moped/lett mc

Prat om moped & scooter.
NF
MC: Nå: Yamaha YZF R6

Yamaha tzr 50
Cagiva mito 125
Gasgas sm 125

Post by NF »

Ser ikke noe grunn til å få registrert en moped som lett mc, har hørt at det fort kan bli like dyrt som å bare kjøpe seg en lett mc.

For tror nokk du må skifte bremser osv for mopedbremser er langt ifra like kraftige som bremsene på en lett mc, tviler på at gammle pidda mi ville ha klart å bremse like fort ned som miton min i fart opp til 170km/t
Image
Mantis
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
It’s my birthday

Post by Mantis »

Du får ikke gjort det heller.
Rammen er ikke god nok, bremsene er ikke god nok, lysene er ikke sterke nok etc. (dette er bare noe vegvesene innbiller seg fordi de bare tar fram gammle mopeder som eksempler)

Bremsene mine f.eks klarer fint å bremse ned effektivt fra 130km/t (av ERFARING), dekkene tåler hastigheter opp mot 230km/t og rammen er den samme som på GPR125. Men tror du du kan klare å si det til de som sitter der oppe å styrer Norges land? Neppe!

Men ja som sagt over, hva er vittsen? :roll:
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
derbi sm

Post by derbi sm »

vet ikke hva som er vittsen... :lol: lurte bare på hva som skulle til
Tempo Corvette 380 73 modell
------------------------------------------------------
derbi supermotard med gianelli eff.anlegg 50ccm

Post by antex »

foresten noen som vet om jeg kan slenge i en rs 250 motor i rs'n min og regge den som mellomtung når jeg blir 18?
Evje

Post by Evje »

Du kan jo ikke registere den som 80 kubikk. Motoren din er jo ikke 80 kubikk med mindre du monterer en større sylinder, f eks polini 50mm eller en av malossi sine sylindere.

Men tenk litt da. Hva i huleste er vitsen med å omregistere den for at den skal være uplombert???? Den kommer jo til å gå dass og du kommer garantert til å angre på at du omregga den og brukte kanskje 15 000 for å få 1.5 flere hk og at den gikk i 75 km/t.

Bare ikke gjør det, du kommer til å angre deg så mye at du kommer til å grine. Det er så maks bortkasta! Vil du ha mer fart så kjøper du heller trimdeler.

Og til mathiazz. Det er så mange i Norge som jobber for biltilsynet som ikke kan en dritt. Dem vet jo omtrent ikke hva en forgasser er og uttaler seg om ting som kammeraten uttalte seg om som videre stortingspresidenten uttalte seg om som videre veiderektoratets sjef uttalte seg om som også sikkert mente at de nye mopedene var laget for å gå i mer enn 45 km/t.
Hei
derbi sm

Post by derbi sm »

Evje wrote:Du kan jo ikke registere den som 80 kubikk. Motoren din er jo ikke 80 kubikk med mindre du monterer en større sylinder, f eks polini 50mm eller en av malossi sine sylindere.

Men tenk litt da. Hva i huleste er vitsen med å omregistere den for at den skal være uplombert???? Den kommer jo til å gå dass og du kommer garantert til å angre på at du omregga den og brukte kanskje 15 000 for å få 1.5 flere hk og at den gikk i 75 km/t.

Bare ikke gjør det, du kommer til å angre deg så mye at du kommer til å grine. Det er så maks bortkasta! Vil du ha mer fart så kjøper du heller trimdeler.

Og til mathiazz. Det er så mange i Norge som jobber for biltilsynet som ikke kan en dritt. Dem vet jo omtrent ikke hva en forgasser er og uttaler seg om ting som kammeraten uttalte seg om som videre stortingspresidenten uttalte seg om som videre veiderektoratets sjef uttalte seg om som også sikkert mente at de nye mopedene var laget for å gå i mer enn 45 km/t.
ok :wink:
Tempo Corvette 380 73 modell
------------------------------------------------------
derbi supermotard med gianelli eff.anlegg 50ccm

Post by Hookie »

meeen, har et spørsmål. (kan godt hende det er svar noe anna sted på forumet, men gidder ikke å leite)

Kan man kjøre en trimma moped med lett lappen på en måte "lovlig" ?? eller får man straff forde? og evt. får man mindre straff for det?
Hookie

Post by Hookie »

ingen som vet?
NeoN

Post by NeoN »

politiet her i området er litt greiere når du har lettmc lappen hvertfall.

du må nok ut med 9 000 i engangsavgift for å få den regga...
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007

nå: BMW 320 E46 M-tech<333
Bonnis
MC: Honda X11

Post by Bonnis »

Hookie: Nei, ikke lovlig. Kjøretøy som er regget som moped skal gjøre 45km/t.
Vannplaner
MC: Den siste var Jawa 638 TS. Vurderer 4-takter selv om den aldri får totakt-sjarm.

Re: moped/lett mc

Post by Vannplaner »

Tillat meg å mimre litt over et kjempegodt spørsmål:

På 60-tallet var det vanlig med 50ccm lette motorsykler. De gikk omtrent like fort som 125ccm, litt veikere i motbakkene, men var billigere i innkjøp og drift. Toppfarten skulle være 75 km/t. På den tiden var fatsgrensene utenfor tettbygget strøk 70 km/t. Det var altså meningen at de ikke skulle sinke trafikken!

De var billige i innkjøp fordi motorsykkelavgiften bare gjaldt sykler over 50ccm. Det var heller ingen årlig luksusskatt/veiavgift. Forsikringen var også snild. Jeg hadde et par "lovlig uplomberte" Tempo Trigger på 5,5 hk og var stadig forbauset over at de ikke brukte mer bensin enn en moped.

I disse miljøbevisste tider burte 4-taktere på slike vilkår være meget interessant. Dessuten er det en måte å tilpasse seg de nye knallertreglene fra EU. Avgiftene bestemmes så vidt jeg forstår i Norge!

Jeg kunne godt tenke meg å ha en lovlig uplombert knallert bak på bobilen. Der gjelder det å ha så lite vekt som mulig. Motorsykkel blir fort i tyngste laget.

Denne saken burte absolutt forfølges.
Post Reply