Anbefalinger til nytt kjøreutstyr

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Spyder
MC: GSX-R 750

Anbefalinger til nytt kjøreutstyr

Post by Spyder »

Hei, folkens.

Jeg er "blodfersk" her på forumet :) , og for å ikke bli for mye off-topic i Tung-MC delen starter jeg en ny tråd her.

Her er linken til Tung-MC innlegget mitt:

http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?t=5123

Jeg fikk et tips av LordShaft om å kjøpe skinndress i stedenfor stoff/syntetisk dress, er det flere av dere som mener det samme? Da tenker jeg både på sikkerhet og komfort. Som jeg også skrev der så vil jeg helst ha stoff/syntetisk, men det er vel egentelig bare fordi det er det jeg har erfaring med fra før.

Så hvis dere har innspill til fordeler og ulemper for stoff/syntetisk eller for skinn så takker og bukker jeg for det.

Spyder
f2dog
MC: B-king.... 08
Drz400 SM 08
Gixxer 1000 09

Post by f2dog »

Jeg har både skinn og stoff.
Bruker skinn(Frank Thomas) når det er tørt ,og stoff (Lindstands)når det er kaldt eller vått.
Liker best skinn, men det er ikke noe kjekt når det blir vått og begynner å stinke bikkje.
Har du penger til bare ett sett ,ville jeg kjøpt stoff (Selv om det går å tre et regnsett utenpå skinn...)
----------------------------------------------------

B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Var dette jeg tenkte jeg også! Er det vått og trist er det mye bedre med tekstil. Dette sa jeg i rein uvitenhet.

Skinndress er på alle måter bedre enn tekstil! Regner det hiver du bare en regndress utapå. Ingen problem. Du beskyttelser som sitter støpt rundt om på kroppen. De fleste tekstil dresser har beskyttelser de også, men disse sitter ikke i nærheten like godt "på plass" som ved skinndress. Jeg har pratet med en del folk som har tryna både med skinn og tekstil og det er vel god grunn til at også disse sverger til skinn!!

Klart tekstildress kan til tider være veldig praktisk, med mye lommer osv. Men dette har hvertfall ikke vært noe problem for meg. Noen mener også at skinndress ikke passer til enkelte sykkler, men dette mener nå jeg er feil. Ser mye sprekere ut med skinn enn tekstil.

Men i bunn og grunn er det du som skal ha gode kjøreklær som du føler deg trygg og komfrotabel i. Dette er noe jeg vil anbefale deg å legge litt penger i. Det er tross alt det eneste du har av beskyttelse ved uhell.

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Olav'en
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*

Post by Olav'en »

Også er det vell heller ingen hindring å dra ei tekstil bukse og jakke utenpå skinndressen?
Cartman

Post by Cartman »

100% enig med f2dog. Kjører selv tekstil, og synes dette er glimrende. Men det er ikke tvil om at skinn kan være mer behagelig. Men nå kjører jeg ganske langt i hver ende på sesongen, og bruker sykkelen hele tiden selv om det pøser ned... da "vinner" tekstil for meg lett.
Regndress funker som knall det også... men synes det er veldig behagelig å kunne ta av jakke og bukse å ha "vanlige" klær under..

Ellers vil jeg bare også nevne at det kan være smart å kjøpe dette ustyret utenom sesongen... ser at det er masse salg rundt omkring nå.
-- Honda VFR (04) --
FZ1
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE

Post by FZ1 »

Foretrekker normalt skinndress. Men på denne tiden av året er det veldig kjekt med tekstil, så skal du bare ha det ene så ville jeg nok begynt med det.

"Feilen" jeg gjorde da jeg begynte å kjøre, var å kjøpe en billig tekstildress, slik at jeg nå har kjøpt en dyrere. Bedre å klinke til med en bra gore-tex dress fra en av de mer kjente leverandørene med en gang hvis du har råd. Må være stor nok til at du får ryggskinne og undertrøye+tjukk genser /fleece under for de kalde dagene. Prøv hele dressen på med alt utstyr i butikken og sett deg på en mc (jævla surt å finne ut senere at en har brukt 1000-vis av kroner på feil størrelse). Men da bør den også sitte nokså tett da ulempen er at når du kjører uten så mye klær under, blir den selvfølgelig løsere, noe som er ugunstig mhp sikkerhet. Og dessuten blafrer klærne i høyere hastighet da.

På sikt ville jeg nok investert i skinndress pga sikkerhet og komfort i høye hastigheter. Jeg begynte med en 2-delt r-dress som jeg fremdeles bruker, men har senere også kjøpt en mer brukervennlig skinnjakke+bukse med litt mer lommer og løst for. Begynte nok også der i feil ende, en r-dress er litt upraktisk på langturer. Men den sitter tettest til kroppen, så er uhellet ute så er den nok sikrest. For å få full effekt mhp sikkerhet må dressen sitte bra, men skal ikke være ubehagelig selv ved helt ny dress.

Når det blir litt varmere, men skinndressen fremdeles er litt kald alene, anbefaler jeg på det varmeste wind-stopper undertøy. Dette får jeg greit under selv r-dressen. Trumf-kortet er regndressen. Blir det litt kaldt utpå kvelden, dra på regndressen, det funker utrolig bra siden den er vindtett. Bruker regndressen mer når det er tørt enn i regn! Dette gjelder selvfølgelig også om du har tekstildress.

Når du har kommet så langt har du et bra batteri å velge fra. Slik kler jeg meg avhengig av vær og type tur:

Varmt/kort tur: Skinndress
Varmt/dagstur: Skinndress + normalt regndress i back-up i tilfelle regn/kjølig kveld
Rundt 20grader: Skinndress med for/windstopper ellers som over
Under 18grader: Gore-tex. Antall lag tøy under avh av temp. Regndress i back-up.

Flere-dagers tur:
Skinndress. Windstopper og for hvis litt kjølig. Så kommer trikset: Ta ut beskyttelsen og foret av gore-tex jakka (da tar den liten plass) og legg i tankveska. Blir det plutselig kjølig (f.eks. på vei over fjellovergang) er det enkelt å stoppe og dra på jakka utenpå skinndressen, trenger ikke gå av sykkelen en gang. Og selvfølgelig den gode gamle regndressen om det blir enda kaldere.

Velger du å gå rett på skinndress, kan du sikkert kjøre trikset over men bruke en vanlig allværsjakke istedenfor. Uansett så sørger skinnjakka under for sikkerheten.
Spyder

Post by Spyder »

Blir tekstil på meg.

Lurer på en liten ting om passform:

Skal det være tight, akkurat passe eller litt romslig?

Spyder
EvenDeven

Post by EvenDeven »

Min er litt romslig, ettersom jeg må ha noe å vokse i :)
Jeg liker å ha det romslig, da får jeg plass til mere klær når det eventuelt er kaldt ute ;)
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Spyder wrote:Blir tekstil på meg.

Lurer på en liten ting om passform:

Skal det være tight, akkurat passe eller litt romslig?

Spyder
De fleste mener at skinnklær skal "sitte" når de er nye, da skinn former seg etter kroppen etterhvert. Det betyr vel at skinn skal føles litt stivt og trangt de første ukene. Dette blir selvsagt et spørsmål om kompromiss, da man gjerne vil ta høyde for å få plass til litt ekstra på kalde dager. Og kalde dager har vi jo noen av i dette landet. Selv har jeg landet på to sett skinnklær: ett sett til hverdags (ikke rom for mer enn undertøy og en medium tykk genser) og ett sett til langturer (rom for undertøy, longs, fleece). NB: når jeg sier "sett" betyr det jakke og bukse, ikke heldress.

Og så har jeg selvsagt regndress. Som oftest blir liggende ubrukt i tankveska til skinnet er gjennomvått, og da er det i grunnen for sent......

"....pøh...dette er da bare litt yr, gir seg snart....om en stund.......det varer sikkert ikke lengre nå, det var jo ikke meldt regn.....det begynner da å lysne, gjør det ikke?....nåja, prøver ei mil til.....hmm.....våt på tærne......."
gt-r

Post by gt-r »

ikke kjøp noe som sitter som en kondom du vil angre den dagen du trenger ekstra klær under.
Yamaha R1
Yamaha Grizzly efi 700
Yamaha R6 (solgt)
Yamaha Raptor 700 (solgt)
Spyder

Post by Spyder »

jeg fant en Bullson jakke i dag. koster 1800 kroner og er helt ny :)

Tror den blir handlet inn, jeg har sansen for Bullson. :)

Da er det hjelm og bukser som gjenstår. Jeg går for syntetisk/goretex.
Var litt flaks at jeg kom over den Bullsonjakka, så da gjenstår det å finne en bukse som passer.

Hjelm er et spennende kapittel, de koster jo alt fra 500 kroner og oppover. Og der er jeg helt blank. Uansett hvilken butikk jeg er i anbefaler de hjelmer til 3000 og oppover. Må jeg virkelig såpass opp i pris for å få en akseptabel hodebeskyttelse?

Spyder
EvenDeven

Post by EvenDeven »

Min hjelm, en Caberg Chrono koster 2000,- ny...
Jeg kjøpte den av NeoN for en tusing og er satans fornøyd med den :D

Demper støy veldig godt og er komfortabel å ha på.

EDIT: Pluss at den har innebygd solvisir, kjekt å svitsje imellom :D
Spyder

Post by Spyder »

Da er mesteparten av utstyret i havn. :D

Hjelm (KBC Mirage VR2)
Jakke (Bullson)
Bukse (BullFighter)
Hansker (Bullfighter)
Ryggskinne (Bullfighter)

+ en slags "maske" som går over nese, munn og hals til bruk i kjølig vær.

Mangler bare støvler, men det ordnes sikkert til uka.

Totalpris 4500 kroner. Synes ikke selv det er så ille, men det kan vel hende jeg får meg en overraskelse fra dere :) hehe

Spyder
NeoN

Post by NeoN »

ingen som vil den 3 timer brukte arlen ness titanium dressen min da :roll: ?
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007

nå: BMW 320 E46 M-tech<333
sorrow

Post by sorrow »

Spyder wrote:Da er mesteparten av utstyret i havn. :D

Hjelm (KBC Mirage VR2)
Jakke (Bullson)
Bukse (BullFighter)
Hansker (Bullfighter)
Ryggskinne (Bullfighter)

+ en slags "maske" som går over nese, munn og hals til bruk i kjølig vær.

Mangler bare støvler, men det ordnes sikkert til uka.

Totalpris 4500 kroner. Synes ikke selv det er så ille, men det kan vel hende jeg får meg en overraskelse fra dere :) hehe

Spyder
tja...disse bullfighter greiene ville jeg _ikke_ anbefalt.
min søster og hennes samboer kjøpte fullt sett ifjor, og iår er det veldig mye som ikke henger sammen lenger. Glidelåser, sømmer etc er ødelagt. Knapper på lommer som ikke funker etc..I bunn og grunn veldig misfornøyde.
CBR 900 RR 2001 Silver
Post Reply