stokkdum wrote:Jeg har en Suzuki GS650G 86 mod. Jeg får bensin ned i kammeret på forgasseren, men pluggene er helt tørre. Noen glupe hoder som kan hjelpe?
Nå skal ikke tennpluggene ha bensin men gnist, men antar at du observerer at de ikke er våte etter å ha forsøkt å starte i lang tid.
Kan være at flotører har hengt seg opp i stengt posisjon, men da skulle du heller ikke hatt bensin i kammeret.
Alt av dyser kan jo være tett men før du konkluderer med at du ikke får frem bensin til sylinder ville jeg sjekket litt nærmere. Det er vel ikke gitt at pluggene blir våte med en gang med riktig startprosedyre.
- Har du gnist?
- Starter/tenner den med startgass
Det skal godt gjøres at det ikke kommer bensin frem når du har bensin i kammeret så derfor misstenker jeg andre "vår"-problemer.
alt du trenger er: Luft, Gnist, kompresjon og bensin/startgass. sikker på at gassen åpner spjelda? slik at du får luft inn? om du har gnist og komprsejon skal denne starte ved startgass..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Høres veldig merkelig ut at den ikke fyrer med startgass når du har gnist. Men har lært en gang at en god gnist uten kompresjon ikke nødvendigvis betyr god gnist under kompresjon.
At du ikke skulle få bensin fra flottørkammeret og inn til motoren på noen av sylindrene, virker helt usannsynlig. Har du kompresjon? Har det vært tukla med kammer/kamkjede i vinter? Vakuumet fra motoren skal trekke luft utenfra, gjennom luftfilteret, gjennom en avstrupning i forgasseren og inn i motoren. Idet luften passerer avstrupningen, får du en sugeeffekt som trekker bensin fra flottørkammeret, inn i luftstrømmen og videre inn i motoren. Så da tenker jeg litt høyt: hvis du har bensin i flottørkammeret og ikke har tette dyser, så har du enten tett luftfilter, en veldig alvorlig luftlekkasje mellom forgasser og motor, eller manglende vakuum fra motor.
Høres ut som det er dårlig gnist, sannsynligvis dårlige tennplugger, men kan også være dårlige pluggledninger.
Selv om gnisten ser OK ut når du sjekker den utenfor sylinderen er det helt andre forhold inne i sylinderen.
Prøv først med nye plugger !
Dette er kanskje VELDIG dumt forslag, men du hvis du har sjekket at den gnistrer og går rundt, har du da sjekket at ikke noen har hatt det moro med å stappe noe i eksosen..?
For etter en lang vinter slik at systemet har tappet seg for bensin så blir det litt vanskelig å suge til seg bensin når det er tett i utblåsenden..
Noe spesielt må jo være problemet ettersom den ikke starter på startgass engang, det er veldig sjelden at en motor ikke gjør sålenge den har gnist og kompressjon!
Eller så kan tenningen din være stillt helt på villspor.