mathiazz wrote:21mm forgasser og 72cc sylinder funker utmerket!
Men om jeg ville kjørt med 21mm forgasser og 50cc sylinder er heller tvilende
Både ja og nei. Det kommer helt ann på hvor mye effekt som blir pressa ut av sylinderen og hvor stor den er.
Og ang en ting.
Sylinderen måles i kubikk, forgasseren i mm.
Sylinderen måles ved at man ved å gange pi*r2*h, altså 3.14*radius2(borr)*høyde(slaglengde).
Og husk på at alt som øker ytelsen på mopeden er trimming, uansett hva.
Men siden du sier at den dauer av ved full gass høres det ut som om du bør bytte hoveddysa med en dyse med mindre hull i. En dyse er en liten skrue med et hull i der det strømmer bensin gjennom. Hullet måles i størrelser som 65, 86, 141 som eksempel. Det betyr da altså at hullet er 0.65, 0.86 eller 1.41mm i diameter.
En motor skal ha et bestemt forhold mellom luft og bensin, altså ikke for lite og helst ikke for mye. For å justere dette forholdet så kan man stille inn forgasseren.
For å justere hvilke forhold det skal være mellom luft og bensin kan man:
Heve/Senke nåla i forgasseren
Skru lufteskrue inn/ut (inn=mindre luft)
Justere tomgangsskrue (Inn=løfte forgaaser-stempelet opp)
Skifte hoveddyse
Her er en bra veileder:
http://www.mopedportalen.com/forum/inde ... pic=104923