Dine mekketabber

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Dine mekketabber

Post by _Adler_ »

Heisann.

Er interessert i å vite om du noen gang har gjort noen store brølere i mekkesammenheng. Altså har du gjort en tabbe av noe slag, som fikk større konsekvenser? Kan gjerne være mindre ting også.

Fortell om det her, hvis du tørr! :smt064

Jeg har egentlig aldri gjort noen skikkelige tabber, untatt da jeg var _nybegynner_ og hørte på Crash'n Burns(.no) dyseanbefaling når det gjaldt Honda Wallarooen (moped) jeg eide. Polini trimsylinder, Ninja effektanlegg, trimvariator og org. forgasser (12 mm Keihin). Org. dysa var 80 (heftig plombert) og de anbefalte meg 86, noe som er dømt til å gå galt. Kjørte den inn i 500 km og 10 km etter at jeg begynte å gi på for fullt varmeskjærte den seg......
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
mekkern
Posts: 5302
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Post by mekkern »

tja.... litt for smart når jeg skulle ha på kjedet i vinter..... ikke bruk motorn.... :oops:

Image
User avatar
mekkern
Posts: 5302
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Post by mekkern »

:shock:
Last edited by mekkern on 13 Apr 2007 12:01, edited 1 time in total.
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

Jeg har ikkje gjort noe tabber, men en kamerat av meg greide å sette stempelet feil vei i sylinderet :? :lol: Hvordan er det mulig?
User avatar
sorrow
Posts: 295
Joined: 12 Jul 2006 21:08
Contact:

Post by sorrow »

Oljelekkasje på clutchuset som medførte olje på bakdekket = velt
CBR 900 RR 2001 Silver
User avatar
sp1
Posts: 17
Joined: 19 Mar 2007 16:30
Location: Oslo

Post by sp1 »

Mjaaa.. Første gang jeg skulle skifte olje tok jeg feil av oljepluggen og en annen plugg som bare var der for å tette en støpekanal. Denne pluggen var tydeligvis aldri ment å åpnes så da jeg knakk den opp (dro til som faen :roll: ) så fikk jeg en sprekk i bånnpanna på motoren med det resultat at den lakk masse olje..

Sprekken ble tetta med loc tite som tåler olje og en lengre bolt for å erstatte den gamle.. Var heldigvis 2-3 gjenger igjen lengre inne. I dag kjører jeg rundt og venter på at sprekken skal utvide seg, men har holdt i 3 sesonger nå da..
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

glemte å dra til en bolt på veivhjulet til registeret på en 2003 mod Audi S8.. endte med motorras etter to dager da denne bolten hadde skrudd seg helt ut ;) stress er aldri bra når man skrur...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

største tabben min var å feilkoble et neon lys.. 200kr i dass :(
User avatar
turboman
Posts: 313
Joined: 16 Jul 2005 15:49
Location: sogn og fjordane

Post by turboman »

sjølv har eg aldri gjort nokon tabbe når eg har mekka på sykkel eller noko anna som eg kan komme på, men har ein kompis som skrudde opp motoren på mopeden sin og uansett kor mange ganga eg sa at no går ikkje motoren når du skrur den sammen igjen uten stempelringa så ville han ikkje høre og sa at det skada no ikkje å prøve. så han gjor det, eg plager han enda for det. var ikkje verdt arbeidet å skru den sammen så skru den opp igjen å få på stempelringa igjen så skru den sammen igjen. har ein far som skrur mykje på slåmaskiner og andre mindre motorfartøyer så har vert med han i mange år å skrudd så har lært ein del.
no: Honda cbr 600F 1998 mod
(x) 125ccm daelim daystar 01 mod
(x) 50 ccm yamaha salient 85 mod
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Tore^NSR wrote:Jeg har ikkje gjort noe tabber, men en kamerat av meg greide å sette stempelet feil vei i sylinderet :? :lol: Hvordan er det mulig?
Regner med at han mente at han satte stempelet i feil retning. Pleier å være en pil eller "EX" på stempelet. Stempelet skal da være i retning eksosen. Står det "IN" skal stempelet peke mot innsuget. Dette gjelder i alle fall mopeder. Å sette stempelet opp-ned, og montere det hele sammen er umulig.
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
speedfreak
Posts: 399
Joined: 27 Jan 2007 17:56
MC: 00`mod Yamaha YZF R6.
88`mod Yamaha RD 350 LC YPVS F2.
86`mod Yamaha RD 125 Lc YPVS.
55`mod Jawa CZ 150.
Location: Øyno

Post by speedfreak »

Jeg har to lit kjipe tilfeller. en på bil å en på MC..
På bil hadde jeg plukket ned en V8 429 7,3l som ble stroket til 574(8,8l)
Jeg hadde holdt på i nesten 14 timer i strekk denne dagen så siste gjøremål for kvelden var å presse inn stemplene, montere veivstaker,sy de fast på veiven og legge dette fint på plass i de nye lagrene sine.
så når veiven å stemplene var på plass var det tid for ramme lager skålene i bunn..
La de fint oppå med nye bolter i og teitet til for hånd, stilte inn moment nøkkelen til neste dag å sa takk for i kveld.
Neste morgen var det bånngass i garasjen å grep moment nøkkelen teitet over alle bolter å 6 timer senere sto den montert i en hjemesveist motor ramme klar for innkjøring am kammen å kontroll.
Kinna, i ca 15 sek å der startet beistet på fri eksos.
Ikke fult 30sek etter under pådrag til 3300rpm smalt det noe helt for JÆ..... :cry:
Viste seg at momentnøkkelen bare var justert på 2,4kg trykk!!! skulle vert 22,4kg..
IKKE SKRU NÅR DU ER TRØTT!!!

På MC var det bare flaut...
Skiftet simmiringer på gaflene på en kawasaki zx6r. jeg satte alt på plass å teitet over alle skruer (trodde jeg) men de 4 skruene som klemmer gaflene i styrekrona var ikke teite skikkeligt så første harde brems med forbremsen sendte sukkelen rett i bakken å kraftig senka på gaflene.. :oops:
Det er bedre å kjøre i 80 på felgen en å kræsje i 180 med elgen!!

UPonONE
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Post by Alas »

Tja, skulle bytte et punktert dekk på en Merce engang. Stod alufelger på dekket som flatet og reserve var på stålfelg. Og ja, hva kan man si, det er IKKE samme bolter som brukes på alu og stålfelg. Jeg skrudde til jeg var blå i trynet, og når jeg kom fram til at det var feil og jeg skulle skru ut igjen mutterne så knakk ene mutteren inne i navet (?). Bilen ble hentet av Viking og på verkstedet kom det fram at jeg hadde skrudd igjennom et eller annet og muttrene tok i bremseskiven eller noe på baksiden av hjulet. Flaut, ja, veldig. Hadde heldigvis en forståelsesfull sjef som tok det med godt humør. Han visste ikke om det med muttrene selv så.

En annen gang så dauet Sierraen min for meg rett før jeg og noen venner skulle på kjøretur. Vi dyttet, og vi sjekket luftfilter og vi sjekket batteri og vi var på vei til å sjekke pluggene og alt, da jeg kom på en lys ide. Jeg hadde jo hatt lite bensin, kanskje jeg skulle prøve og helle på den 5-literen jeg hadde i bagasjerommet....... Helte på og vips bilen startet. Vennen mine var ikke så happy, det regnet og vi var bløte hele gjengen. Jeg lo litt, ikke de....

Siste gang var den samme Sierraen, var på vei mot Sverige og jeg hadde montert ekstralys i panseret, jepp borret igjennom panseret og plassert tusenmetere der. Men de var ikke koblet enda. På fergeleiet ved Bruravik så var det opp med panser og opp med bagajerom og fram med verktøy. Dette til min venninnes store fortvilelse, var meg, hun og en kompis på tur. Vi fikk ikke koblet ferdig før fergen kom, men vi fortsatte på fergen vi. Lysene kom på, men bare det ene slukket..... Så begynte det å ryke, veldig. Jeg viftet vekk litt røyk før kompisen min kommer hoppende til og river løs ledningene fra batteriet, det var vel et par mm med plast igjen før en rødglødende ledning hadde kommet i kontakt med batterivann, noe som sikkert ikke er heldig :roll: Fergemannskapet kom bare fram og spurte om ting var bra, joda det var det og alt gikk fint. Men bilen begynte å hikke på vei opp mot hardangervidda, men vi kom oss til Sverige, var aldri over 4000 o/min. Kjekt det. Tre uker etterpå døde Sierraen. :cry:
moppen
Posts: 84
Joined: 13 Aug 2006 10:15
Location: Vesterålen

Dine mekketabber

Post by moppen »

Min siste mekketabbe er å forårsake brudd på bremseslangen da jeg hadde bensintanken av for å finne en koblingsfeil. Nå er tanken – som var blodtrimmet med bensin ved garasjering i høst – tom, og det stanker bensin over hele låven. Det føles så høyeksplosivt at jeg tør ikke fise i nærheten av fjøsen. Heldigvis er det ingen som får vite om tabben. Jaja. Kanskje har jeg gjort verre tabber også.
Vel, jeg skjønner at jeg ikke går til topps på dette forumet. Jeg har humret godt. Kanskje mest til han kron-iditoten som forsøkte å montere motoren uten stempelringer. Hm. Det burde da gå bra..?
Kawasaki er en livsstil, alle de andre er bare motorsykler
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

2 tabber på rad:
- Ikke skru fast slangen til kjølevannet ordentlig på sylinderen
- Bruke hjemmemekket slangeklemme når jeg skulle ordne motoren etter første "slangeklemmehavari"
Begge deler endte med at slangen falt av, og siden temp. måleren smeltet første gang gikk det gale begge gangene.

Har også glemt en skive på bakhjulsbolten slik at hjullageret røk.
- Skyt her -
EvenDeven
Posts: 3180
Joined: 23 Jan 2007 15:03

Post by EvenDeven »

Har ikke hatt noen tabber enda jeg, men det kommer vel snart skal dere få se :D
Post Reply