Hei!
Har kjøpt nye plugghetter til den gamle damen (flere år siden egentlig), men motstanden i dem er helt forskjellig fra de gamle...
De gamle: 5k Ohm
De nye: 1 k Ohm
Noen som vet om dette har en praktisk betydning, og i så fall hva som skjer/kan skje?
Denne damen har forøvrig elektronisk tenning hvis det skulle bety noe i denne sammenhengen.
Plugghetter (Kawzaki Z650SR -81) Løst!
Plugghetter (Kawzaki Z650SR -81) Løst!
Last edited by Peligro on 16 Apr 2007 13:11, edited 1 time in total.
Mvh
Geir
Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)
"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
Geir
Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)
"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
Hmmm... Er tilbøyelig til å si meg enig - jo mindre motstand jo bedre skulle man tro. Men nå er jo elektrogreier det jeg vet minst om...
På den annen side var jeg innom den lokale Esso'en - der hadde de nye hetter med både 1 kOhm og 5 kOhm motstand. En kompis her mumlet noe om radiostøydemping og at det ikke betydde noe om det var 1 eller 5 kOmh på hettene bare alle var like. Hørtest vettugt ut det også...
På den annen side var jeg innom den lokale Esso'en - der hadde de nye hetter med både 1 kOhm og 5 kOhm motstand. En kompis her mumlet noe om radiostøydemping og at det ikke betydde noe om det var 1 eller 5 kOmh på hettene bare alle var like. Hørtest vettugt ut det også...

Mvh
Geir
Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)
"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
Geir
Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)
"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
Det er riktig at 5k ohm ikke er alt for mye,og motstanden vil oke etter hvor lang pluggkabelen er. Hvis du sjekker en kort mot en lang, vil den lengste ha mest. Sier seg selv i grunn
De trenger ikke ha samme motstand, de blir umulig om lengden er forskjellig

Yamaha R6 Blå/hvit
Fiesta ST150 Performance-blue
-71 1302
Fiesta ST150 Performance-blue
-71 1302
Enig i det. Umulig å få eksakt samme motstand med forskjellig lengde på kablene uten utjevningsmotstand et eller annet sted på linjen.
Anyway; Følte et visst behov for å lese meg opp litt på temaet, og har endt opp med følgende sammendrag:
Motstanden i plugghettene har kun til hensikt å dempe elektrisk støy - eller elektromagnetisk interferens om man vil - som oppstår i tenningskretsen.
Den elektriske støyen vil man fjerne/redusere fordi den kan virke inn på andre elektroniske enheter på sykkelen/maskinen/whatever og forårsake driftsforstyrrelser eller driftsstans i verste fall. Dette gjelder spesielt eldre sykler med gamle elektroniske tenningssystemer ettersom disse er produsert uten det samme fokus på elktromagnetisk kompabilitet (EMC) som dagens teknlogi.
Den mest effektive plasseringen av motstanden er i høyspenningskretsen, nærmest mulig tennpluggen. Derav plugghetter med motstand.
Det produseres også plugger med innebygget motstand. Disse skal ikke brukes sammen med plugghetter med motstand. Enkelte nyere tenningssystem kan være avhengig av slike plugger for å få korrekt feedback til tenningssystemets styringselektronikk.
Motstanden på 5000 Ohm (5 kOhm) i hetten/pluggen er så liten i forhold til spenningen at den normalt ikke vil virke inn på motorens ytelse. Når det gjelder motstand i kablene vil nye kabler uansett ha så lav motstand med de lengdene det er snakk om at dette er neglisjerbart.
Noen kilder:
http://www.ngkntk.co.uk
http://www.championsparkplugs.com
Ettersom min sykkel er noe tilårskommen med ditto elektronisk tenningssystem vil det altså være fornuftig å bruke plugghetter med motstand. Disse er nå innkjøpt & montert. Nå går hun så fint atte...
Anyway; Følte et visst behov for å lese meg opp litt på temaet, og har endt opp med følgende sammendrag:
Motstanden i plugghettene har kun til hensikt å dempe elektrisk støy - eller elektromagnetisk interferens om man vil - som oppstår i tenningskretsen.
Den elektriske støyen vil man fjerne/redusere fordi den kan virke inn på andre elektroniske enheter på sykkelen/maskinen/whatever og forårsake driftsforstyrrelser eller driftsstans i verste fall. Dette gjelder spesielt eldre sykler med gamle elektroniske tenningssystemer ettersom disse er produsert uten det samme fokus på elktromagnetisk kompabilitet (EMC) som dagens teknlogi.
Den mest effektive plasseringen av motstanden er i høyspenningskretsen, nærmest mulig tennpluggen. Derav plugghetter med motstand.
Det produseres også plugger med innebygget motstand. Disse skal ikke brukes sammen med plugghetter med motstand. Enkelte nyere tenningssystem kan være avhengig av slike plugger for å få korrekt feedback til tenningssystemets styringselektronikk.
Motstanden på 5000 Ohm (5 kOhm) i hetten/pluggen er så liten i forhold til spenningen at den normalt ikke vil virke inn på motorens ytelse. Når det gjelder motstand i kablene vil nye kabler uansett ha så lav motstand med de lengdene det er snakk om at dette er neglisjerbart.
Noen kilder:
http://www.ngkntk.co.uk
http://www.championsparkplugs.com
Ettersom min sykkel er noe tilårskommen med ditto elektronisk tenningssystem vil det altså være fornuftig å bruke plugghetter med motstand. Disse er nå innkjøpt & montert. Nå går hun så fint atte...

Mvh
Geir
Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)
"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
Geir
Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)
"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."