Biltema MC-Olje. Er den brukelig?
Biltema MC-Olje. Er den brukelig?
Jeg skal bytte olje på min Honda CBR 600, 93 modell.
Sjekket litt priser, og en Honda forhandler skal ha 650 kr for 4 liter.
Så ser jeg at Biltema har en MC olje, racing 15w-40 som koster 320 for 4 liter. Altså under halvpris.
Biltema oljen skal visst nok oppfylle det internasjonale kvalitetskravet API SH, JASO MA (Hva nå enn det måtte bety)
Er et noen her som har erfaringer med denne oljen?
Jeg har både gode og dårlige erfaringer med Biltema produkter fra før, og vil ikke ta noen sjangser når det gjelder min elskede 2 hjuling.
Sjekket litt priser, og en Honda forhandler skal ha 650 kr for 4 liter.
Så ser jeg at Biltema har en MC olje, racing 15w-40 som koster 320 for 4 liter. Altså under halvpris.
Biltema oljen skal visst nok oppfylle det internasjonale kvalitetskravet API SH, JASO MA (Hva nå enn det måtte bety)
Er et noen her som har erfaringer med denne oljen?
Jeg har både gode og dårlige erfaringer med Biltema produkter fra før, og vil ikke ta noen sjangser når det gjelder min elskede 2 hjuling.
-
- Posts: 249
- Joined: 31 Jul 2006 08:08
- MC: `00 929 Fireblade
- Location: Averøy v/Kristiansund
- Contact:
Kjøpte Silkolene-olje til min sykkel på en nettbutikk, og jeg betalte bare et par tiere mer enn Biltema-oljen koster. Det er altså ikke et problem å få tak i et anerkjent merke til overkommelig pris. Olje er en vare forhandlerne som regel har bra margin på.
Når det gjelder Biltema-oljen vet jeg egentlig ingenting om den, men jeg tviler på at de driver og selger noe som skader motoren. Og om tohjulingen virkelig er elsket bytter man jo olje dobbelt som ofte som det står i boka likevel...

Når det gjelder Biltema-oljen vet jeg egentlig ingenting om den, men jeg tviler på at de driver og selger noe som skader motoren. Og om tohjulingen virkelig er elsket bytter man jo olje dobbelt som ofte som det står i boka likevel...

Nå finner jeg selvsagt ikke igjen kvitteringen, men jeg kjøpte en fireliterskanne med Motulolje ifra MC-1 sist gang.
Kostet litt over 400,-, og fikk med ett oljefilter på kjøpet.
Tror det ble rundt en hundrings i frakt i tillegg, men det er jo bare å kjøpe litt ekstra, olje eller deler en måtte trenge, så sparer en enda mer:)
Kostet litt over 400,-, og fikk med ett oljefilter på kjøpet.
Tror det ble rundt en hundrings i frakt i tillegg, men det er jo bare å kjøpe litt ekstra, olje eller deler en måtte trenge, så sparer en enda mer:)
1992/97 Honda CBR600F
1984 VF500F
1986 VF500F
1984 VF500F
1986 VF500F
Jeg kjører på Biltema's helsyntesiske olje og har ingen problemer med det. Oljen er selvfølgelig ikke produsert av Biltema, men kommer fra de samme raffineriene som alle de andre MC-oljene. Dette temaet tror jeg også er diskutert før på dette forumet....
EDIT: Her er det diskutert MC-olje tidligere:
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... sc&start=0
EDIT: Her er det diskutert MC-olje tidligere:
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... sc&start=0
Last edited by Dominator on 23 Apr 2007 21:27, edited 1 time in total.
- Gizmodude
- Posts: 25
- Joined: 08 Apr 2007 00:09
- MC: '86 Honda VF1000 F-II Bol d'or
- Location: Buvika
- Contact:
I følge noen på Classic Honda forumet er Biltema MC oljen akkurat det samme som er på Statoil's MC olje, eneste forskjell er prisen
Selv har jeg en innebygd skepsis til Biltema og bruker en laaaangt dyrere olje fra Royal Purple på min classic Honda VF1000, tar ikke sjangsen på noe annet.
http://www.royalpurple.no/
Dem sender fraktfritt.

Selv har jeg en innebygd skepsis til Biltema og bruker en laaaangt dyrere olje fra Royal Purple på min classic Honda VF1000, tar ikke sjangsen på noe annet.
http://www.royalpurple.no/
Dem sender fraktfritt.
- Attila
- Posts: 2319
- Joined: 30 Mar 2007 11:38
- MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:) - Location: Akershus
Hva oljen heter er faktisk totalt likegyldig.
Det du skal se etter er spesifikasjonene.
1-Mineral olje eller syntetisk. (Aldri blande!)
2-Viskositet:F.eks: 10W/40 eller 5W/50
3-API koden.
API: Dette indikerer hvilke tilsetninsstoffer som er i oljen. (F.eks:Korrosjon hindrene stoffer.)
SE f.eks........S'en står for "til bensin motorer" (C er for Diesel)
Neste bokstav er "grade"(engelsk) nivået......dvs at du må sørge for at du velger en olje med samme eller bedre "grade". F.eks: SJ kan brukes for motorer som spesifiserer SE.
Faktummet er at DU kunne i prinsipp kontaktet et raffeneri og bestilt en Olje med de samme spesifikasjonene som MOBIL 1.
UNNGÅ Å HA I OLJE MED F.EKS MOLYBDEN PÅ MC'ER
Sinnsyk bra olje å ha i bilen eller båten, men de har jo separat kløtsj.
Vet om folk som sier at MOBIL er bedre en Quaker State og Shell er bedre enn Penzoil............
Det som er viktig er oppskriften.
(Selv kjører jeg på Quaker, får det veeeeeldig billig. Men det er ikke noe dårlige greier!!!)
Det du skal se etter er spesifikasjonene.
1-Mineral olje eller syntetisk. (Aldri blande!)
2-Viskositet:F.eks: 10W/40 eller 5W/50
3-API koden.
API: Dette indikerer hvilke tilsetninsstoffer som er i oljen. (F.eks:Korrosjon hindrene stoffer.)
SE f.eks........S'en står for "til bensin motorer" (C er for Diesel)
Neste bokstav er "grade"(engelsk) nivået......dvs at du må sørge for at du velger en olje med samme eller bedre "grade". F.eks: SJ kan brukes for motorer som spesifiserer SE.
Faktummet er at DU kunne i prinsipp kontaktet et raffeneri og bestilt en Olje med de samme spesifikasjonene som MOBIL 1.
UNNGÅ Å HA I OLJE MED F.EKS MOLYBDEN PÅ MC'ER
Sinnsyk bra olje å ha i bilen eller båten, men de har jo separat kløtsj.
Vet om folk som sier at MOBIL er bedre en Quaker State og Shell er bedre enn Penzoil............

Det som er viktig er oppskriften.
(Selv kjører jeg på Quaker, får det veeeeeldig billig. Men det er ikke noe dårlige greier!!!)
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)

Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)

Her er en artikkel om kvalitet på olje kontra prisnivå (bilolje riktignok, men likevel):
http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel ... tid=258412
http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel ... tid=258412
- Gizmodude
- Posts: 25
- Joined: 08 Apr 2007 00:09
- MC: '86 Honda VF1000 F-II Bol d'or
- Location: Buvika
- Contact:
Jeg er enig med Spiti i det han skriver, men det API er hvilke krav oljen minimum tilfredstiller. Og selv om minimuskravet holder i henhold til hva motoren din skal ha så betyr det ikke at det er bortkastet å bruke en bedre olje.
Følgende er klippet fra en annen side:
"Oljor består inte enbart av raffinerad råolja.
Idag får man nog säga att tillsatserna är mycket viktiga.
Det finns slitagereducerande additiv för oljefilmens skull,
detergenter som löser, rengör och tvättar
dispergenter för att hålla smutsen svävande och
rostskydd.
Torrfilmssmörjmedel tillsätts för att skapa smörjning innan motorn hunnit bygga upp oljetryck (viktigare ju kallare det är) och den här tillsatsen kan göra att din koppling klibbar."
Alle disse stoffene kan variere i mengde/kvalitet utover minste nødvendig for å bestå API kravet.
Jeg har valgt den oljen jeg bruker fordi Honda V4 fra 84 til 86 har slitt med smøringen til kamakslingene, og velger derfor en olje som har utmerkede kvaliteter på bl.a dette området. For meg er dette en "billig" forsikring selv om det er en dyr olje.
Mulig jeg tar feil og ville klart meg med Biltema olje, men det skal jeg klare å leve med.
Følgende er klippet fra en annen side:
"Oljor består inte enbart av raffinerad råolja.
Idag får man nog säga att tillsatserna är mycket viktiga.
Det finns slitagereducerande additiv för oljefilmens skull,
detergenter som löser, rengör och tvättar
dispergenter för att hålla smutsen svävande och
rostskydd.
Torrfilmssmörjmedel tillsätts för att skapa smörjning innan motorn hunnit bygga upp oljetryck (viktigare ju kallare det är) och den här tillsatsen kan göra att din koppling klibbar."
Alle disse stoffene kan variere i mengde/kvalitet utover minste nødvendig for å bestå API kravet.
Jeg har valgt den oljen jeg bruker fordi Honda V4 fra 84 til 86 har slitt med smøringen til kamakslingene, og velger derfor en olje som har utmerkede kvaliteter på bl.a dette området. For meg er dette en "billig" forsikring selv om det er en dyr olje.
Mulig jeg tar feil og ville klart meg med Biltema olje, men det skal jeg klare å leve med.

- Attila
- Posts: 2319
- Joined: 30 Mar 2007 11:38
- MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:) - Location: Akershus
Gizmodude:
Jeg er enig med Spiti i det han skriver, men det API er hvilke krav oljen minimum tilfredstiller. Og selv om minimuskravet holder i henhold til hva motoren din skal ha så betyr det ikke at det er bortkastet å bruke en bedre olje.
Det er jo det jeg sier når jeg skriver:
Neste bokstav er "grade"(engelsk) nivået......dvs at du må sørge for at du velger en olje med samme eller bedre "grade". F.eks: SJ kan brukes for motorer som spesifiserer SE.
Er det ikke?
Jeg er enig med Spiti i det han skriver, men det API er hvilke krav oljen minimum tilfredstiller. Og selv om minimuskravet holder i henhold til hva motoren din skal ha så betyr det ikke at det er bortkastet å bruke en bedre olje.
Det er jo det jeg sier når jeg skriver:
Neste bokstav er "grade"(engelsk) nivået......dvs at du må sørge for at du velger en olje med samme eller bedre "grade". F.eks: SJ kan brukes for motorer som spesifiserer SE.
Er det ikke?

Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)

Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)

- Attila
- Posts: 2319
- Joined: 30 Mar 2007 11:38
- MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:) - Location: Akershus
Husk nå at oljen har 4 oppgaver den skal gjøre i en motor:
1-Tette
2-Smøre
3-Rense (innbefatter også anti-korrosjon.)
4-Kjøle
Det er ingen skjulte tigre eller andre fantastiske ting i oljen.
Og til de som vil ha dyr olje:
Dere er de perfekte kundene
1-Tette
2-Smøre
3-Rense (innbefatter også anti-korrosjon.)
4-Kjøle
Det er ingen skjulte tigre eller andre fantastiske ting i oljen.
Og til de som vil ha dyr olje:
Dere er de perfekte kundene

Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)

Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
