moped/lett mc
- NF
- Posts: 173
- Joined: 09 Nov 2006 10:54
- MC: Nå: Yamaha YZF R6
Yamaha tzr 50
Cagiva mito 125
Gasgas sm 125 - Location: Ålesund
Ser ikke noe grunn til å få registrert en moped som lett mc, har hørt at det fort kan bli like dyrt som å bare kjøpe seg en lett mc.
For tror nokk du må skifte bremser osv for mopedbremser er langt ifra like kraftige som bremsene på en lett mc, tviler på at gammle pidda mi ville ha klart å bremse like fort ned som miton min i fart opp til 170km/t
For tror nokk du må skifte bremser osv for mopedbremser er langt ifra like kraftige som bremsene på en lett mc, tviler på at gammle pidda mi ville ha klart å bremse like fort ned som miton min i fart opp til 170km/t

- Mantis
- Posts: 4226
- Joined: 30 Jul 2006 02:16
- MC: Aprilia RS250 (I wish!)
- Location: Ã…lesund
- It’s my birthday
Du får ikke gjort det heller.
Rammen er ikke god nok, bremsene er ikke god nok, lysene er ikke sterke nok etc. (dette er bare noe vegvesene innbiller seg fordi de bare tar fram gammle mopeder som eksempler)
Bremsene mine f.eks klarer fint å bremse ned effektivt fra 130km/t (av ERFARING), dekkene tåler hastigheter opp mot 230km/t og rammen er den samme som på GPR125. Men tror du du kan klare å si det til de som sitter der oppe å styrer Norges land? Neppe!
Men ja som sagt over, hva er vittsen?
Rammen er ikke god nok, bremsene er ikke god nok, lysene er ikke sterke nok etc. (dette er bare noe vegvesene innbiller seg fordi de bare tar fram gammle mopeder som eksempler)
Bremsene mine f.eks klarer fint å bremse ned effektivt fra 130km/t (av ERFARING), dekkene tåler hastigheter opp mot 230km/t og rammen er den samme som på GPR125. Men tror du du kan klare å si det til de som sitter der oppe å styrer Norges land? Neppe!
Men ja som sagt over, hva er vittsen?


- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
Du kan jo ikke registere den som 80 kubikk. Motoren din er jo ikke 80 kubikk med mindre du monterer en større sylinder, f eks polini 50mm eller en av malossi sine sylindere.
Men tenk litt da. Hva i huleste er vitsen med å omregistere den for at den skal være uplombert???? Den kommer jo til å gå dass og du kommer garantert til å angre på at du omregga den og brukte kanskje 15 000 for å få 1.5 flere hk og at den gikk i 75 km/t.
Bare ikke gjør det, du kommer til å angre deg så mye at du kommer til å grine. Det er så maks bortkasta! Vil du ha mer fart så kjøper du heller trimdeler.
Og til mathiazz. Det er så mange i Norge som jobber for biltilsynet som ikke kan en dritt. Dem vet jo omtrent ikke hva en forgasser er og uttaler seg om ting som kammeraten uttalte seg om som videre stortingspresidenten uttalte seg om som videre veiderektoratets sjef uttalte seg om som også sikkert mente at de nye mopedene var laget for å gå i mer enn 45 km/t.
Men tenk litt da. Hva i huleste er vitsen med å omregistere den for at den skal være uplombert???? Den kommer jo til å gå dass og du kommer garantert til å angre på at du omregga den og brukte kanskje 15 000 for å få 1.5 flere hk og at den gikk i 75 km/t.
Bare ikke gjør det, du kommer til å angre deg så mye at du kommer til å grine. Det er så maks bortkasta! Vil du ha mer fart så kjøper du heller trimdeler.
Og til mathiazz. Det er så mange i Norge som jobber for biltilsynet som ikke kan en dritt. Dem vet jo omtrent ikke hva en forgasser er og uttaler seg om ting som kammeraten uttalte seg om som videre stortingspresidenten uttalte seg om som videre veiderektoratets sjef uttalte seg om som også sikkert mente at de nye mopedene var laget for å gå i mer enn 45 km/t.
Hei
okEvje wrote:Du kan jo ikke registere den som 80 kubikk. Motoren din er jo ikke 80 kubikk med mindre du monterer en større sylinder, f eks polini 50mm eller en av malossi sine sylindere.
Men tenk litt da. Hva i huleste er vitsen med å omregistere den for at den skal være uplombert???? Den kommer jo til å gå dass og du kommer garantert til å angre på at du omregga den og brukte kanskje 15 000 for å få 1.5 flere hk og at den gikk i 75 km/t.
Bare ikke gjør det, du kommer til å angre deg så mye at du kommer til å grine. Det er så maks bortkasta! Vil du ha mer fart så kjøper du heller trimdeler.
Og til mathiazz. Det er så mange i Norge som jobber for biltilsynet som ikke kan en dritt. Dem vet jo omtrent ikke hva en forgasser er og uttaler seg om ting som kammeraten uttalte seg om som videre stortingspresidenten uttalte seg om som videre veiderektoratets sjef uttalte seg om som også sikkert mente at de nye mopedene var laget for å gå i mer enn 45 km/t.

Tempo Corvette 380 73 modell
------------------------------------------------------
derbi supermotard med gianelli eff.anlegg 50ccm
_______________________________________
hva har jeg sagt om å kjøre fra en ferrari med derbien din?
------------------------------------------------------
derbi supermotard med gianelli eff.anlegg 50ccm
_______________________________________
hva har jeg sagt om å kjøre fra en ferrari med derbien din?
politiet her i området er litt greiere når du har lettmc lappen hvertfall.
du må nok ut med 9 000 i engangsavgift for å få den regga...
du må nok ut med 9 000 i engangsavgift for å få den regga...
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007
nå: BMW 320 E46 M-tech<333
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007
nå: BMW 320 E46 M-tech<333
-
- Posts: 1
- Joined: 02 Jun 2007 11:41
- MC: Den siste var Jawa 638 TS. Vurderer 4-takter selv om den aldri får totakt-sjarm.
Re: moped/lett mc
Tillat meg å mimre litt over et kjempegodt spørsmål:
På 60-tallet var det vanlig med 50ccm lette motorsykler. De gikk omtrent like fort som 125ccm, litt veikere i motbakkene, men var billigere i innkjøp og drift. Toppfarten skulle være 75 km/t. På den tiden var fatsgrensene utenfor tettbygget strøk 70 km/t. Det var altså meningen at de ikke skulle sinke trafikken!
De var billige i innkjøp fordi motorsykkelavgiften bare gjaldt sykler over 50ccm. Det var heller ingen årlig luksusskatt/veiavgift. Forsikringen var også snild. Jeg hadde et par "lovlig uplomberte" Tempo Trigger på 5,5 hk og var stadig forbauset over at de ikke brukte mer bensin enn en moped.
I disse miljøbevisste tider burte 4-taktere på slike vilkår være meget interessant. Dessuten er det en måte å tilpasse seg de nye knallertreglene fra EU. Avgiftene bestemmes så vidt jeg forstår i Norge!
Jeg kunne godt tenke meg å ha en lovlig uplombert knallert bak på bobilen. Der gjelder det å ha så lite vekt som mulig. Motorsykkel blir fort i tyngste laget.
Denne saken burte absolutt forfølges.
På 60-tallet var det vanlig med 50ccm lette motorsykler. De gikk omtrent like fort som 125ccm, litt veikere i motbakkene, men var billigere i innkjøp og drift. Toppfarten skulle være 75 km/t. På den tiden var fatsgrensene utenfor tettbygget strøk 70 km/t. Det var altså meningen at de ikke skulle sinke trafikken!
De var billige i innkjøp fordi motorsykkelavgiften bare gjaldt sykler over 50ccm. Det var heller ingen årlig luksusskatt/veiavgift. Forsikringen var også snild. Jeg hadde et par "lovlig uplomberte" Tempo Trigger på 5,5 hk og var stadig forbauset over at de ikke brukte mer bensin enn en moped.
I disse miljøbevisste tider burte 4-taktere på slike vilkår være meget interessant. Dessuten er det en måte å tilpasse seg de nye knallertreglene fra EU. Avgiftene bestemmes så vidt jeg forstår i Norge!
Jeg kunne godt tenke meg å ha en lovlig uplombert knallert bak på bobilen. Der gjelder det å ha så lite vekt som mulig. Motorsykkel blir fort i tyngste laget.
Denne saken burte absolutt forfølges.