Intercom

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
sianze

Intercom

Post by sianze »

Jeg skal kjøpe meg Intercom til sesongen og trenger råd hva jeg bør kjøpe.
Det er snakk om intercom mellom fører og passasjer, ikke sykkel til sykkel.

Ser det er mange ulike typer på markdet. Noen er slike walkie talkie med intercom funksjon, mens andre er mer tradisjonelle.
Noen har en slik øreplugg som går inni øret, mens andre har litt større puter som går utpå øret.

hva anbefaler dere? Hvilke merker er bra? Hva pris må jeg opp i?
Fungerer disse systemene tilfredstillende?
gt-r

Post by gt-r »

med øreplugg kommer lyden bedre fram pga vidstøy. men det andre alternative er mer praktisk der du fastmonterer høyttalere i hjelmen... har topcom twinalker selv men ikke helt fornøyd...for lav volum i forhold til vind og effektpotta :?
Yamaha R1
Yamaha Grizzly efi 700
Yamaha R6 (solgt)
Yamaha Raptor 700 (solgt)
Babelfisken

Re: Intercom

Post by Babelfisken »

sianze wrote:Jeg skal kjøpe meg Intercom til sesongen og trenger råd hva jeg bør kjøpe.
Det er snakk om intercom mellom fører og passasjer, ikke sykkel til sykkel.

Ser det er mange ulike typer på markdet. Noen er slike walkie talkie med intercom funksjon, mens andre er mer tradisjonelle.
Noen har en slik øreplugg som går inni øret, mens andre har litt større puter som går utpå øret.

hva anbefaler dere? Hvilke merker er bra? Hva pris må jeg opp i?
Fungerer disse systemene tilfredstillende?
Kommer an på hva du skal bruke den til.
Kjøpte selv bluetoth intercom nyling og er strålende fornøyd. Men denne er best til fører/pasasjer eller to som kjører sammen. Virker opptil 2-300m unna. Kan parres opp med mobil og annet utstyr.
Fordeler:
- Utmerket lydkvalitet.
- Ingen ledninger eller tilkoblinger som skal kobles når du setter deg på sykkel, eller tar på jakka. BT enheten sitter på hjelmen
- BT sørger for støtte til diverse enheter uten fordyrende koblinger
Ulemper
- Kan bare koble opp to stykker samtidig på intercom
- Begrenset rekkevidde
- Begrenset batterikapsitet. (5-7 timer)
Cartman

Post by Cartman »

babelfisken: link og pris?
-- Honda VFR (04) --
Tvinitla
MC: YAMAHA FJ 1200 '89

Post by Tvinitla »

Har prøvd forskjellige typer Intercom, men det eneste jeg har funnet som fungerer er AutoCom, er bare topp fornøyd. Har montert høytalerne inne i foret i hjelmen, dette fungerer helt fint i større hastigheter selv om jeg alltid kjører med øreplugger.
Selve intercomen har jeg fast montert under setet med strøm fra baklyset. Autocom kan tilkobles mobiltelefon, MP3-spiller, navigasjon etc.

Jeg har ledning fra hjelmen for tilkobling, men jeg tror en nå får "blue tooth" slik at en slipper denne ledningen.

Ikke la deg friste til å kjøpe noe billig dritt som ikke fungerer, det vil bli dyrt i lengden. PS: egen erfaring. :?
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Post Reply