Hjelp til innkjøp av ny hjelm..

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
User avatar
Jim Andre
Posts: 8
Joined: 19 Mar 2007 20:58
Location: Troms

Hjelp til innkjøp av ny hjelm..

Post by Jim Andre »

Jeg driver å ser på ny hjelm da jeg syns min nåværende AGV daystar-hjelm er altfor dårlig når det gjelder støy.

Tar gjerne imot tips om kule hjelmer til ca. 3000 kr.

Har sett en del på KBC-hjelmer, men er litt usikker på kvaliteten, spesielt med tanke på støy. Noen som har noen erfaringer?

Tips mottas med takk!!!!
User avatar
sorrow
Posts: 295
Joined: 12 Jul 2006 21:08
Contact:

Post by sorrow »

Tja et par tips:

Shoei XR-1000 har fått bra kritikker. koster vel omtrent det.
Arai Chaser har fått bra kritikker, litt dyere.

Ellers så er det håpløst å anbefale hjelmer, de sitter helt ulikt og er tilpasset forskjellige former. Løp og prøv!
CBR 900 RR 2001 Silver
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Shoei XR1000 eller Raid II kan du ettermontere whisperkit til 300 spenn. Reduserer støyen ganske mye. Ellers har Schuberth gode og vindsvake hjelmer, men koster litt ekstra, kanskje litt mer enn du er villig til å gi :wink:
Bhrsrk
Posts: 176
Joined: 02 Oct 2005 21:47
Location: Oslo

Re: Hjelp til innkjøp av ny hjelm..

Post by Bhrsrk »

Jim Andre wrote:Jeg driver å ser på ny hjelm da jeg syns min nåværende AGV daystar-hjelm er altfor dårlig når det gjelder støy.
Bruker du ørepropper?
User avatar
gt-r
Posts: 284
Joined: 12 Oct 2006 19:02

Post by gt-r »

har xr1000 selv. meget behagelig og lett ikke minst stilig. men jeg skal bruke ørepropper neste gang jeg skal ut og ræse :twisted: har shark effekt potte på yamaha R6 8) kan anefale Xr-1000 med det derre gixxerman skrev om
Yamaha R1
Yamaha Grizzly efi 700
Yamaha R6 (solgt)
Yamaha Raptor 700 (solgt)
User avatar
Tulling
Posts: 22
Joined: 22 Jan 2007 22:06
MC: Honda CB1000R 2009-mod
Location: Trondheim

Post by Tulling »

Strålende at XR1000 får skryt her. Har bestilt 2 stk selv. Gleder meg til å prøve. Er det ulemper ved å montere whisperkit? Ubehagelig og/eller veldig varmt?
NY Vfr800 - Yeah!!
User avatar
Thunder
Posts: 499
Joined: 22 Mar 2007 19:15
MC: Aprilia SXV550 07'
Aprilia RS250 95'
Location: Flekkefjord

Post by Thunder »

Jeg har en KBC Super XG Gun hjelm, dette er jo da en crosshjelm, men syntes denne demper lyden godt.

Den er VELDIG komfortabel og ha på seg, innmaten er av topp kvalitet på denne, kraftige gode sømmer...

Også kan du ta ut stoffet for og vaske det.

Skal jeg ha en helhjelm, så skal jeg iallefall kjøpe det fra KBC, bare gode erfaringer med denne hjelmen.

Cross hjelmen er litt for tung, men det får du igjen i komfort.
Aprilia SXV 550 07'
Aprilia RS 250 95'
KTM SXF 250 08'
Honda Camino ;)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Er en grunn til at KBC er billig. Har ikke gode erfaringer, og jeg har "toppmodellen" deres. Når toppmodellen koster 2000kr, eller 3000kr i Norge, så sier vel det sitt. Arai er noe helt annet igjen. Kommer til å gå for det som neste hjelm.
User avatar
gt-r
Posts: 284
Joined: 12 Oct 2006 19:02

Post by gt-r »

Gixxerman wrote:Shoei XR1000 eller Raid II kan du ettermontere whisperkit til 300 spenn. Reduserer støyen ganske mye. Ellers har Schuberth gode og vindsvake hjelmer, men koster litt ekstra, kanskje litt
mer enn du er villig til å gi :wink:
tenker du på feks denne? http://www.kellox.no/index.php?id=13089 er den behagelig og ha på og hva med sommervarmen?
Yamaha R1
Yamaha Grizzly efi 700
Yamaha R6 (solgt)
Yamaha Raptor 700 (solgt)
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Hjelp til innkjøp av ny hjelm..

Post by Babelfisken »

Jim Andre wrote:Jeg driver å ser på ny hjelm da jeg syns min nåværende AGV daystar-hjelm er altfor dårlig når det gjelder støy.

Tar gjerne imot tips om kule hjelmer til ca. 3000 kr.

Har sett en del på KBC-hjelmer, men er litt usikker på kvaliteten, spesielt med tanke på støy. Noen som har noen erfaringer?

Tips mottas med takk!!!!
Du kan stort sett glemme alle tester og personlinge erfaringer fra andre da støy i hjelmen ofte har med passform å gjøre. Særlig gjelder det de av oss som er smalahover. Luft mellom øra og hjelmen (ja sikkert mellomøra også) skaper "resonanskasse" og turbulens. Det du bør se etter er den trangeste hjelmen du får på hodet uten at den direkte klemmer på skallen noe sted.
Når du har funnet den, ser du etter en av samme merke du faktisk liker av utseende.
Sannsynligheten er stor for at samme merke stort sett har samme passform. Generellt snakker man ofte om Arai hoder og Shohei hoder.
Som "smalahove" er det Arai som passer meg best og det gir også lavest støy bla. fordi jeg får på meg 2 til 3 mindre størelser av Arai ann andre merker som Dainese og Shohei.
Hjelm med lav støy er altså noe som må testes og erfares.

Husk ørepropper e.l.
vevea
Posts: 290
Joined: 24 Feb 2007 12:01
MC: FZ1

Post by vevea »

Hvordan er det å ta på hjelmen med dette "whisper-kitet" på ?

Har foressten vært på hjelmjakt selv. Prøvde den billigste Arai-hjelmen (vet ikke modellbetegnelse), og den satt skikkelig godt, og føltes samtidig behagelig. Men 4000,- for en "stygg" hjelm, og ca 1000kr ekstra for å få motiv på, ble for dyrt for meg.. Så jeg gikk for en Shoei Raid II (muligens en tabbe, da jeg leser om "Arai-hoder" og "Shoei-hoder" nå). Satt godt på denne og, men følte Arai'en satt hakket bedre. Har ikke testa den enda, men håper jeg blir fornøyd!
User avatar
sorrow
Posts: 295
Joined: 12 Jul 2006 21:08
Contact:

Post by sorrow »

Arai har to skall-former på hjelmene sine. Avlange (type L) og runde (type G).

Type L: RX-7, Chaser, Astro/R og Condor.
Type G: Viper og Signet.

Så utifra hva du mener ditt hode er så velg rett form :P
CBR 900 RR 2001 Silver
User avatar
f2dog
Posts: 211
Joined: 12 Feb 2007 17:21
MC: B-king.... 08
Drz400 SM 08
Gixxer 1000 09
Location: Os

Post by f2dog »

Har selv en del forskjellige hjelmer.
Den jeg liker best er en Arioh ,som er sinnsykt lett, og med integrert solskjerm. Men... det bråker noe for j####.

Har en Shoei som er litt tyngre som jeg bruker på langturer, den har sinnsykt bra støydemping.

Har en AGV stealth som ikke har vært så mye i bruk, da den gnager litt på ørene..

Det er tydelig at det er forskjeller på hjelmer, men også forskjeller på hoder.
Det beste er å prøve en hjelm i fart ,men det er vel ikke like enkelt alltid.

Ta deg i alle fall god tid til å prøve hjelmen først ,og ikke velg ut fra design/utseende.. 8)
----------------------------------------------------

B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
Post Reply