MC lappen: Krypkjørings målene?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
s1lVa
MC: CBR 600 FS

MC lappen: Krypkjørings målene?

Post by s1lVa »

Jeg har lyst til å tegne opp denne saken i oppkjørselen (vi har god nok plass), men lurte litt må målene, både jeg og samboeren ønsker å øve litt til.

trenger mål for A, B, C og D linjene :)

vedlagt en vakker tegning :lol:
http://www.home.no/krish/joakim.jpg
Image
Hawken
MC: Ducati SS 750

Post by Hawken »

De har vel fjerna 8-tallet i kjøregårdene nå :-k
Mener at jeg har sett de målene et sted, må bare finne ut hvor...
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
s1lVa

Post by s1lVa »

er ikke dette obligatorisk? dette og kjeglekjøring?
dette er noe man gjør på oppkjrøingen ikkesant?

krypkjøring skal utføres på 40 sec eller mer

kjeglekjøring vet jeg ikke.... husker ikke hvor mange kjegler og avstand, men tror man skulle fullføre de på 9 sek eller mindre (?)
Lasseleeten
MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3

Post by Lasseleeten »

Hmm, har aldri hørt noe om den tidsregelen =\

Men veivesenet på sem så henger det et ark på døra med bilde og alt sånn over alle testene..

Kan jo hende det gjør det der hvor du bor også..

Det er ihvertfall disse øvelsene:

Ha 30 i en 180 graders sving. Kan ikke måla på denne..
Viktig å se på utgangen av svingen

Nødbrems. Kjøre i 50 så bremse så fort man kan ved oppmerkinga

Og unnamanøvring mellom noen kjegler i 50 km/t.

Og krypkjøring =P

Den er egentlig ikke så vanskelig. Bare den 180 graders svingen som er litt vanskelig, men går greit hvis man holder blikket oppe :)
Last edited by Lasseleeten on 13 Apr 2007 15:44, edited 2 times in total.
Kriz

Post by Kriz »

sensoren ser ikke klokka.. han ser på om det går fort nok og om det ser habilt ut.
Lasseleeten
MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3

Post by Lasseleeten »

Sensoren min sa at jeg skulle starte også sto han å prata med kjørelæreren mens jeg gjorde det =P med ryggen til meg ^^
turboman

Post by turboman »

kjørelæreren min meinte eg skulle kjøre så seint som mulig når eg tok den, enkeli så er ikkje akuratt målene så viktige, er berre å sette opp nokon kjegler å øve mellom dei å holde balansen... så var det kjøring minst 50 km/t og ta unnamanirøving eller korleis det skrives, på strekka. da var det 3 par med kjegler to av dei sto paralellt og i dei i midten sto kansje 1-2 meter til venste og så skulle eg kjøre midten av dei... litt vanskelig å forklare og dette var til lett lappen, men kan tenke meg det er ganske likt? forresten så var ikkje bana heilt lik, men veldig lik...
no: Honda cbr 600F 1998 mod
(x) 125ccm daelim daystar 01 mod
(x) 50 ccm yamaha salient 85 mod
s1lVa

Post by s1lVa »

Lasseleeten wrote:Sensoren min sa at jeg skulle starte også sto han å prata med kjørelæreren mens jeg gjorde det =P med ryggen til meg ^^
hehe jeg har hørt om de sensorene også :P greie folk
Larz1
MC: Honda XR 125

Post by Larz1 »

Lasseleeten wrote:Hmm, har aldri hørt noe om den tidsregelen =\

Men veivesenet på sem så henger det et ark på døra med bilde og alt sånn over alle testene..

Kan jo hende det gjør det der hvor du bor også..

Det er ihvertfall disse øvelsene:

Ha 30 i en 180 graders sving. Kan ikke måla på denne..
Viktig å se på utgangen av svingen

Nødbrems. Kjøre i 50 så bremse så fort man kan ved oppmerkinga

Og unnamanøvring mellom noen kjegler i 50 km/t.

Og krypkjøring =P

Den er egentlig ikke så vanskelig. Bare den 180 graders svingen som er litt vanskelig, men går greit hvis man holder blikket oppe :)
Var på MC-kurs her om dagen, og da sa kjørelæreren at på tung (A) skal man ha nødstopp i 80 km/t. På bane også, vel og merke.
Bestod oppkjøring 18 juni - 2007!

Honda XR 125
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Skal jeg gi deg et lite tips... Dit man ser, går det også. Dette er veldig viktig ved åttetallskjøring. Bikker du hue for langt til den siden du skal, så vil man som nybegynner gå i den retning, og da bikker man over, og må sette foten nedi. Ikke konsentrer deg mest på hvor du kjører, men konsentrer deg mest på å holde overkroppen mest mulig rett opp og ned. Må lære deg å slure på clutchen først og fremst. Litt forskjellige fra sykkel til sykkel, men når man har fatta greia, så er det egentlig små forskjeller.

Så må du tenke på flyt, det er også en del av greia. Har du flyt på det hele, så går det som oftest veldig bra. Altså, gasser man for mye, bremser og gjentar dette så blir man også fort nervøs, og da gjør man feil.
Og FOR ALL DEL, ikke tenk på tiden i det hele tatt. Sett deg et tempo du føler at passer så du får en flyt over kjøringen. Går det så går det, går det ikke så... Da må du bare tenke over hvor du kan gjøre ting annerledes.

En siste ting, har kjøreskolen flere sykler, spør om å prøve alle om alt går scheisse. Selv kjørte jeg på en skole med tre sykler. De hadde Ducati Monster 600, Yamaha Virago 1100 og en Harley 883 Sportster. Tre veldig forskjellige sykler altså. Du skulle kanskje ikke tro det, men åttetallet gikk som en drøm på Harleyen for mitt vedkommende.
Kriz

Post by Kriz »

ducati monster er jo lett å manøvrer hvertfall ser det sånn ut for han wheelie mestere fyren jeg hadde en video av før..

brukte forresten ikke gass eller brems på 8tallet... bare sluring av clutch..
Olav'en
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*

Post by Olav'en »

Sjå langt fram i den retningen du har tengt deg og ikkje la blikket dette ned mot bakken!
Mr.kane

Post by Mr.kane »

Der eg kjørte opp ( 2005) va da oppmerkinga:
A 4 meter
B 8 meter
C 8 meter
D 2 meter.
Begynn å kjør uten oppmerking, og jobb deg innover.
Viktig som andre har sagt, ikkje sjå ned se framover og det vil gå som ein strålande.
Lykke til begge to.
I FEEL THE NEED, THE NEED.......FOR SPEED !

Ducati 750 ss
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Smalababb wrote:Sjå langt fram i den retningen du har tengt deg og ikkje la blikket dette ned mot bakken!
Litt misvisende for folk som ikke skjønner slikt. Selv har jeg fløyet seilfly, og det er samme prinsipp her egentlig. Man blir slept opp av et fly med en line. Når flyet f.eks skal ta en 180 graders turn så skal du følge akkurat samme glidebane om ting skal gå bra for seg(man henger etter i en lang snor). Man henger etter, så du må altså peke nesa ut i svingen for å få fulgt glidebanen. Ikke tenk på det flyet du ser svinger der i øyekroken.

Kjører man åttetall, går det som regel meget sakte. Har du f.eks hodet 90 grader eller mer til siden for å "se dit man skal" så er det lett å slakke av litt for mye, og da detter man i bakken fortere enn fort. En dreven kar kan gjøre det, fordi det er automatikk for ham. Jo mer rett man ser, jo mer rett går det når man er nybegynner. Selvsat må man legge over hue litt på skakke, men jo mer osv... Se ut av svingen til og begynne med. Man må trene balansen, det er jo det man gjør. Om man har god balanse og alt, så kan man vri og vende så mye på hue som man vil, men svært få nybegynnere har god balanse.
SW20

Post by SW20 »

Det som hjalp meg en del:

1. Sitt langt fremme på sykkelen
2. Pass på å ha passe greit med turtall, så bare kan du bare justere med clutchen.
3. Dette med blikket er VELDIG viktig...ikke se ned, se høyt og dit du skal.
4. Bakbremsen er der for en grunn, ha beinet på den og juster ned farta hvis det går for raskt. Bare ikke hold den inne hele veien ;)
1999 Honda CBR 600 F4
Bike-profil
Image
Post Reply