.

Image

Image
Yamaha Aerox 2004

Image
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Alas wrote:Men mange av fergene skråner jo i endene, kjører man ned og stiller seg med hjulet imot bauglemmen da? Eller står man "på flaten"?

Var så lite folk når jeg kjørte på fergene at jeg stod "på flaten" og tok opp en halv plass. Ingen som sa noe liksom.

Mvh
Ja en del av fergene skråner litt både oppover og nedover.

Snakker vi mye helling setter jeg den på flaten. hvis ikke setter du bare sykkelen på skrå (alltid i gir) og finner ett greit balansepunkt liksom. slik at den står støtt :)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
_Adler_

Post by _Adler_ »

Har også sett folk som bare sitter på mc'en sin under hele overfarten. Kjedelig kanskje, men det er jo det som helt klart er sikrest ;)
Yamaha Aerox 2004

Image
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Post by Alas »

Alle de fergene jeg har vært på noensinne skråner foran og bak :? Hvor mye skrått som er for mye er jo ikke lett å vite igrunn, men å sette den på tvers er jo ikke så dumt igrunn, hmmm masse å lære skjønner jeg :wink:
G-A

Post by G-A »

Den kan jo velte selv om det er rolig sjø, kapteinen kan jo være litt ustø å kjøre litt hardt inn i fegeleie... :lol: så jeg går og setter meg på sykkelen (med fronten framover, slik at jeg ikke får tyngdekrafta på sida) og holder inn bremsa/la den stå på giret noen min før..

Skjønne ikke hvorfor folk blir sur for at vi stiller oss fremst... enten så kan vi jo komme ombord først, eller så kan vi jo ta en bilplass.. :roll: det er deres valg.. Vi som har litt gamp kommer jo til å kjøre forbi/like fort uansett :D
G-A
Winalot

Post by Winalot »

Det er vel bare endel sinte/utålmodige/plagede (stryk det som ikke passer) foreldre som blir sure over dette. Når jeg kjører bil blir jeg overhodet ikke sur for at MC'ene kan kjøre på og av før meg. Heller det sånn at flest mulig kan bli med fergen...
Image
_Adler_

Post by _Adler_ »

Sant det. Har flere ganger hendt at f.eks. en nybegynner (lærling kanskje?) kjører ferga og ikke er helt flink på det å legge til kai. På ferga jeg tar (som det er bilde av litt før i tråden) hver dag, hadde jeg nærmest sagt, så er passasjerene og kjøretøyene fraskilt med et slags gjerde. Mc-plassen er like ved dette "gjerdet" :D Når jeg vet en mc (mc-er) står der pleier jeg ofte å gå ut og vente litt tidligere enn til vanlig, for å se på vidunderet(ene) ;)
Yamaha Aerox 2004

Image
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

På fergekaiene kjører jeg alltid forbi bilkøen, tror de fleste bilister innser at MC ikke fortrenger noen. Har opplevd at fergen dunker inn i kaia sideveis og vært nær ved å velte selv når jeg satt på sykkelen. Å ikke se over ferjekarmene gjør det ikke enklere.
Post Reply