19mm forgasser på orginal-motor?

Prat om moped & scooter.
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Post by Evje »

Må forklare det litt bedre, står jo ingenting der om det nesten. :P

Mathiazz, Suzuki-motoren har innsug støpt i sylinderen.
Hei
User avatar
jimmybr
Posts: 148
Joined: 30 Jul 2006 20:17
MC: Suzuki SMX 07/2002 mod.
48mm Barikit 18-20hk trimsylinder, + trimtopp
21mm delorto gasser med 89 dyse,
Hebo smallcap powerfilter,
stylepro vakumboks,
15/50 dreving,
E-Tec effektanlegg,
+ en god del styling.
Location: Verdens ende!

Post by jimmybr »

Men hvor fort vil den ca. gå med trimmen der på flata? 110-120?
Og er den radiator-avkjølt som orginal sylinderen....?
:smt033
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Post by Evje »

Altså sylinderen er jo ikke radiator-avkjølt! :P
Tenk deg at en motor må få kjøling, hvis ikke skjærer den seg pga for mye varme. Du kan da kjøle-motoren ved å ha kjøleribber rundt sylinderen slik at luft vil blåse mot sylinderen og kjøle den ned, eller du kan støpe kjølekanaler i den, slik at vannet vil gå gjennom sylinderen og så bli sendt til en vannpumpe som sender vannet videre og opp og gjennom radiatoren. Radiatoren fungerer slik at den er plassert der det er mye luft og har også noen små kjøleribber slik at lufta kan treffe dem og kjøle ned metallet som igjen vil kjøle ned vannet som strømmer gjennom radiatoren. Vannet går så videre opp radiatoren og så går den tilbake til toppen av sylinderen hvor den igjen renner gjennom kjølekanaler til sylinderen.

Trykk på bildet under så skjønner du prinsippet. Ikke alle motorer har ekspansjonstank. ekspansjonstanken fungerer som en nødløsning når vannet koker og det ikke lenger er plass nok i radiatoren.

http://i126.photobucket.com/albums/p94/ ... kbilde.jpg

Og ang farta så varierer det etter drevinga. Den kan gå alt opp mot ca 95 km/t.

Kan nevne noen greie drevinger:
13-52: toppfart på kanskje 80 km/t
14-52:toppfart på kanskje 85 km/t
15-52: toppfart på ca 90-95 km/t avhengig av hvor mye turtall du vil ha.
Hei
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Evje wrote:Må forklare det litt bedre, står jo ingenting der om det nesten. :P

Mathiazz, Suzuki-motoren har innsug støpt i sylinderen.
Se på bildet.
Dreiventilen (platen med kapp i) er festet på veiven.
- Skyt her -
User avatar
Memo
Posts: 357
Joined: 26 Mar 2007 12:49
MC: RS50 2003mod
"Shabby Edition"
Location: Sofiemyr/kolbotn/oslo

Post by Memo »

_Adler_ wrote:
jimmybr wrote:Nei...Tror ikke man må av med selynderen...Har sett på kompisn min sin moped...der sitter reed`en uttafer selynderen...
På Suzuki RMX/SMX er reedventilen på en måte en del av sylinderen. Den er skrudd fast i sylinderen og har innsuget rett i sylinderen. På AM6, Derbi o.l. er reedventilen felt ned i selve motorblokka (ved siden av sylinderen), med innsuget som en ekstern del over seg.
hehe...derbi har ikke am6 :P
Image
Image
User avatar
derbi sm
Posts: 653
Joined: 31 Jan 2007 00:13
Location: tromsø

Post by derbi sm »

memo90 wrote:
_Adler_ wrote:
jimmybr wrote:Nei...Tror ikke man må av med selynderen...Har sett på kompisn min sin moped...der sitter reed`en uttafer selynderen...
På Suzuki RMX/SMX er reedventilen på en måte en del av sylinderen. Den er skrudd fast i sylinderen og har innsuget rett i sylinderen. På AM6, Derbi o.l. er reedventilen felt ned i selve motorblokka (ved siden av sylinderen), med innsuget som en ekstern del over seg.
hehe...derbi har ikke am6 :P
kanskje en grunn til at vi derbi folk kjøre med det å :P det var en kødd så ikke skyt og grill meg på en grill :wink:
Last edited by derbi sm on 22 Apr 2007 22:21, edited 1 time in total.
Tempo Corvette 380 73 modell
------------------------------------------------------
derbi supermotard med gianelli eff.anlegg 50ccm
_______________________________________
hva har jeg sagt om å kjøre fra en ferrari med derbien din?
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Post by Evje »

Innsuget er laget på akkurat samme måte til Derbi der det også er i blokka og ikke festet på noen som helst måte eller støpt til/i sylinderen.
Hei
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

memo90 wrote:
_Adler_ wrote:
jimmybr wrote:Nei...Tror ikke man må av med selynderen...Har sett på kompisn min sin moped...der sitter reed`en uttafer selynderen...
På Suzuki RMX/SMX er reedventilen på en måte en del av sylinderen. Den er skrudd fast i sylinderen og har innsuget rett i sylinderen. På AM6, Derbi o.l. er reedventilen felt ned i selve motorblokka (ved siden av sylinderen), med innsuget som en ekstern del over seg.
hehe...derbi har ikke am6 :P
Ehh... Les setninga en gang til.
Yamaha Aerox 2004

Image
Post Reply