Kjøring i tunneller
Re: Kjøring i tunneller
Bare tull vil jeg tro.. har selv entret tuneller i hastigheter langt over dette.. Men da kan jeg selvf ikke si om det kjørte et vogntog inn/ut akkurat når jeg entret..Adlertag wrote:Greit, jeg hørte nettop noen historier fra Tyskland om at hvis du kjører for fort inn i en tunnel, og da snakker vi 180 km/t +++, så vil du og sykkelen bli sugd opp mot taket, og restene dine må spyles av taket. Grunnen er visst forskjell i luftrykk ute og inne i tunnellen. Stemmer dette ?
-
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Har du noe kilder på dette? De klokker godt over 3G sidelengs i høyhastighetssvinger, har vansklig for å tro dette er mulig med en samlet kreft mot bakken som tilsvarer under 2G, og da står marktrykket for 1 G, og man kan dermed kjøre opp ned.RH racing wrote:I teori ville en eldre F1 bil klart dette, men ikke i praksis.. da måtte det vært av den gamle "hondan??" den med den store vifta under bilen.. eneste med nol marktrykk til å egentlig klare dette.. i teorien vil ikke nyere F1 biler klare dette lengre pga annet vinge reglemant...
AtW
Even with the limitations on aerodynamics, at 160 km/h, aerodynamically generated downforce is equal to the weight of the car and the often repeated claim that Formula One cars create enough downforce to 'drive on the ceiling' remains true in principle, although it has never been put to the test.
http://en.wikipedia.org/wiki/Formula_1
Sier Wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Formula_1
Sier Wikipedia.
- Attila
- MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:) - Location: Akershus
Det er null problem å få en bil eller sykkel til å kjøre "på taket".
En flyvinge profil opp-ned på et kjøretøy er nok.
Størrelsen og kurven på profilen er avhengig av hastigheten kjøretøyet skulle kjørt i.
Jeg foretrekker å kjøre på veien i tunnelen, mye skyldes alle skiltene, armaturene og ikke minst viftene som er i veien.
Men et vanlig kjøretøy har ikke noe grunn til å suges opp mot taket, hvis ikke det er en tunnel med mindre gravitasjon i.......
En flyvinge profil opp-ned på et kjøretøy er nok.
Størrelsen og kurven på profilen er avhengig av hastigheten kjøretøyet skulle kjørt i.
Jeg foretrekker å kjøre på veien i tunnelen, mye skyldes alle skiltene, armaturene og ikke minst viftene som er i veien.
Men et vanlig kjøretøy har ikke noe grunn til å suges opp mot taket, hvis ikke det er en tunnel med mindre gravitasjon i.......

Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)

Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)